A Goodyear a 2014-es genfi autószalonon fedi fel az intelligens abroncs koncepcióját

A Goodyear Dunlop Tires Europe a mai napon jelentette be, hogy a 2014-es Genfi Autószalonon bemutatták új koncepciójú abroncsukat, amely egy, az abroncsba épített mikrochip és a jármű fedélzeti számítógépe közötti közvetlen kapcsolaton keresztül fokozza az autó kanyarodási és fékezési teljesítményét és stabilitását.

A rendszer alapját egy akkumulátoros táplálás nélküli mikrochip képezi, amelyet a gyártás során építenek be az abroncs anyagába.  A rendszer adatokat küld az abroncsnyomásról, az abroncs hőmérsékletéről és azonosító kódjáról a jármű fedélzeti számítógépének, amely alapján az autó központi számítógépes rendszere automatikusan kiigazítja a jármű mozgásának vezérléséhez alkalmazott hosszanti és oldalirányú algoritmusokat, hogy javuljon a vezetési teljesítmény.

Az abroncsból származó adatok alapján rövidül a féktáv az ABS működésbe lépésekor, kanyarodásnál kormányozhatóbbá válik a jármű, javul az oldalirányú stabilitás, és optimálisabban vezérelnek a stabilitás-szabályozó rendszerek.

 

„A mai fejlett járművezérlő rendszerek rendkívül jól tudják hasznosítani az abroncsokra vonatkozó specifikus információkat” – mondja Marc Engel, a Goodyear Dunlop egyik főmérnöke.  „Mindig is nyilvánvaló volt számunkra, hogy amikor megtaláljuk a megoldást az említett információk összegyűjtésére, új szintre emelhetjük a jármű menetteljesítményét. Most tesszük meg az első látványos lépést abba az irányba, hogy értelmezzük az abroncsból tömegesen érkező információkat, és ezáltal fokozzuk a jármű átfogó menetteljesítményét – ez mindenképpen jelentős előrelépésnek tekinthető.”

Az abroncsból származó adatok közvetlen továbbítása a rendszerbe azt jelenti, hogy az új technológiának köszönhetően hatékonyabban működik a jármű, beleértve a féktáv csökkenését az ABS működésbe lépésekor, és a még több információt használó elektronikus stabilitás-szabályozó rendszer által megvalósított fokozottabb stabilitást is.

„Az abroncs tulajdonságai jelentős változáson mennek keresztül, ugyanakkor az abroncs típusa, nyomása és hőmérséklete is fontos szerepet játszanak” – folytatja Engel. „Ha ezekről a dinamikai jellemzőkről a jármű adatokat tud gyűjteni, akkor vezérlőrendszere figyelembe veheti azokat, és összességében fokozni tudja a teljesítményt.”

Ebben az új technológiai megoldásban a mikrochip az abroncsba ágyazódva és nem a felnire szerelve kap helyet, így a mikrochip közvetlenül az abroncsról tud tájékoztató adatokat gyűjteni. A szelepszárra szerelt mikrochippel működő megoldásokkal ellentétben az abroncsba ágyazás azt is jelenti, hogy a mikrochip nem tud megsérülni az abroncs felnire szerelésekor. Ha a fogyasztók a régi abroncsaikat mikrochippel rendelkező új abroncsokkal cserélik ki, továbbra is ki tudják használni a rendszer nyújtotta előnyöket.

A vállalat a SportMaxx RT abroncsokba építette be az új megoldást, és pillanatnyilag a rendszer tesztelését végzi, hogy a kereskedelmi forgalomban is elérhetővé váljék a technológia. A jelenlegi fejlesztési fázisban nem áll rendelkezésre a piaci megjelenésre vonatkozó konkrét időpont.

A rendszer fejlesztésében részt vett a világ különböző gépjárműgyártói számára beszállítást végző Huf, amely kiemelt piaci szereplőként mechanikus és elektromos indításgátló rendszerek, abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek és telematikai rendszerek gyártásával foglalkozik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*