USA: A levezetés első állomása, újabb sprintverseny helyszíne

A májusban rendezett Miami Nagydíj után ismét, immár ősszel látogat el a Forma-1 mezőnye az Egyesült Államokba. A tavaly debütáló Miami Nagydíj után a versenynaptárban már tizenkét éve szereplő helyszín, a texasi Austin következik. A katari éjszakai futamon eldőlt az egyéni világbajnoki cím sorsa, s előtte Japánban a Red Bull is megszerezte hatodik konstruktőri világbajnoki címét. A szezon levezetésében a hátrébb lévő helyekért és versenyzői székek megtartásáért megy még várhatóan ölre menő csata. A Hollandiában kézsérülést szenvedett Daniel Ricciardo visszatér, visszaveszi versenyzői ülését Liam Lawsontól az AlphaTaurinál.

Remélhetőleg kipihenték a katari katlanban futott versenyt a Forma-1-esek, mivel egy igencsak megerőltető időszak elé néznek. Az elkövetkező három hétvégén ugyanis bevetésen lesznek, hiszen egy úgy nevezett „triple header” következik. Austin után Mexikó City és Sao Paulo jön szünet nélkül. Ez egyébként nem csak a mezőnynek, de az összes csapattagnak nagyon fárasztó és fájón sokáig tartó távollét a családtól. A szezon viszont hosszú és ezzel együtt még öt verseny van hátra, amiből kettőn sprint is lesz és még ott van a nagyon nagy felhajtással járó, a versenynaptárban idén debütáló Las Vegas-i futam.

Miközben Max Verstappen és a Red Bull ünnepelhet, a csapat másik pilótája szorult helyzetben van. Legalábbis a híresztelések szerint. Furcsa pletyka látott napvilágot Sergio Perezzel kapcsolatban. Bennfentesek szerint a mexikói hamarosan bejelenti visszavonulását a Forma-1-től, ami érdekes módon egy időben történik Daniel Ricciardo versenyzéshez való visszatérésével. Az ausztrál a kezét a szimulátorban is és élesben is kipróbálta egy a Red Bull által szervezett promóciós eseményen és tökéletesen működött. A Red Bullnál tagadnak Perezzel kapcsolatban, akinek jövőre is van szerződése a csapattal. De tudjuk, nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél.

A hétvégi lesz a három egyesült államokbeli futamból a második. Az amerikaiak megkedvelték az európai gyökerű, főként európai központú Forma-1-et. 2021-ben és 2022-ben hatalmas tömegek látogattak ki az austini versenypályára. Nagyon furcsa volt a látkép, hiszen a világjárvány előtt sem láthattunk ennyi nézőt itt. A Haas autói a hétvégére a csapat hazai futama előtt tisztelegve új festést kapnak. Ezzel mellesleg az Andretti körülötti nagy felhajtást ellensúlyozva megmutatják mindenkinek, hogy már van egy amerikai csapat a Forma-1-ben.

2021-ben Max Verstappent második világbajnoki koronája sem lassította le a COTA versenypályán. Az USA Nagydíjon ugyanis győzelmet aratott Lewis Hamilton fölött. A Red Bull megszerezte a konstruktőri világbajnoki címet 2013 óta először. Az ünneplés nem volt önfeledt, hiszen a csapat tulajdonosa, Dietrich Mateschitz akkor hunyt el. A bronzérmes helyen Charles Leclerc futott célba.

Lewis Hamilton többször nyert Austinban, s korábban a Mercedesnek igencsak feküdt ez a pálya. A texasi versenypálya Hamilton egyik nagy kedvence, de tavalyhoz hasonlóan idén sem igazán versenyképes sem a brit, sem az autója. A Red Bullnak ezzel szemben nem ez, hanem a következő két futam, a magaslati pályákon rendezett Mexikói és a Brazil Nagydíj helyszíne kedvez majd.

Nagy népszerűségre tett szert az elmúlt években a Forma-1 az USA-ban, s ennek köszönhető, hogy novemberben egy újabb észak-amerikai helyszín, Las Vegas egy szokatlan időpontban, szombaton rendezett versennyel debütál a versenynaptárban. Várhatóan itt is megtölti a lelátókat a Forma-1 egyre bővülő rajongótábora. Már-már spártainak tűnhet majd Texas a két csillogó-villogó amerikai helyszínhez (Miamihoz és Las Vegashoz) képest.

Vajon milyen őrület lesz az USA-ban akkor, amikor már a tisztán amerikai csapat, a nagy népszerűségnek örvendő Michael Andretti csapata is részt vesz a Forma-1-ben? Várhatóan óriási!

Volt már esős és tiszta, valamint napos időben tartott USA Nagydíj is. Idén elég meleg, helyenként felhős idő várja a Forma-1 mezőnyét a COTA versenypályán.

A verseny és a pálya

Texas fővárosa, Austin, Tavo Hellmundnak, egy helybéli pilótának köszönheti a Forma-1-es versenye létrejöttét. Hellmund ugyanis szoros barátságot ápolt az F1 egykori teljhatalmú urával, Bernie Ecclestone-nal. Miután Hellmund elintézte, hogy hazájában legyen Forma-1-es futam, a továbbiakban nem vett részt a szervezésben. A verseny szervezőinek sokáig főtt is a feje, hogy el tud-e készülni időben a pálya. Végül azonban tető alá hozták a projektet és Austin azóta is, de már nem egyeduralkodóként rendez Forma-1-es futamot az USA-ban. Érdekessége a 20 kanyaros austini pályának az az igencsak meredek emelkedője, amely találóan „Az a rendkívüli út a mennyekbe” elnevezést kapta.

Az 56-körös USA Nagydíj október 22.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 21 órakor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas (COTA) pályán. A pálya hossza: 5,513 km, a teljes versenytáv 308,405 km. A körrekordot Charles Leclerc tartja 2019-ből, ideje 1 perc 36,169 másodperc.

Forrás: facebook.com/amberprkft/