Finnország, a nagy kedvenc

A Rali Világbajnokságban egy hónap pihenő után ismét munkába lendülnek a csapatok. A hétvégén ugyanis Finnországba, egy tradicionális helyszínre érkezik meg a mezőny. Ezzel hivatalosan is kezdetét veszi a szezon második fele. Ez a skandináv verseny nagyon kedvelt a pilóták körében. Egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.

 Amber-Finn_Rali_2015-Ogier

Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Miután azonban Loeb átigazolt a WTCC-be, honfitársa, Sebastien Ogier kaparintotta meg a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-2015-ben ismét finn uralom volt hazai földön, hiszen mindkétszer Jari-Matti Latvala vihette haza a győztes trófeát. Tavaly Ogier-nak azért még sikerült megszereznie a második helyet, miközben a bronzérmes helyen a norvég Mads Östberg ért célba. Idén is sokan fenik a fogukat a finnországi győztes trófeára, de a Volkswagen pilótái idén is nagy eséllyel szállnak harcba a dobogós helyekért.

 Amber-Finn_Rali_2015-dobogo

Nagyon szeretnek itt versenyezni a pilóták. Olyannyira népszerű ez a rali, hogy 20 World Rally Cart is neveztek a versenyre, amire nem volt példa a 2013-as Svéd Rali óta. Azelőtt pedig a 2008-as Német Rali volt ennyire kedvelt. Akkor 23 WRC is rajthoz állt.

Az egyéni ponttáblát hatalmas előnnyel vezeti Sebastien Ogier. A francia pilóta uralma eddig töretlen, pedig csak az első két futamot tudta megnyerni. Szerencséjére azonban szinte mindenhol dobogós volt, csak az előzőn, a Lengyel Ralin nem. A rajtolási sorrendből eredő hátrányát nem tudta ledolgozni a kelet-európai ralin, s így csak a hatodik helyet tudta megszerezni. Szerencséjére rajta kívül senki nem tudott kétszer nyerni idén, így történhetett meg, hogy az eddigi hét versenyen hat versenyzőnek is sikerült felállnia a dobogó legfelső fokára. S ez az, amiért még mindig ő vezeti a tabellát a versenyzők között.

Az egyéni ponttábla második helyén álló Dani Sordo nem túl szerencsés. Tesztbalesetet szenvedett ugyanis a csapat által július elején tartott tesztelés során. Előnyét a ponttáblán nehezen tartja meg így a spanyol pilóta, különösen akkor, ha a lengyelországi győztes Andreas Mikkelsen át tudja menekíti jó formáját Finnországba. A norvég pilóta ugyanis csak egy ponttal lemaradva áll Sordo mögött a harmadik helyen a pilóták között. A Hyundai spanyol pilótája nagy sebességnél szenvedett balesetet és ekkor elrepedt a csigolyája. Helyette a Hyundai tesztpilótája, Kevin Abbring kap lehetőséget Finnországban.

Drámai véget ért a Lengyel Rali azután, hogy a sokáig az élen álló és a versenyt vezető Ott Tanak defektet kapott és elvesztette az elsőséget. Ezzel az addig a második helyen autózó Andreas Mikkelsen ezüsttálcán kapta a győzelmet. A harmadik helyen az a Hayden Paddon állhatott dobogóra, aki az előző két ralin célba sem tudott érni.

A hétvégi lesz az a rali, ahol az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek. Az Ouninpohja szakasz mind közül a legismertebb. Ez a gyorsasági szakasz a szezon egyik leggyorsabbja. Sebastien Ogier is a kedvencei között tudja. „Ha megkérnének arra, hogy állítsam össze a világbajnokság legjobb gyorsasági szakaszainak listáját, az Ouninpohja biztosan szerepelne rajta.” – nyilatkozta korábban a címvédő világbajnok. A francia tisztában van azzal, hogy ki az úr Finnországban. „A finnek általában erősek hazai versenyükön. Azt gondolom, hogy a csapattársam, Jari-Matti Latvala különösen nagy kihívást fog jelenteni. Ő az, akit le kell majd győznie mindenkinek.”

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.

A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban várhatóan ezúttal is nagy tömegeket vonz majd.

A rali a tavaly bevezetett csütörtöki esti Harju utcai gyorsasági szakasszal nyit. Most is a pénteki nap lesz a rali leghosszabbja, amikor is a mezőny nyugat felé veszi az irányt Keuruu felé. Ott olyan klasszikus erdei gyorsaságikon halad keresztül a rali, mint a Mökkipera vagy a Jukojarvi.

Szombaton a csapatok délnek tartanak majd, Jamsa régióba, ahol a mezőny kétszer is áthajt a híres 33 km-es Ouninpohja szakaszon. Ez a nap kihagyhatatlan élményt nyújt majd a nézőknek és hatalmas kihívást a résztvevőknek. Vasárnap olyan területekre „téved” a mezőny, ahol a 2000-es években még nem járt raliautó.

A skandináv rali négy napon át tart, s a 24 gyorsasági szakasz 333,99 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1370,66 km.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

2015                  Jari-Matti Latvala (VW)

2014                  Jari-Matti Latvala (VW)

2013                  S Ogier (VW)

2012                  S Loeb (Citroën)

2011                  S Loeb (Citroën)

2010                  J-M Latvala (Ford)

2009                  M Hirvonen (Ford)

2008                  S Loeb (Citroën)

2007                  M Grönholm (Ford)

2006                  M Grönholm (Ford)

2005                  M Grönholm (Peugeot)

2004                  M Grönholm (Peugeot)

2003                  M Märtin (Ford)

2002                  M Grönholm (Peugeot)

2001                  M Grönholm (Peugeot)

2000                  M Grönholm (Peugeot)

1999                  J Kankkunen (Subaru)

1998                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1997                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1996                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1995                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1994                  T Mäkinen (Ford)

1993                  J Kankkunen (Toyota)

1992                  D Auriol (Lancia)

1991                  J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a Lengyel Ralit követően:

Egyéni

  1. Sebastien Ogier (FRA)                       Volkswagen Motorsport                   132 pont
  2. Dani Sordo (ESP)                          Hyundai Motorsport                       68 pont
  3. Andreas Mikkelsen (NOR)               Volkswagen Motorsport                     67 pont
  4. Mads Östberg (NOR)                         M-Sport WRT                                   58 pont
  5. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                       57 pont
  6. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Volkswagen Motorsport                     56 pont
  7. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                       48 pont
  8. Ott Tanak (EST)                          DMACK WRT                                    34 pont
  9. Kris Meeke (GBR)                          Abu Dhabi WRT                              26 pont
  10. Eric Camilli (FRA)                          M-Sport WRT                                   22 pont

 

Gyártók

  1. Volkswagen Motorsport                  178 pont
  2. Hyundai WRT                            108 pont
  3. M-Sport WRT                              90 pont
  4. Hyundai Motorsport N                       78 pont
  5. Volkswagen Motorsport II                 74 pont
  6. DMACK WRT                              40 pont
  7. Jipocar Czech National Team            18 pont
  8. Yazeed Racing                             4 pont

 

(Forrás: Amber PR)