Még szélesebb és erősebb alapokon a jövő mobilitásáért

A Volkswagen Csoport a “TOGETHER – Stratégia 2025” jövőprogramban meghatározott tervek alapján módszeresen halad a vállalat átalakításával, hogy az megfeleljen a jövő mobilitási kihívásainak. A Csoport a Párizsi Autószalon előestéjén ismertette a következő lépéseket, amelyek afelé vezetnek, hogy a vállalat a hosszú távon fenntartható mobilitás világszerte vezető szolgáltatójává váljon. Matthias Müller, a Volkswagen Csoport igazgatótanácsának elnöke így nyilatkozott a programról: „Rengeteg minden változott a Volkswagen Csoportnál az elmúlt 12 hónapban. Ezt a lendületet szeretnénk továbbvinni. Ezért a mobilitási szolgáltatásokat, mint üzleti területet a Csoport 13. márkájává tesszük. Ez bizonyítja, milyen fontosságot is tulajdonítunk ennek a területnek.”

Vorabendveranstaltung des Volkswagen Konzerns zum Pariser Autosalon 2016

 

A Volkswagen Csoport a jövő szempontjából kiemelt fontosságú területeken meghatározó szereplőként kíván jelen lenni. A figyelem középpontjában az autóipar és a digitális világ közötti összeköttetés megerősítése és a hajtásrendszereknek a következő két évtizedben bekövetkező alapvető átalakulása áll. A Volkswagen Csoport 2025-ig több mint 30 további új elektromos járművet fejleszt és gyárt majd. A Volkswagen márka I.D. koncepcióautója, amely akár 600 kilométeres hatótávolságot is elérhetővé tesz, ezekbe a tervekbe enged bepillantást. A Porsche elhozta Párizsba a Panamera E-Hybrid modellt, az elsőt abból a 17 új, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid járműből, amelyet a Csoport a következő két éven belül be kíván mutatni.” Az elektromos mobilitás területén várt áttörés nem következhet be az akkumulátorok és az infrastruktúra területén történő jelentős előrelépés nélkül. Éppen ezért a Porsche vezetésével keményen dolgozunk a gyorstöltés témakörén.” – tette hozzá Müller.

A vállalatcsoport ugyanakkor új kezdeményezéseket is útjára indított az on-demand mobilitás területén: a Csoport 13. márkájaként egy önálló üzleti terület jött létre, amely az új mobilitási szolgáltatások területén működik majd. A Csoport stratégiai partnerével, a Gett mobilitási szolgáltatóval már nem csupán utazási szolgáltatások közvetítése lehetséges, az együttműködés keretén belül ugyanis már dolgoznak a Csoport saját ingajárat (shuttle service) megoldásán és egy városi mobilitást érintő autómegosztó koncepción. „Kicsit távolabbra tekintve, a városi autonóm vezetés technológiájának kiforrásával akár saját, autonóm közlekedő flottát is üzemeltethetünk.” – nyilatkozta Matthias Müller, majd hozzátette: „A jövőben sok embernek egyáltalán nem lesz autója. De így vagy úgy, mindegyikük lehet a Volkswagen ügyfele, hiszen akkor a mobilitás egy lényegesebb tágabb fogalom lesz, mint amilyen ma.” A Csoport új márkája 2025-ig egyike kell legyen a vezető városi mobilitási szolgáltatóknak és piacvezető szerepet kell betöltsön Európában. A hivatalos indítás és az új márka nevének bejelentése várhatóan novemberben történik majd.”

 

A mobilitási szolgáltatásokat érintve elmondható, hogy a Volkswagen Csoport és a Gett közötti partneri együttműködés is új lendületet kapott. Moszkvában, ahol az alkalmazás segítségével történő utazásközvetítés virágzik, a Volkswagen Csoport márkái vonzó járműajánlatot állítottak össze Gett sofőrök számára. Ezen kívül a napokban került megkötésre egy stratégiai együttműködésről szóló szerződés Hamburg városával, amely városi mobilitási megoldások kifejlesztését és tesztelését célozza meg. Említésre méltó az Audi új partneri megállapodása is a Baidu, Alibaba és Tencent kínai internetszolgáltatókkal, akik a márka járműveinek hálózatba kapcsolását illetve intelligens városi mobilitási megoldások kidolgozását is segítik.

A jövő mobilitása: a formaterv új szabadsága

Kiemelt területként kezeli a Volkswagen Csoport a formatervezés kérdését, amely szorosan összefügg olyan jövőorientált területekkel, mint az elektromos mobilitás, a digitalizáció vagy az új mobilitási szolgáltatások. Michael Mauer, a Volkswagen Csoport formatervezői részlegének vezetője így nyilatkozott: „Meggyőződésem, hogy a formatervezés lesz az egyik kulcsfontosságú tényező, amely eldönti, melyik autómárka maradhat életben.”

