Visszatérés Európába

 Jari-Matti Latvala, a Volkswagen pilótája

Jari-Matti Latvala, a Volkswagen pilótája

Kis amerikai kitérő után a Rali Világbajnokság mezőnye visszatér a versenynaptár egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija színhelyére, Portugáliába. Korábban ez a rali sokáig stabil része volt a Rali Világbajnokságnak, de egy kis kihagyás után 2009-ben tért vissza megérdemelt helyére a raliversenyek elitjébe. Azóta minden évben örömmel látogat el a világbajnoki mezőny ebbe a csodás országba.

 A téli szezonkezdetet követően ismét egy hosszabb szünet után tértek vissza a csapatok a tavaszi Európába a meglepetéssel zárult Argentin Ralit követően. Dél-Amerikában teljesen felborult a papírforma, ahogy tavaly, úgy idén is. Hayden Paddon ugyanis első győzelmét szerezte meg az április végi ralin, ráadásul ő az első új-zélandi pilóta, akinek ez a bravúr sikerült. A második helyen a címvédő Sebastien Ogier ért célba, miközben a dobogó harmadik fokára Andreas Mikkelsen állhatott fel.

Az Argentin Rali negatív szenzációját Jari-Matti Latvala, a Volkswagen pilótája szolgáltatta. A finn nagyot bukott szombaton, s ezzel addigi első helyét is elvesztette, amelyet ezüsttálcán nyújtott át Paddonnak. Latvala nem nagyon tudta leplezni csalódottságát, hiszen azután, hogy Mexikóban megtörve balszerencséjét végre fel tudott érni az első helyre, Argentínában ismét elátkozva érezhette magát. Szerencséjére a két amerikai ralit követő első európai rali is murvás lesz, így idén zsinórban harmadjára lesz lehetősége szárnyalni murván. Kérdés, tud-e élni a lehetőséggel?

 Amber-Portugal_Rali-murva

A Volkswagen nagy lendülettel veti bele magát a hétvégi megmérettetésbe. 2015-ben ugyanis a német gyártó ezen a ralin teljes sikert könyvelhetett el. A dobogó mindhárom fokán pilótái álltak, s ez a trió idén is nagyon eltökélt. Mikkelsen azon lesz, hogy visszatérjen az egyéni ponttábla dobogósai közé, miközben Ogier számára különös fontossággal bír ez a rali. „Ez a verseny különleges számomra. Itt szereztem meg első rali világbajnoki győzelmemet, ami mérföldkő volt a pályafutásomban.” – magyarázta. „Több sikert értem itt el, mint bármelyik más ralin. Amennyiben megnyerem idén a Portugál Ralit, beérem a nagyszerű Markku Alént, aki ötször győzedelmeskedett itt.” – tette hozzá a címvédő világbajnok, aki jelenleg 39 pontos előnnyel vezeti az egyéni ponttáblát a második helyezett Hayden Paddon előtt.

A Portugál Rali népszerűségét mutatja, hogy a 2013-as Svéd Rali óta nem volt annyi nevező egy világbajnoki ralira, mint a hétvégire. A Citroen három, a Hyundai négy indulóval áll majd rajthoz a szokásos gyári és privát indulók mellett.

A Portugál Rali rendezői az újítások hívei, amelyeket idén sem kell nélkülöznünk. Pénteken kétszer is végigmegy a mezőny az új 1,85 km hosszú utcai szakaszon Porto központjában. Vasárnap pedig másodjára is sor kerül a Vieira do Minho és a klasszikus Fafe gyorsasági szakaszokra. A Fafe 2 az utolsó gyorsasági szakasz lesz egyben a Power Stage is. Korábban a híres Fafe Rally Sprintet a versenyt megelőző hétvégén rendezték meg Portugáliában, ahol a ralisok bemelegíthettek a versenyre.

A rali

A tavalyi nagy sikert követően a rali főhadiszállása idén is a Portótól északra található Matosinhosban lesz berendezve. A csütörtöki rajtceremóniát követően Guimarãesben egy esti szuperspeciális szakaszt teljesít majd a mezőny a Lousada Rallycross pályán.

Az első teljes napon, pénteken, Ponte de Lima körüli szakaszokon hajt majd a mezőny, nem messze a spanyol határtól. A szombati nap lesz a rali leghosszabbja, hogy aztán vasárnap már csak három szakasszal, közte a várt Fafe gyorsaságival kelljen megküzdenie a ralisoknak. A rali 19 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 368 kilométert tesznek ki.

A világbajnokság állása az Argentin Rali után:

Pilóták

  1. Sebastien Ogier (FRA)                        Volkswagen Motorsport                   96 pont
  2. Hayden Paddon (NZL)                        Hyundai Motorsport                     57 pont
  3. Mads Östberg (NOR)                          M-Sport WRT                                 52 pont
  4. Andreas Mikkelsen (NOR)                 Volkswagen Motorsport                   48 pont
  5. Dani Sordo (ESP)                          Hyundai Motorsport                     44 pont
  6. Jari-Matti Latvala (FIN)                      Volkswagen Motorsport                   27 pont
  7. Ott Tanak (EST)                          DMACK WRT                                            24 pont
  8. Thierry Neuville (BEL)                        Hyundai Motorsport                     23 pont
  9. Stephane Lefebvre (FRA)                  Abu Dhabi WRT                            10 pont
  10. Henning Solberg (NOR)                   Henning Solberg                          8 pont

Gyártók

  1. Volkswagen Motorsport                   117 pont
  2. Hyundai WRT                              81 pont
  3. Ford Stobart                          62 pont
  4. Hyundai Motorsport N                        49 pont
  5. Volkswagen Motorsport II                  45 pont
  6. DMACK WRT                              30 pont
  7. Jipocar Czech National Team               6 pont

 

(Forrás: Amber PR)