Új és régi versenyzőkkel támad az idén a H-Moto Team

Közeledik a tavasz, így hamarosan beindul a nemzetközi motorsportélet, s ezáltal a magyar H-Moto Team számára is kezdetét veszi az új szezon. A csapat a spanyol Aleix Aulestia személyében ismét egy új külföldi versenyzővel bővült, rajta kívül pedig a Kis Viktória, Győrfi Alen, Csányi Gergő, Kovács Bálint kvartettel száll harcba az idén a minél jobb eredményekért.

Fotó: Juhász Melinda

A 2015-ben fennállása ötödik évét ünneplő H-Moto Team az idén is több fronton és több versenyzővel készül harcba szállni a minél jobb eredményekért a különböző hazai és nemzetközi gyorsasági motorosbajnokságokban. Ugyanakkor a csapat nem csak a versenypályákon aktív, hiszen egyúttal a Magyar Mentőmotor Alapítvány elkötelezett támogatója és együttműködő partnere, segítségével a mentőmotorokon szolgáló orvosok csúcsminőségű védősisak-felszereléssel kezdik az idei szezont.

A Mentőmotoros Szolgálat áprilistól szeptember végéig teljesít szolgálatot az Országos Mentőszolgálat égisze alatt. A múlt évben összesen 1656 kivonulást hajtottak végre, melyből 1076 esetben Budapest belvárosában nyújtottak mentőrobogóikkal segítséget. Kiemelkedően sok esetet láttak el az M3-as gödöllői, az M5-ös újhartyáni, továbbá az M7-es balatonvilágosi mentőmotoros kollégák.

A H-Moto Team kiemelkedően fontosnak tartja, hogy minden fórumon segítse az elkötelezett motoros mentősök munkáját. Speciálisan felszerelt, különleges kommunikációs rendszerrel ellátott védősisakokat adományoz az alapítvány számára. Emellett a csapat versenyzői és technikai munkatársai a Mentőmotoros Szolgálattal közös eseményeken, a mentősök munkáját bemutató rendezvényeken szerepelnek. 2015 márciusában a szervezet, a H-Moto Team, valamint az Országos Mentőszolgálat évadnyitó sajtótájékoztatóján számol be az éves tervekről, együttműködésekről.

A versenyistálló idei célkitűzéseiről ugyanakkor már most is tudni lehet néhány részletet, például azt, hogy a csapat ismét egy új külföldi motorost köszönthet a soraiban a spanyol Aleix Aulestia személyében. Az 1991-es születésű versenyző eddigi pályafutásának egyik legnagyobb sikere volt, amikor 2011-ben megnyerte a Pirelli Superstock 600-as géposztály küzdelmeit a spanyol bajnokságban. Az előző két esztendő során aztán már a brit bajnokságban – amelyet köztudottan az egyik legerősebb nemzeti bajnokságként tartanak számon – húzta a gázt: 2013-ban negyedik lett a Triumph Challenge küzdelmeiben, tavaly pedig hatodik helyezést ért el a Superstock 600-as kategóriában egy Triumph Daytona 675RR nyergében.

Aulestia az idén sem vált géposztályt, szériát azonban igen, ugyanis a H-Moto Team színeiben kilép a nemzetközi porondra, s a FIM Superstock 600-as Európa-bajnokság mezőnyében próbálja felvenni a versenyt társaival. A sorozatot az egyik legrangosabb gyorsasági motorossorozat, a Superbike Világbajnokság betétprogramjaként rendezik az európai helyszíneken, így a spanyol pilóta a világ élmezőnyébe tartozó versenyzőkkel szerepelhet majd egy pályán.

Aulestia mellett négy magyar versenyző is képviselni fogja a H-Moto Team színeit a különböző megmérettetéseken. Közülük az alakulat hölgy motorosa, Kis Viktória már túl is van első idei versenyén, hiszen a Losail Ázsia Bajnokság 2014–2015-ös szezonjának állandó résztvevőjeként januárban Katarban húzta a gázt a sorozat negyedik fordulóján.

KIS VIKTÓRIA DUPLA GYŐZELEMMEL LETT A LARSS BAJNOKA!