 

Michael Mauer így látja a formatervezés jelentőségét: „A jövő mobil világa nekünk, formatervezőknek egészen új kreatív lehetőségeket tartogat. Az elektromos hajtás és az autonóm vezetés megjelenésével számos akadály eltűnik és a formatervek még drámaibb változására számíthatunk, mint ahogy azt az utóbbi évtizedekben megszokhattuk.” Így folytatta: „Ugyanakkor számos, alapvetően fontos jellegzetesség, mint például a motor hangjának a szerepe elveszíti jelentőségét, így a formaterv válik a legfontosabb egyedi értékesítési előnnyé a márkák számára.”

A formaterv által egy karakter születik, egy egyéniség és egy érzelmi kötelék, amely nem csak a termékhez, de a márkához is köt. „Míg a márkáknak egyre inkább saját egyéniségükre, egyedi vonásaikra kell koncentrálniuk, a Csoport betöltheti a bátor úttörő szerepét.” – mondta Mauer, majd hozzátette: „Az autók esetében a jövőben is a szépség dominál a célszerűség felett, amikor arról döntünk, megéri-e az adott autó a magasabb árat, ha árverésre kerül a sor.” 44 országból összesen 1 300 formatervező dolgozik a jövő utcaképén a Volkswagen Csoportnál.

„Következetesen az ügyfeleinkre koncentrálunk, a középpontban az ő jövőbeli mobilitási vágyaik és igényeik állnak. Formatervezők, felhasználói tapasztalatokat gyűjtő szakértők, digitalizációs szakemberek dolgoznak kéz a kézben a Volkswagen Csoport Jövő Központjaiban azon, hogy újrafogalmazzák magát az autót és a mobil életet a középpontba állítva új elképzeléseket alkossanak és fejlesszenek.” – nyilatkozta Mauer, hozzátéve, hogy ma még senki sem tudja, milyen gyors is lesz ez az átalakulás.

 

Mauer szerint a Volkswagen Csoport többmárkás stratégiája óriási előny a jövő mobilitási megoldásainak kifejlesztésénél: „Lesznek márkák, akik élen járnak majd formatervezés és a műszaki újdonságok kérdésében, a többiek pedig profitálhatnak ebből. Így rugalmasan kezelhetjük az igényeket és a fejlesztéseket. Mindez azonban nem azt jelenti, hogy teljesen egyforma autonóm járműveket gyártunk majd. A jövő utcaképe a jelenleginél is változatosabb, színesebb lesz és még több érzelmet vált majd ki.

Az elektromos hajtás és a hagyományos erőátviteli rendszer párhuzamos jelenléte

„Függetlenül attól, hogy a jövő mobilitása milyen új lehetőségeket és kilátásokat tartogat, nem szabad elhanyagolnunk a meglévő technológiákat és kulcskompetenciákat.” – hangsúlyozta Matthias Müller. „A jövő az elektromosságé. Ettől függetlenül a hagyományos hajtásrendszerek meghatározó fontossággal bírnak még legalább két évtizedig. A dízel és benzines erőforrások fejlesztését kell és fogjuk is folytatni. Ezzel párhuzamosan pedig az alternatív technológiákat is tökéletesítjük.”

 

A Párizsi Autószalon megnyitójának előestéjén Matthias Müller a dízel témakört is érintette: „A dízel ügyre most is és a jövőben is úgy tekintünk, mint a vállalat történetének meghatározó, döntő fontosságú eseményére. Minden rendelkezésünkre álló eszközzel azon dolgozunk, hogy leássunk a gyökerekig és tisztázzuk az összes kérdést. Ebben a vonatkozásban pedig jelentős előrelépést tettünk az utóbbi hónapokban. Mindemellett a fenntartható jövő formálása legalább ilyen fontos a Volkswagen számára.”

Ennek megfelelően a Volkswagen Csoport még nagyobb hangsúlyt fektet a fenntartható fejlődésre és egy Fenntarthatósági Tanács létrehozásáról döntött. A Tanács kilenc tagja a tudomány, a politika és a társadalom elismert és kiváló nemzetközi képviselője. A Tanács a Volkswagen Csoport igazgatótanácsát tájékoztatja olyan kérdésekben, mint a fenntartható mobilitás, a környezetvédelem, a társadalmi felelősségvállalás és integritás témaköre. Az alakuló ülésre várhatóan október végén kerül sor.