A tanulmánytól a sorozatgyártású ID. Buzz1 modellig – Hogyan született meg az elektromos Bulli?

Nagyjából öt év kemény munkával telt el a Volkswagen Haszonjárművek és a Volkswagen Személyautók fejlesztőcsapatai részéről az ID. Buzz tanulmánymodell és az idén ősszel a kereskedőkhöz érkező sorozatgyártású kivitel bemutatása közötti időszak. Hogyan sikerült végül a tervezőknek egy tisztán elektromos kisbusz, illetve transzporter-változat formájában ötvözni a legendás „Ős-Bulli” (T1) alapelvét a koncepciómodell letisztult vonalvezetésével? Hogyan felelhettek meg a mérnökök ennek során a korszerű elektromos autókkal szemben a biztonság, a menetkényelem és a mindennapos használhatóság terén megfogalmazott minden elvárásnak? S hogyan kellett az összeszerelés és a főegységgyártás munkatársainak oly módon integrálniuk az összes komponenst a hannoveri termelési folyamatba, hogy az ID. Buzz ma már a további Bulli-modellekkel (T6.1 és új Multivan) közös szerelőszalagon készülhessen? Mindezen kihívások során a Volkswagen Haszonjárművek televíziós forgatócsoportja kísérte végig a résztvevőket, pontosan dokumentálva titkos munkájukat. Az így született izgalmas riport:

Egyformán fontosnak számított az egyes márkákon is átívelő együttműködés és munkamegosztás az ID.-család kisbusz és áruszállító változatának kifejlesztése során. A formatervezők és konstruktőrmérnökök közösen keresték a lehető legelőnyösebb koncepciót, amely minden előzetes célkitűzésüknek megfelel. Az ID. Buzz1 hét évtizedes Bulli know-how alapjain született meg, s az újdonságnak egyszerre kellett elnyernie a tekintélyes rajongótábor és az új ügyfelek tetszését. Mindemellett a lehető leggazdaságosabban is kell üzemelnie, amihez éppúgy nagyban hozzájárultak a Moduláris elektromos platform (MEB) csekély súrlódási veszteségek jellemezte hajtásrendszer-komponensei, mint a jármű karosszériájának, aljának és kerekeinek kiváló aerodinamikai tulajdonságai. A legapróbb részletekre is kiterjedő sok-sok aprólékos munka eredménye önmagáért beszél: 0,285-es értékével az ID. Buzz1 légellenállási együtthatója (cw) alacsonyabb minden más Bulli-modellénél.

A kézzel készült első prototípusok révén derül ki, vajon minden tervezési adat és szimuláció átültethető-e a virtuális világból a valóságba. A minőség bizonyítéka a tesztekben rejlik, így az ID. Buzz1 is összetett és igényes tesztmaratont küzdött végig Európa-szerte extrém körülmények között, hogy elektromos Bulli-modellje is maradéktalanul megfeleljen a Volkswagen legmagasabb minőségi követelményeinek. Előbb extrém meleg, a porszáraztól a trópusi nedves körülményekig, azután dermesztő hideg, ugyancsak a száraztól a nyirkosig, útburkolatról pedig sok helyen nem is beszélhetünk e tesztek során. Egyes szakaszokon ugyanis éppen azt szimulálják, hogyan juthat esetleg por, eső, hó vagy jég az illesztéseken keresztül az autó karosszériába és aljába, ahol később problémákat okozhat.

A hossz- és az oldalirányú erők szétválasztása szolgálatában többlengőkaros hátsó felfüggesztésekkel szerelt ID. Buzz1 és ID. Buzz Cargo2 Skandinávia messzi északi tájain tehetett tanúbizonyságot havon és jégen kínált menetdinamikai képességeiről. A nagy hidegben végzett tesztek emellett az anyagválasztást és -méretezést, az elektromos és elektronikai funkciókat, a futóműhangolást, az alacsony súrlódási együtthatójú útfelületeken nyújtott elindulási, fékezési és kormányzási képességeket, valamint a teljes jármű hőmenedzsmentjét is hivatottak voltak vizsgálni.

„A Bulli olyan jármű, amely mindig is utolérhetetlen mindennapos használhatóságával tűnt ki” – hangsúlyozta Stefan Lutz, a Volkswagen Haszonjárművek a modellsorozatért felelős műszaki projektvezetője. „Ezért is teszteljük az ID. Buzz1 modelleket mindenfajta körülmények és időjárási viszonyok között. A hajtásrendszernek éppolyan hibátlanul kell működnie, mint a különböző folyadékköröknek, az összes berendezésnek és kezelési folyamatnak, illetve a műszereknek és a kijelzőknek. Csakis így lehetünk biztosak abban, hogy az autó a világ minden régiójában zavartalanul üzemel majd”.

Ennek során pedig részletekbe is mentek: a hűtőkamrában például azt is vizsgálták, hogy a fűtőfunkció az indítást követően milyen gyorsan olvasztja le a jeget a külső visszapillantó tükrökről: mindössze három perc múlva már zavartalan hátralátást kell biztosítaniuk az előzetesen mínusz 20 fokon befagyott tükröknek.

 

1 ID. Buzz: a modell egyelőre nem kapható kereskedelmi forgalomban.
2 ID Buzz Cargo: a modell egyelőre nem kapható kereskedelmi forgalomban.