A várakozásoknak megfelelve, Kis Viktória behúzta a LARRS bajnoki címet. Az időmérőn már látni lehetett, hogy Viktória jó formában van, és annak ellenére, hogy az időmérő edzés alatt kiesett az egyik kontaktlencséje, a második helyről rajtolhatott a versenyeken. A kontaktlencsével máskor is volt már baj, és mivel Wicca a szemüveget nem kedveli, valószínűleg hamarosan kés alá fekszik. Az időmérőn elért 2,14-es köridő összetettben a mezőny közepére volt elég, ez egy 600-as motortól nagyon jó időeredmény. A bajnoki címhez éppen csak be kellett volna futni, de a magyar lány néhány superbike és supersport motort megelőzve kategóriájának első helyét hozta mindkét futamon, így stílusosan nyerte a bajnoki sorozatot. Katarban számtalan magyar izgulta végig a versenyt, amit utólag is köszönünk, hiszen nincs annál jobb érzés, mint amikor a helyszínen is szurkolnak a versenyzőnek. Ezzel az eredménnyel Wicca örökre beírta magát a motorsport nagykönyvébe!

Wicca számára hamarosan újabb kihívás következik, ugyanis ő is rajthoz áll a FIM által az idén életre hívott Női Európa Kupa futamain! Az új sorozatot a szintén a Superbike Világbajnokság egyik fő utánpótlás-szériájaként működő European Junior Cup keretein belül rendezik majd, így Aulestiához hasonlóan ő is együtt utazhat az európai helyszínekre a világ legnevesebb motorversenyzői közé tartozó pilótákkal.

Wicca természetesen a Női Európa Kupa versenyein sem csak körözgetni akar, hanem a Losail Ázsia Bajnokság kiírásához hasonlóan itt is szeretne minél többször a dobogóra, különösen annak legfelső fokára állni, a végső célja pedig nem is lehet más, mint az összetett értékelés megnyerése. Emellett az új bajnokság arra is jó lesz, hogy ő és hölgytársai a versenypályákon bizonyítsák: nem mindig ők számítanak a gyengébbik nemnek.

A Superstock 600-as Európa-bajnokság és az EJC mellett az Alpok–Adria Bajnokság lesz a másik fő széria, ahol a H-Moto Team szerepel az idén. Itt áll rajthoz például a 2007-ben a 125-ösök között Európa-bajnoki címig jutó Győrfi Alen, aki – akárcsak az előző szezonban – az idén is a Superstock 600-asok mezőnyét erősíti. A 25 éves versenyző számára nem kezdődött túl jól a 2014-es évad, hiszen technikai hiba hátráltatta, ám év közben ezt sikerült kiküszöbölniük, így az egyre jobb eredmények sem maradtak el.

„A tavalyi idény során a balesetem után voltaképpen egy kis feltöltődés volt a célom, és véleményem szerint ez teljesen sikerült is, úgyhogy az idén határozottan jobb a közérzetem, és ezáltal jobban tudok koncentrálni a szezonra és a szezon eleji felkészülésre” – fogalmazott Alen, aki így beszélt a fizikai felkészüléséről: „Szinte napi rendszerességgel futok, súlyzós edzéseket is végzek, és a gerincsérvemre felírt feladatokat is csinálom.”

Alen a tavalyi esztendő tapasztalataival felvértezve az idén szeretné még jobb eredményekkel megörvendeztetni csapatát, szurkolóit és természetesen saját magát is: „Az idei cél mindenképpen dobogós helyezések szerzése mind a magyar bajnokságban, mind az Alpok–Adria Bajnokságban. Ugyanez igaz természetesen az év végi összesítésre is. Ha pedig az anyagi kereteinkbe belefér, szeretnék egy olasz bajnoki fordulóra is elmenni, hogy ott is megmérettessem magam.”

Ugyancsak a Superstock 600-as géposztály résztvevője volt 2014-ben Csányi Gergő, aki tavaly első évét teljesítette a H-Moto Team színeiben. A 19 éves motoros számára ráadásul a kategória is ismeretlen volt, hiszen egy évvel korábban még az Alpok–Adria Bajnokság 125-ös mezőnyében végzett a pontverseny második helyén. Azonban az új motorral is hamar összebarátkozott a fiatal versenyző, aki így pozitívan értékelte tavalyi szezonját:

