Kiemelkedően jó évet zárhat idén az üzleti turizmus Európában és itthon is

Az utazási-, turisztikai- és vendéglátóipari ágazatokra specializálódott marketingkommunikációs ügynökség, az MMGY Global legfrissebb, 2023 augusztusi jelentése a MICE szektor utazásainak jellemzőit és jövőbeni kilátásait veszi górcső alá. A Portrait of European Meeting and Convention Travel címmel a Conference & Meetings World szakmai portálon megjelent kutatás összefoglalója szerint, a 2023-as év kiemelkedően jónak számít az üzleti utazások szempontjából Európában, ahol ismét a személyes találkozókat helyezik előtérbe, növekszik a szállodák és szállodai konferenciahelyszínek szerepe és egyre nagyobb hangsúly kerül a fenntarthatósági szempontokra – közölte a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége.

Az európai üzleti rendezvényekkel kapcsolatos változások mellett a kutatás vizsgálta a rendezvények formájára és helyszínválasztására vonatkozó adatokat és trendeket, továbbá a rendezvényekkel kapcsolatos döntéseket befolyásoló gazdasági, fenntarthatósági és jólléti szempontokat, beleértve a „bleisure” (business + leisure) szerepét is.

A 2023-as év kiemelkedő teljesítményét támasztja alá az összefoglaló szerint, hogy 2023 augusztusáig a válaszadók 37%-a tervez részt venni 1-2 napos külföldi üzleti utazáson ebben az évben, összehasonlítva a tavalyi év egészére vetített 38%-kal.

A rendezvények formáját tekintve egyértelműen látszik a személyes találkozások újbóli felértékelődése. A rendezvényszervezők 70%-a nyilatkozott úgy, hogy kizárólag jelenléti formában szervez rendezvényt a következő két évben. Ezzel összhangban a rendezvényeken részt vevők 70%-a mondta azt, hogy a személyes találkozást tartja a leghatékonyabb rendezvénymodellnek, szemben a hibrid és virtuális eseményekkel. Ezzel együtt, az előrejelzések szerint, a következő két évben ismét növekedni fog ez utóbbiak népszerűsége.

A rendezvénydesztinációk tekintetében mind a rendezvényszervezők, mind pedig a résztvevők Németországot tartják az elsőszámú európai helyszínnek, míg Európán kívül az Egyesült Államok az első számú választás. A rendezvényhelyszínek közül, a kutatás szerint, a szállodák és szállodai konferenciatermek élik reneszánszukat, különösen az Egyesült Királyságban és Németországban, de a sporthelyszínek szerepe is növekvő tendenciát mutat. A jelentés rámutat arra is, hogy a helyszínválasztásban továbbra is a költség jelenti az elsődleges szempontot, rendkívül magas, 72%-os arányban, amit szorosan követnek a helyszín méretével és megközelíthetőségével kapcsolatos logisztikai szempontok.

„Bleisure”: a kutatásban részt vevők 60%-a nyilatkozott úgy, hogy a következő évben valószínű, hogy szabadidős céllal venne részt üzleti utazáson; ezen válaszadók mintegy fele – többen mint 2022-ben – hosszabbítaná meg ilyen céllal mind a belföldi, mind a külföldi útját és kétharmaduk vinné magával házastársát vagy partnerét is. Érdekes, hogy a kor előrehaladtával – leginkább a 65+ korosztály esetében – csökken a hajlandóság az üzleti utazások szabadidős aktivitásokkal való összekötésére.

A gazdasági hatásokat vizsgálva a MICE rendezvényszervezők elsődlegesen az árak – szállás, utazás és egyéb díjak – emelkedése miatt aggódnak a 2023-as és az azt követő évek tekintetében. A Covid-19 kockázatokat egyértelműen múltbeli problémának tartják. A rendezvényszervezés során a legnagyobb jelentőséget ma a megközelíthetőség és a biztonság szempontjainak tulajdonítanak. A résztvevők szintén az emelkedő költségeket tartják a legaggasztóbbnak 2023-ban: háromnegyedük úgy véli, hogy a növekvő légiközlekedési díjak következtében csökkenni fog az utazások száma.

A rendezvények szervezésénél a döntést befolyásoló elsődleges szempontok között, a következő két évben, a desztináció általános imázsa és jó megközelíthetősége mellett az szerepel, hogy milyen sokat kell utazni a desztináción belül az adott rendezvényhelyszín eléréséhez.

A fenntarthatósági szempontok jelentőségét vizsgálva azt a nem meglepő eredményt hozta kutatás, hogy a rendezvények résztvevőinek körében egyre nő a fenntartható rendezvények iránti igény; a szervezők 50%-a jelezte ezzel összhangban, hogy kifejezetten olyan helyszíneket preferálnak az ügyfelek, amelyek megfelelnek bizonyos fenntarthatósági kritériumoknak.

A rendezvényszervezők mintegy negyede foglalkozik fenntarthatósági kezdeményezésekkel, míg a résztvevők kétharmada hajlandó többet fizetni a környezetvédelmi témákat érintő programokért. Érdekesség, hogy a válaszadók egyharmada szeretné, ha cége kevesebb üzleti utazást tenne.

A kutatás a jóllét (well-being) témakörét is körbejárta. A rendezvényszervezők több mint egyharmada jelezte, hogy növekvő igény mutatkozik a jólléttel kapcsolatos szolgáltatások – különösen a mozgás és helyi gasztronómiai termékek – iránt. A résztvevők 42%-a jelezte, hogy a jólléttel, kikapcsolódással kapcsolatos opciók is befolyásolják arra irányuló végső döntésüket, hogy egy rendezvényen részt vesznek-e. Emellett a csendes helyszínek, rekreációs aktivitások lehetősége is döntést befolyásoló tényező.

A jelentéssel kapcsolatban Ganczer Gábor a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének elnöke kiemelte, hogy a kutatásban szereplő pozitív előrejelzés Magyarországra is igaz: a szervezet tagságának visszajelzései alapján, várhatóan itthon is kiemelkedően jó évet zárnak majd a rendezvényszakmában tevékenykedő cégek.