Ausztrália: ahol mindenre fény derül

A hétvégén Ausztráliában rajtol a 2018-as extrahosszú, 21 állomásos Forma-1-es versenyszezon. Sok-sok újdonsággal és Haloval felszerelt autókkal kezdődik el immár a Liberty Media fennhatósága alatt működő Forma-1 második éve. A tavaly év végén bemutatott új Forma-1-es logót követően a Liberty Media egy sor változtatással készült a rajongók jobb kiszolgálása érdekében. Az uborkaszezon és az azt követő tesztelés sem telt el hírek nélkül, igazán nem unatkozhattunk a 2017-es szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj óta eltelt időszakban.

Amber-Ausztral_F1-Vettel

A Forma-1-et irányító szervezet igyekszik mindent elkövetni, hogy az egyre lanyhuló Forma-1-es érdeklődést fellendítse, s már januártól kezdve érkeztek a hírek az újításokról. Miután amerikai vállalatról van szó, az észak-amerikai versenysorozatok jellemzőit próbálják átültetni a Forma-1-be. Az első hírbomba januárban a rajtrácslányokkal volt kapcsolatos. A 2018-as szezontól a Forma-1-ben és azok betétfutamain ugyanis eltűnnek a rajtrács lányok. Ez a gyakorlat évtizedek óta létezik ebben a versenysorozatban, de az új tulajdonosok elavultnak tartották, ami ráadásul szerintük összeegyeztethetetlen is a márka értékével. Ez a hír nagyon megosztotta az újságírókat, rajongókat egyaránt. S az indulatok akkor sem csitultak, amikor kiderült, hogy a rendező ország autóversenyző palántái veszik át a rajtrácslányok helyét a rajtrácson.

Egy nap múlva ennél egy sokkal nagyobb mérvű változás látott napvilágot. Az idei évtől az összes F1-es futam később rajtol és az edzések is egy órával később kezdődnek. Különböző kutatások kimutatták, hogy nagyobb nézettséget lehet elérni délutánonként, főleg a nyári hónapokban. Emiatt az európai és a brazil futamokon egy órával és tíz perccel később rajtol majd el a mezőny, vagyis 15.10-kor. A többi versenyen általában csak 10 perces lesz a csúsztatás az eddig megszokott rajtidőponthoz képest, kivéve ott, ahol időpontot kellett egyeztetni más sporteseményekkel, mint például a 2018-as labdarúgó-világbajnoksággal.

 Amber-Ausztral_F1_2017-rajt

Az egész órához képest 10 perces tolásra azért van szükség, mert bizonyos csatornák egészkor kapcsolódnak be a közvetítésbe, s emiatt eddig a felvezető eseményekről lemaradtak. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj 16.00 óra helyett idén 16.10-kor rajtol, ami magyar idő szerint kora reggeli 6.10-et jelent.

Az idei téli kollektív Forma-1-es tesztelésekre február végén-március elején került sor az újraaszfaltozott katalán pályán, Barcelonában. A Forma-1-es rajongók már nagyon várták a februárt, hiszen a csapatok akkorra időzítették új autóik bemutatását, valamint február utolsó hetében zajlott az első barcelonai tesztelés. Az érdeklődés középpontjában az autók új dizájnja és festése mellett a Halo kinézete volt. Előzetesen tudni lehetett, hogy bár a rajongók tetszését egyáltalán nem nyerte el a Halo, a pilóták – a biztonságuk érdekében – megbarátkoztak vele.

Az időjárás nem volt kegyes a résztvevőkkel az első teszthéten. Nagy hidegben, hóban-esőben kellett megbirkózniuk a kihívásokkal a pilótáknak. S emiatt nagy előrelépés sem történt a Montmeló pályán. A tesztelés alatti köridők nem sok információval szolgálnak, hiszen nem lehet tudni ki mennyi üzemanyaggal ment ki a pályára. A Mercedes, azon belül is Lewis Hamilton futotta a legjobb köridőt a héten és a Ferrari és a Red Bull is biztató jeleket mutatott. A McLaren teljesítménye, bár Fernando Alonso pár megtett kör után kiesett még a teszt elején, szintén bizakodásra okot adó volt. Ami igazán meglepő volt, az a Toro Rosso Honda motorral megtett köreinek száma, ami azt mutatja, hogy a megbízhatósággal nem voltak problémái. Sőt a két teszthét alatt a Mercedes és a Ferrari mögött a harmadik legtöbb kört megtett csapattá lépett elő.

 Amber-Ausztral_F1_2017-dobogo

A második teszthéten már kellemesebb időjárási körülmények fogadták a mezőnyt, s mivel az előző héten nem sok előrehaladás történt, ebédszünet nélkül reggeltől estig tolták a csapatok a tesztet. Itt már mérvadóbb adatok születettek. A Ferrari rendkívül bíztató teljesítményt tett le az asztalra. Sebastian Vettel megdöntötte a barcelonai pálya nem hivatalos körrekordját, 1:17,18-es időeredménnyel. Kimi Raikkönen sem volt rest, nagyon jó köridőket futott a finn pilóta.

