Változatos műfaji kínálat a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

Változatos műfaji kínálat, többek között nagyzenekari, opera-, tánc- és kortárs crossover programok várják az érdeklődőket a Budapesti Tavaszi Fesztiválon április 8. és 24. között.

    Beethoven III. zongoraversenyének szólistájaként lép fel április 12-én a Müpában az izraeli származású Shai Wosner, aki már fiatalon megismerkedett zenei kultúránkkal, egyik mestere ugyanis a magyar származású zeneszerző, André Hajdu volt. A Nemzeti Filharmonikusok koncertjének második felében Rahmanyinov egyfelvonásos operája, az Aleko csendül fel Kocsis Zoltán vezényletével, címszerepben Dmitrij Uljanov orosz basszistával. A mű Puskin verses elbeszélése, a Cigányok nyomán a cigányság és a Besszarábiában élő oroszok kapcsolatáról szól – közölték a szervezők hétfőn az MTI-vel.
    Puskin kísértethistóriákat parodizáló elbeszélése nyomán komponálta Csajkovszkij Pikk dáma című romantikus szerelmi drámáját, amely április 14-én és 16-án kerül színre a Magyar Állami Operaházban, a főszerepben Vlagyimir Galuzin tenorral.
     Uri Caine, a klasszikus mesterművek átdolgozásáról is ismert amerikai dzsesszzongorista április 13-án érkezik a Zeneakadémiára. A Svéd Kamarazenekarral Bach Brandenburgi versenyeit hat kortárs zeneszerző külön erre az alkalomra komponált zenei kommentárjaival, átdolgozásaival együtt szólaltatják meg. A hangversenyen Steve Mackey és Uri Caine kompozíciói alkotnak párokat a barokk mester munkájával.
    Liszt Ferenc Weimarban komponált főművét, a Krisztus-oratóriumot április 17-én a Staatskapelle Weimar tolmácsolásában hallhatja a közönség a Müpában Martin Haselböck vezényletével. A dirigens az elmúlt években egy rendkívül inspiráló vállalkozással hívta fel magára a nemzetközi zenei élet és a Liszt-rajongók figyelmét: Liszt szimfonikus költeményeit korhű hangszereken vette fel, ezáltal a darabok teljesen új színekben születtek újjá.
    A klasszikus műfajok mellett a táncművészet rajongóit is ritkaságszámba menő előadások várják a tavaszi fesztiválon. A fiatal kínai táncos-koreográfus, Wang Yabin 2015-ben bemutatott előadásában táncdrámaként dolgozza fel Bi Feiyu The Moon Opera című világhírű kisregényét. A Müpa Fesztivál Színházában április 18-án és 19-én látható darabban  kínai hagyományok és a kortárs törekvések harmonikus egységet alkotnak.
    Liszt inspirálta a nemzetközi zenei életben elektronikus zenei munkásságáról is ismert Dubrovay László szerzeményét Faust, az elkárhozott címmel. A balettet Dubrovay 1987-ben komponálta eddig azonban csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. Április 22-én a Müpában az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával a komponista eredeti elképzelése szerint mutatják be a művet.
    Az Erkel Színházban április 21-én a Nemzeti Balett Space Fantasy című előadásának első felében Godfrey Reggio 1982-es Megboldogult bolygó című filmje a tánc nyelvén kel életre Barta Dóra koreográfiájával, Philip Glass repetitív zenéjére. Földi Béla koreográfus szintén izgalmas anyaghoz, Ray Bradbury Marsbéli krónikák című sci-fijéhez nyúlt, a mágikus-misztikus utazást a Solaris együttes, eredetileg a Bradbury történeteihez írt zenéje kíséri.

Forrás:MTI