„A tavalyi évem nagyon jól kezdődött, mert kategóriát váltottam: a 125GP-ből a 600 köbcentisek közé csöppentem! Nem lehet összehasonlítani a két géposztályt, legfeljebb annyiban, hogy ugyanúgy két keréken gurul! Sikerült néhány teszten is részt vennem, mint például a Pannónia-Ringen és a Hungaroringen! Ezek elég jól sikerültek! Nagyon boldog vagyok, és köszönöm édesapámnak, hogy annyi versenyen részt tudtunk venni! A legszebb emlékem a hungaroringi hétvége, ahol négy év kihagyás után – mivel előtte annyi ideig nem rendeztek ott versenyt – sikerült nyernem az IMRC Cupban, és nagy csatát vívtam az Alpok–Adria mezőnyével is! Sajnos év közben a jól kezdődött idényt műszaki hibák hátráltatták!” – összegezte a tavalyi eseményeket a pilóta.

Gergő 2015-ben is a Superstock 600-asok között indul, méghozzá ugyanazzal a Triumph Daytona 675-tel, amivel tavaly is, életkorából adódóan azonban a most következő érettségi megnehezítheti a szezonját: „Az idei év kicsit nehezen indul majd be számomra, mert most fogok érettségizni, és sokat kell tanulnom, így elképzelhető, hogy nem is tudok majd sokat tesztelni sem! Szeretnék minél több futamon rajthoz állni az Alpok–Adriában és a magyar bajnokságban! Az érettségi miatt nem számítok nagy sikerekre, mert kevés lesz az edzéslehetőségem, de ahol ott leszek, ott keményen oda fogom tenni magam! Természetesen a dobogó a cél!” – mondta a fiatal pilóta, akinek fizikai felkészültségével biztosan nem lesz az idén sem probléma, hiszen hazánk utcai harcosával, Bitter Sándorral edz együtt.

A H-Moto Team legifjabb tagja, Kovács Bálint számára azonban újabb igen komoly kihívást tartogat az előttünk álló esztendő. A 13. életévét tavaly nyáron betöltő pilóta – Gergőhöz hasonlóan – 2014-ben csatlakozott a csapathoz, emellett első nagy pályás szezonját teljesítette – ráadásul nem is akármilyen eredményekkel: A vártnál jobban sikerült a tavalyi évem – nyilatkozta a fiatal motoros. – A hazai motorosok mellett már külföldiekkel – például olaszokkal, csehekkel és szlovákokkal – is megmérkőzhettem. Az Alpok–Adria Bajnokság, az IMRC és a Magyar Országos Bajnokságban is rajthoz állhattam. Sok igen jó helyezést begyűjthettem, voltam második és harmadik is, de mégis a legjobban Olaszországban örültem, hiszen nekem szólt a magyar himnusz! Az év végi összesítésben pedig az Alpok–Adria-versenysorozatban 2., az IMRC-n 3., a Magyar Országos Bajnokságon pedig 3. helyezést értem el.”

Bálint a rendkívül sikeres évad vége után edzeni kezdett egy 600 köbcentis Yamaha R6-ossal, ám sokáig úgy tűnt, ennek ellenére az idén is a 125-ösök között versenyzik majd. Végül azonban úgy ítélték meg, hogy a fiatal motoros már elegendő tudást gyűjtött a hatszázas géphez is, így 2015-ben újra géposztályt vált! Az azonban a kora miatt még kérdés, hogy pontosan hol is fog szerepelni a pilóta.

„Elvileg az ob-n és az Alpok–Adria Bajnokságon fogunk indulni, ám ehhez korkedvezményt kell kapnunk – magyarázta Bálint edzője, Szilner János. – Az engedélyt az Alpok–Adria szervezőinek kell megadniuk, hiszen ők számítanak magasabb osztálynak, így a magyarok hiába mondanák, hogy indulhat. Reméljük, zöld utat kapunk, ám ha mégsem, akkor is a hatszázasok között indulunk, csak akkor az IMRC Cup mezőnyében, ahol nincs ilyen korhatár.”

Bálint egyébként az évad végén, 14. életévének betöltése után az EJC utolsó fordulóin ugyancsak rajthoz állhat, ugyanakkor ez még szintén nem tekinthető biztosnak. Az viszont már igen, hogy mind rá, mind a csapatra egy újabb, rendkívül izgalmas és remélhetőleg az eddigieknél is sikeresebb motorosévad vár.

MAGYAR MENTŐMOTOR ALAPÍTVÁNY

A Magyar Mentőmotor Alapítvány 2009-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy támogassa a motoros mentést Magyarországon.

