A Kia új intelligens kézi váltója

A Kia Motors ma még több részletet hozott nyilvánosságra kifejezetten Hybrid 48V hajtásláncokhoz kifejlesztett intelligens kézi váltójáról, az iMT-ről (Intelligent Manual Transmission). A mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektromos tengelykapcsoló-kiemelő rendszerrel (clutch-by-wire) javul a hatásfok, csökken a fogyasztás és így az emisszió is. Ugyanakkor megmarad a kézi kapcsolás élvezete.

digital-1920x1080-iMT-with-air-filter-housing-labelled

A hagyományos mechanikus, vagy hidraulikus-mechanikus tengelykapcsoló működtetés helyét az iMT-ben teljesen elektromos rendszer veszi át, így az erőátvitel működése a korábbinál sokkal pontosabban a Hybrid 48V-os hajtásláncok igényeihez igazítható. A belsőégésű motor, a Kia hagyományos startstop rendszereiben megszokottnál jóval korábban leállítható, például már gurulás közben (mindig a hajtáslánc, villanymotorként is működtethető, 48V-os generátora indítja újra, hangtalanul és gyorsan. Ettől önmagában is javul az összhatásfok, és csökken a CO2-kibocsátás (átlagosan 3%-kal, valós forgalmi körülmények között).

Lassítás közben a váltó a vezető által korábban bekapcsolt sebességfokozatban marad akkor is, amikor a motor leáll. A belsőégésű erőforrás a fék-, vagy a gázpedál lenyomására azonnal újraindul, illetve ez történik akkor is, ha a vezető gurulás közben kinyomja a kuplungot a visszakapcsoláshoz, hogy aztán újra gyorsíthasson.

digital-1920x1080-imt

Az iMT működése lépésről lépésre

A vezetősebességben hagyja a váltót, miközben leveszi a lábát a gázpedálról, hogy lassítson (például egy keresztezőés előt)

 A váltó a vezetőáltal korábban bekapcsolt fokozatban marad, az autó lassul (motorfék), miközben az iMT számítógépe leállítja a motort és kiemeli a tengelykapcsolót

 Az autó, álló motorral, és nyitott kuplunggal lassul tovább (így a benzines, vagy a dízelmotor motorfék hatása nem érvényesül, azaz tovább gurulhat; a mozgási energia jobban hasznosul)

 Ha a vezetőilyenkor a gázra lép, mert gyorsítani szeretne, vagy kinyomja a kuplungpedált, hogy visszakapcsoljon, a 48V-os villanymotor-generátor azonnal újraindítja a belsőgésűgépet

 A 48V-os villanymotor-generátor segít összehangolni a motor fordulatszámát a váltóéval (a vezetőáltal választott sebességfokozattól függőn), így az újraindulás mindig rángatásmentes és gyors

 A bekapcsolt sebességfokozattól függőn, bizonyos sebesség alatt, a motor mindenképpen újraindul, és a kuplung önműödőn zár, hogy az autó nehogy lefulladjon

A Kia új iMT sebességváltóját a Hyundai Motor Europe műzaki központjában fejlesztették, a németországi Offenbachban; a projekt vezetőe a hajtáslánci fejlesztéseket irányító Dr. Michael Winkler volt. Az iMT-rő elmondta: “Folyamatosan hajtásláncaink hatásfokának javításán, teljesítményének emelésén dolgozunk, az iMT-vel is ez a célunk. A hagyományos vagy a duplakuplungos automaták nagyon jók, és sokan kedvelik is őet, de európai vásárlóink egy része különösen ragaszkodik a kézi sebességváltáshoz. Az iMT-t a villamosított hajtásláncok iránti igények növekedése hívta életre, így születtek meg a klasszikus, kézi váltós Kia lágyhibridek. Hajtásláncaink villamosítása átfogó feladat, az új iMT, és a “clutch-by-wire” tökéletesen illik a fejlesztési folyamatba.”

Mint egy hagyományos kézi váltó

Bár az iMT-ben nincs közvetlen mechanikus kapcsolat a kuplungpedál és a tengelykapcsoló között, használatában nincs semmi különleges: pont úgy kell kezelni, mint a hagyományos kézi váltókat. A kuplungpedál műödése is a megszokott, bár mechanikus kapcsolat híján az elektromechanikus műödtetéssel sokkal egyszerűb lehet például az elindulás.

Az iMT a Kia új könnyűhibrid hajtáslánc-párosában debütál: az ‘EcoDynamics+’ Ceedekben az új 1.6 literes CRDi dízelhez kapcsolódik, a Rio ugyanilyen változataiban pedig a 2020 harmadik negyedévében piacra lépő1.0 literes T-GDi benzineshez. Az iMT későb a Kia más Hybrid 48V-os modelljeiben is megjelenik, és még idén új motorok is érkeznek a kínálatba.