Mindenki árgus szemekkel figyelte a McLarent és persze a Honda motorral versenyző Toro Rossót. Fernando Alonso vesszőfutása folytatódott a tesztek alatt is. Többször is megállt alatta a technika, a megbízhatósággal még szemmel láthatóan problémák vannak. A második héten kétszer is motort (Renault) kellett cserélni az autóban, de pénteken Alonso nagy meglepetésre a harmadik legjobb időt futotta a pályán. Ez azt jelentette, hogy a McLaren volt a leggyorsabb Renault-motoros autó a tesztelés során, Daniel Ricciardo Red Bullját és Carlos Sainz gyári Renaultját megelőzve.

S mi történt tavaly ilyenkor? Meglepetésgyőzelemmel indult a 2017-es Forma-1-es szezon Ausztráliában. Sebastian Vettel ugyanis egy teljes győzelemmentes évet követően megszerezte a Ferrarinak a hőn áhított első helyezést a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. A Mercedesnek a második és harmadik hely jutott Lewis Hamilton és Valtteri Bottas révén. A Ferrari a tavalyi tesztelésen is kitűnően ment, s az ottani reményeket végül Vettel beváltotta Ausztráliában.

Az Ausztrál Nagydíj nagyon ütős nyitánya lehet a szezonnak. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek pont emiatt nem igazán jó a tapadása. Idő kell a „felgumizásához” és a letisztulásához. Elég egyenetlen is a pálya, s az ilyenkor jellemző változékony idő igencsak megkavarhatja a sorrendet. Nagy nézettség várható ezen a futamon, hiszen egyrészt ez a legelső futam, másrészt pedig teljesen kiszámíthatatlan a végkimenetele.

A verseny és a pálya

Idén a 34. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg, amelyből ez lesz a 23. Melbourne-ben. Ausztráliában rendeztek futamot Adelaide-ben is, de 1996-ban az Albert Park lett az ausztrál verseny helyszíne. Ez a futam tradicionálisan a Forma-1-es versenyszezon nyitó versenye. Ezúttal is nyári időjárás várja a Forma-1-es cirkuszt Melbourne-ben.

Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 25.-én helyi idő szerint 16.10 órakor (nálunk reggel 6.10-kor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből, ideje 1 perc 24,125 másodperc.

2017-ben Ferrari-siker született. Sebastian Vettel révén. A német pilóta ideje 1:24:11.670 volt. A második és harmadik helyen a két Mercedes pilóta, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas ért célba.

(Forrás: Amber PR)

Csapatok és pilóták– 2018

 

Mercedes                  Lewis Hamilton

                                   Valtteri Bottas

Ferrari                     Sebastian Vettel

Kimi Raikkönen

Red Bull                   Daniel Ricciardo

                                   Max Verstappen

Force India               Sergio Perez

                                   Esteban Ocon

Williams                   Lance Stroll

                                   Szergej Szirotkin

Toro Rosso               Brendon Hartley

                                   Pierre Gasly

Renault                     Carlos Sainz

                                   Nico Hülkenberg

Haas                         Romain Grosjean

                                   Kevin Magnussen

McLaren                  Fernando Alonso

                                   Stoffel Vandoorne

Sauber                      Marcus Ericsson

                                   Charles LecLerc

2018-as Forma-1-es versenynaptár

 

  1. 2018.   március 25.                 Ausztrál Nagydíj, Melbourne

április 8.                     Bahreini Nagydíj, Szahír

április 15.                   Kínai Nagydíj, Sanghaj

április 29.                   Azerbajdzsáni (Azeri) Nagydíj, Baku

május 13.                    Spanyol Nagydíj, Barcelona

május 27.                    Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

június 10.                    Kanadai Nagydíj, Montreal

június 24.                    Francia Nagydíj, Le Castellet

július 1.                      Osztrák Nagydíj, Spielberg

július 8.                      Brit Nagydíj, Silverstone

július 22.                    Német Nagydíj, Hockenheim

július 29.                    Magyar Nagydíj, Hungaroring

augusztus 26.              Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

szeptember 2.             Olasz Nagydíj, Monza

szeptember 16.           Szingapúri Nagydíj, Szingapúr, Marina Bay

szeptember 30.           Orosz Nagydíj, Szocsi

október 7.                   Japán Nagydíj, Szuzuka

október 21                  USA Nagydíj, Austin

október 28.                 Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

november 11.             Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo)

november 25.             Abu Dzabi Nagydíj, Yas Marina

 

 

(Forrás: Amber PR)