Új korszak: Az Audi Hungariánál elindul az elektromos motorok sorozatgyártása

Új korszak kezdődik az Audi Hungariánál: Győrben a mai napon hivatalosan elindult az elektromos motorok sorozatgyártása. A szimbolikus gyártásindítás keretében Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Peter Kössler, az AUDI AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja és Achim Heinfling, az AUDI HUNGARIA Zrt. igazgatóságának elnöke közösen helyezték üzembe a gyártóberendezéseket. A 8 500 négyzetméteres gyártócsarnokban egy új gyártási koncepcióval, a moduláris gyártással készülnek az elektromos járműhajtások. Az e-motorgyártás létrehozásához a vállalat kétszámjegyű milliós összegű eurós beruházást valósított meg. Jelenleg mintegy 100 munkatárs dolgozik az új szakterületen.

 

„Az Audi Hungaria 25 éve meghatározó szerepet játszik a négykarikás márka fejlődésének történetében. Magyar leányvállalatunk az elektromos motorok gyártásával teljesen új kompetenciaterületre lép. Ezzel a különleges know-how-val Győr az elektromos meghajtások központi gyártótelephelye lesz és megtestesíti stratégiai transzformációs folyamatunkat, melynek eredményeként fenntartható mobilitás-szolgáltatóvá válunk”, mondta Peter Kössler, az AUDI AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja a szimbolikus gyártásindítás alkalmával.

„Az Audi Hungaria vezető szerepet vállal az e-motorok gyártásában. Büszke vagyok munkatársaink magas szintű szaktudására és motiváltságára. Elhivatottan vitték sikerre az új elektromos motorunk termelésfelfutásának elindítását”, mondta Achim Heinfling az AUDI HUNGARIA Zrt. igazgatóságának elnöke. Az Audi Hungaria első elektromos járműhajtásai az Audi e-tron számára készülnek. Ez az első tisztán elektromos Audi-modell, mely az Audi brüsszeli gyártó telephelyén készül majd.

 

Az e-motorok gyártásához szükséges innovatív berendezéseket és gyártószigeteket a vállalat egy év leforgása alatt telepítette. Az E-motorfejlesztés, a Gyártástervezés és a Kísérleti Motorgyártó Központ szakterületei Győrben szorosan együttműködve építették fel a szükséges kompetenciákat. Az aktuális napi kapacitás mintegy 400 elektromos meghajtás gyártását teszi lehetővé, mely fokozatosan növelhető. Jelenleg mintegy 100 munkatárs dolgozik az új szakterületen, ez a szám év végéig több mint 130-ra nő. A termelés egy műszakos munkarendben folyik, hamarosan azonban átáll napi három műszakos munkavégzésre.

A győri elektromos motor számos újdonságot nyújt. Az állórész esetében – mely az e-motor egyik fő eleme – az a cél, hogy a vékony rézhuzalból a lehető legtöbbet tekercseljék rá a nyers darabra. Minél szorosabb a tekercselés, annál hatékonyabb a teljesítmény-leadás. Az Audi Hungariánál egy újonnan létrehozott behúzó- és tekercselőközpont képes az optimális mennyiségű rézhuzalt kompakt módon tekercselni, majd a nyers darabba beépíteni. Az elektromos motor további főkomponensei például a teljesítményelektronika, amely külön házban kap helyet, a hajtómű és az erőt a kerekeknek átadó két féltengely. Az Audi Hungaria munkatársaikét különböző típusú hajtást gyártanak az Audi e-tron számára, mivel a quattro tradíció értelmében az első és a hátsó tengely egyaránt hajtott.

 

A gyártóberendezések, robotok, valamint a csavarozó és mérőállomások rögzített pozíciókban helyezkednek el, azonban nem lineáris szalag köti össze őket. Ehelyett moduláris rendszerben, úgynevezett gyártószigeteken készülnek az erőforrások. Bár az összeszerelés sorrendje előre meghatározott, a moduláris kialakításnak köszönhetően a munkalépések közötti utak elágazhatnak, és a gyártási folyamatban több mozgásteret tesznek lehetővé. A munkaállomásokhoz a munkadarabokat vezető nélküli szállító rendszerek juttatják el, egy intelligens IT-rendszer irányításával.

Az Audi Hungaria a gyártóberendezésekkel párhuzamosan a műszaki fejlesztés területén három e-motor vizsgálópadot telepített a tartós terhelés tesztelésére.

A munkatársak az E-kompetenciaközpontban az e-motorgyártás gyakorlati szakértőivé váltak.

Az Audi Hungaria az elmúlt évben 1 965 165 erőforrást gyártott, ezzel a vállalat a világ egyik legnagyobb motorgyára. A győri gyártótelephelyen 2017-ben hat különböző Otto-, illetve három különböző dízelmotor-variáns készült 63kW (86LE) és 470kW (639 LE) teljesítményintervallumban. Mintegy 6 000 munkatárs több mint 9 000 motort gyártott naponta a Volkswagen Konszern 32 járműgyára számára.