Új év, új típus, új kihívás- Három év után visszatér a hétszeres bajnok!

15 év, 1 márka, 3 típus, 4 abszolút bajnoki cím – ha a lehető legrövidebben akarnánk mérleget vonni ifjabb Tóth János peugeot-s pályafutásával kapcsolatban, így tehetnénk meg. A hétszeres abszolút bajnok, aki 2000-ben versenyzett először az oroszlános márkával, s most, három év kihagyás után nem is volt kérdés, hogy mivel tér vissza. A márka ugyanaz (Peugeot), a típus új (208 T16 R5) – számára legalábbis az. Csakúgy, mint a navigátor: az idén a kétszeres abszolút bajnok Szőke Tamás diktálja az itinert „Janikának”. 

Fotó: Dóka Attila, Juhász Melinda

Kihívásokban nem lesz hiány, mint ahogy valószínűleg improvizációban sem – de a rali erről szól, éppen ettől szép. A páros nem kerget hiú ábrándokat, de az nem is kérdés, hogy a második-harmadik bajnoki futamon már szeretne a dobogós helyekért, a győzelemért harcolni. Ez derült ki csütörtökön, a Mammut Bevásárlóközpontban megtartott sajtótájékoztatón.

„Tizenöt évvel ezelőtt mutatkozott be a Peugeot 206 WRC a nemzeti bajnokságokban, és Magyarország azon szerencsések közé tartozott, ahol a hazai bajnokságban versenybe szállhatott az újonnan fejlesztett autó – nyilatkozta Bálint Zsófia, a Peugeot márkaigazgatója. – 2000-es év nem csupán azért emlékezetes, mert akkor kezdődött a közös munkánk Janival, hanem azért is, mert akkor kezdődött a technikai sportokban már korábban is sikereket elért Peugeot pályafutásának második nagy fejezete.

Azóta dolgozom együtt ifjabb Tóth Jánossal és neki köszönhetően kerültem egyre közelebb ehhez a sportághoz, és ahogy teltek az évek, egyre jobban megértettem, miért kötődnek ennyire a szerelők, a versenyzők és a szurkolók a ralihoz.

Az elmúlt tizenöt évben a Peugeot márka sportos, dinamikus arculatának kialakításában nagy szerepe volt a magyarországi ralinak, s Janinak. Ezért is örülünk, hogy az aerodinamikus formájú, dinamikus menetteljesítményekkel rendelkező 208 versenyautó változatát is kipróbálhatja, sőt népszerűsítheti a magyar közönség előtt.”

 

A 206-os után jött a 307 WRC (ifjabb Tóth azzal is bajnoki címig jutott), majd a 207 Super2000-es, most pedig a 208 T16 R5-ös modell, amelyet az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően a Tagai Racing Technologytól bérel a páros.

„Az eddigi versenyautóim közül a 206-os volt az nagy kedvencem: ez nem is lehet kérdés! – mosolygott ifjabb Tóth, amikor arról kérdezték, tudna-e választani az eddigi versenyautói közül. –  Jó kis autó volt, amelybe Rolf Schmidt minden évben beletette azokat a fejlesztéseket, amelyek hoztak valamit a konyhára. Jó éveink voltak vele, remélem hasonlóak jönnek a 208-assal is, amely szintén nagyon jó. Szeptemberben teszteltem vele körülbelül száz kilométert, és minden pillanatát élveztem. Persze, tudni kell kezelni, tudni kell bánni vele, és tőlünk függ, milyen hamar tudunk összebarátkozni vele. A 208-as kategóriája egyik topautója, de ha őszinte akarok lenni, nincsenek nagy különbségek a versenygépek között – az R5-ösök nagyjából egyformák. De jól is van ez így – ez a legjobb, ami egy pilótával történhet, hogy vannak jó ellenfelei.”

S hogy mire számít?

Ifjabb Tóth már korábban sem szeretett tippelni, s ezen a jó szokásán az utóbbi években sem változtatott. Azt mondja, nem akar fölöslegesen kockáztatni, de szeretné kihozni magából a maximumot. Ha ez sikerül, nagy baj már nem lehet…

 

Új navigátora, Szőke Tamás is ezen a véleményen van.

„Ennél nagyobb kihívást, mint ami rám vár, senkinek sem kívánok. Számomra minden új lesz, a pilóta, az autó, még az ülés is – mosolygott Szőke Tamás. – De nincs jobb érzés ennél. Miután nyertem két magyar bajnoki címet, új célokat kellett magam elé tűzni, s egy hétszeres abszolút bajnok mellé beülni hatalmas kihívást jelent. Amikor ő bajnok volt, én még a nézők között álltam, és arról álmodoztam, hogy de jó lenne egyszer egy ilyen pilótának navigálni. Most összejött, és ha nem is az első, de a második versenyen szeretnénk felvenni a kesztyűt az ellenfelekkel. Igaz, azok közül, akik ismerik Janit, sokan mondják, hogy már a második gyorsasági szakasz után pokoli gyors lesz. Ami a navigációt illeti: megnéztem a belsőkamerás felvételeit és beszélgettünk is egymással – ami nekem kihívást jelent majd, hogy az eddigi pilótáim szögeket kértek, míg ő sebességi fokozatokat, úgyhogy nagyon koncentráltnak kell lennem, hogy átálljak erre a látásmódra.”

Az idénynyitó Eger-rali pályái sem könnyítik majd meg a dolgukat, hiszen jó néhány új lesz közülük, s nem a legkönnyebbek. De ez benne a kihívás – ezért érdemes csinálni. A március 27. és 29. között zajló viadal össztávja 452 km, ebből szelektív szakasz 157 km.

 

 

Kövesse a Peugeot Total Hungária Rally Team csapatának friss híreit mobil applikáción és facebook-on keresztül is.