NYITÁS KÍNA FELÉ A TURIZMUSBAN

Újabb szintre lépett a Kína – Közép-és Kelet-Európa (KKE) országainak Turisztikai Koordinációs együttműködése, melynek regionális koordinálásáért a 2014 májusában felállított, a Magyar Turizmus Zrt. keretein belül működő Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ felelős. Budapesten találkoznak március 25-26-án a 16 közép- és kelet-európai ország turisztikai koordinátorai, az érintett minisztériumok képviselői, valamint a kínai utaztatásban érdekelt vállalkozások – a cél a kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozások bevonása az együttműködésbe. A miniszteri és államtitkári szintű tárgyalásokból, szakmai konferenciából, valamint kulturális programokból álló nagyszabású eseménysorozat a „Kína – Közép-, és Kelet-európai Turisztikai Promóciós Év” keretében kerül megrendezésre. A szervezők meghívására Budapestre érkezik Li Jinzao, a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának elnöke, de jelen lesz számos magas rangú állami vezető a 16 KKE országból is.

A Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ elsődleges célja, hogy az együttműködésben részt vevő 16 közép-kelet-európai országot egy turisztikai célterületként népszerűsítsék a világ legjelentősebb turisztikai piacán, a Kínai Népköztársaságban. Az együttműködés három szinten – államigazgatás, nemzeti turisztikai szervezetek és kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozások – valósul meg. A 2014-ben Budapesten megnyitott Koordinációs Központ tevékenységének eredményeként az államigazgatási és turisztikai szervezetek szintjén már elindult a szakmai munka. 2015-ben a következő szintre lépés a cél: a kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozók bevonása az együttműködésbe.

2014 eredménye: 20%-kal több kínai vendég a kereskedelmi szálláshelyeken

A keleti nyitás a turizmusban máris mérhető eredményeket hozott: a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2014-ben 20%-kal több, közel 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát, ami 16%-kal haladja meg az előző évi adatot (KSH).

2014-ben a Kínából külföldre irányuló utazások száma 11 millióval, 109 millióra nőtt a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) becslése szerint. 2012 óta Kína a világ legnagyobb turisztikai küldő piaca: az utazásra fordított kiadások mértéke 2013-ban elérte a 129 milliárd dollárt.

2015: az üzleti szférára is kiterjed az együttműködés

A március 25-én kezdődő nagyszabású budapesti eseménysorozat remek lehetőséget biztosít a közép-kelet európai régió szakemberei számára a kínai piac megismerésére és a piaci kapcsolatok kiépítésére. A rendezvényen jelen lesz az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) és a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának delegációja, a magyar turizmus állami szintű vezetői, a kínai utaztatásban érdekelt vállalatok képviselői és a KKE országok turisztikai koordinátorai.

A rendezvénysorozat a március 25-i munkacsoport értekezlettel indul, amelyen a közép- és kelet-európai országok képviselői vesznek részt. Szóba kerül többek között a közös, kínai nyelvű weboldal (china-ceec.travel) fejlesztése, a turisztikai felsőoktatásban rejlő együttműködési lehetőségek, a vízumpolitika és a légi összeköttetések kérdései, valamint a közös marketingakciók is.

Március 26-án kerül sor arra a szakmai konferenciára, amelyen a közép- kelet-európai régióba irányuló kínai beutazás valamennyi területét érintik a magas rangú előadók. Az angol-kínai nyelvű szakmai esemény fókuszában a kínai utazási szokások, a tipikus kínai turista portréja, a kínai kiutazási piac jellemzői, a jelenlegi schengeni vízumpolitika és a Kína és Európa közötti légiközlekedés aktuális trendjei állnak. A konferencia mellett, a délelőtt folyamán kétoldalú tárgyalásokra is sor kerül azon kínai és KKE országbeli felek között, amelyek miniszteri vagy államtitkári szinten képviseltetik magukat. (Csehország, Románia, Bosznia-Hercegovina és Magyarország). A konferencia előadásait a NetEyes online közvetítése segítségével távolról is figyelemmel kísérhetik a szakmai érdeklődők a http://ceec-china.travel/ceec/-/article/china-information-day-conference honlapon. Délután mintegy  150 cég részvételével valósul meg az a szakmai találkozó, amelyen a KKE régió utazási cégei folytatnak tárgyalásokat a kínai utazási cégekkel a jövőbeni üzleti kapcsolatok kiépítése céljából. Ugyanezen a napon este kerül sor a „Beautiful China” elnevezésű gálaestre, amelyen Kína mutatkozik majd be az európai utazási szakma képviselői előtt a Budapest Kongresszusi Központban. Ez egyben a „Kína – Közép-, és Kelet-európai Turisztikai Promóciós Év” hivatalos megnyitórendezvénye is.

A márciusi eseménysorozat lebonyolításán kívül a Koordinációs Központ tovább dolgozik a KKE régió turisztikai kínálatának megismertetésén és összehangolásán. A közös honlap közös kampányok szervezését fogja elősegíteni, e-learning tanfolyamokat és webináriumokat terveznek a szakma szereplői részére. A közép- és kelet-európai felsőoktatási intézmények turisztikai képzéseinek bemutatására egy tavaszi roadshow keretében lesz lehetőség Kína nagyvárosaiban. Folytatódnak a közös kiállítási megjelenések, a központ keresi a további lehetőségeket a bemutatkozásra.