Ezt a célt folyamatosan, több módon valósítja meg:

  • Egyre növekvő mértékben segítíti a mentőmotorok beszerzését. Mára a rendelkezésre álló járművek közel 90%-át az alapítvány vásárolta, és állta a speciális átalakítások (megkülönböztető jelzések, matricázás, egyedi kialakítású táskák stb.) költségeit.
  • Sok olyan mentéstechnikai eszközt használnak, amelyek csak náluk találhatók meg a magyar mentési rendszeren belül. Ezek a speciális, az egyszemélyes ellátást lehetővé tevő egészségügyi felszerelések általában nagyon költségesek, illetve nincsenek rendszeresítve az Országos Mentőszolgálat egyéb egységein. Ezek beszerzése és folyamatos biztosítása is alapítvány feladata.
  • Az egy személyes mentés mind a mai napig specifikum a sürgősségi ellátásban. Jelenleg ennek még nemzetközi körökben sincsenek meg a szakmai standardjai. Három évvel ezelőtt úttörő munkára vállalkoztak: munkacsoportokat hoztak létre, amelyeknek az a feladata, hogy kidolgozza azokat az ellátási eljárásrendeket, melyek lehetővé teszik a lehető legmagasabb szintű egyszemélyes betegellátást. Ennek a munkának köszönhetően mára már öt olyan – nemzetközileg is elismert és elfogadott – protokollt használ, amelyek alapján a szakmai munka folyik a motorjaikon.
  • A Mentőmotoros Szolgálat és a Magyar Mentőmotor Alapítvány az elmúlt 10 évben olyan képzési rendszert hozott létre, amely egyedülálló a világon. A rendszer lényege a modularitás és a folyamatos monitorizálás. A képzés alapvetően kétirányú. Az egyik természetesen szakmai, minden évben 2 x 2 napot kötelező továbbképzésen töltenek, ahol elsajátítják az új ismereteket. A gyakorlati szituációkon keresztül érik el, hogy az új eszközök használata készségszinten beleivódjon mindenkibe. Emellett vezetéstechnikai képzéseken is részt vesznek, ahol évente vizsgázniuk is kell.
  • A mentőmotorok egyre növekvő ismertségét kihasználva igyekszik a civil szféra minél nagyobb bevonására, támogatók megkeresésére. Az elmúlt években olyan nagy cégek álltak a Magyar Mentőmotor Alapítvány mellé, mint a Bridgestone és a Castrol, illetve sok kisebb vállalkozás és magánember.
  • Az idei esztendő más okok miatt is különösen fontos számunkra, hiszen 10 éves a motoros mentés Magyarországon. Sok olyan programmal készülnek, amely – a tervek szerint – emlékezetessé teszi a 2015-ös évet. Ennek csúcspontja az augusztus 15-i II. Mentőmotoros Nap. A tavalyi tapasztalatokból kiindulva most is érdekes programokkal várják az érdeklődőket, motorosokat!
  • 2015-ben is újabb bővítést terveznek: Budapesten az eddigi egy robogó helyett kettőt szeretnének üzemeltetni, és a távlati tervek között szerepel, hogy ősztől folyamatos üzemben egy mentőorvosi kocsi is megkezdené működését az alapítvány támogatásával.
  • Az elmúlt 10 évben mentőmotorjaik és mentőrobogóik majdnem 7000 kivonulást hajtottak végre, csak tavaly több mint 1600-at. A folyamatos fejlesztések és a magas színvonalú szakmai munka teszi lehetővé, hogy mind komolyabb szerep hárulhasson a mentőmotorokra. Tavaly a betegeik 35–40%-a volt súlyos vagy életveszélyes állapotban. Nemegyszer 20 percig is egyedül dolgoztak egy-egy balesetnél, míg a további mentőegységek a helyszínre érkeznek.
  • Kis Viktória a Magyar Mentőmotor Alapítvány tiszteletbeli nagyköveteként minden fórumon népszerűsíti a hazai mentőmotorok nemes küldetését.
  • Ilyen módon jött létre a kapcsolat a H-Motóval is, akikkel az idei esztendőben fognak együtt dolgozni. Számukra, motorosok számára külön öröm, hogy egy olyan csapat találta támogathatónak a célkitűzéseiket, akik maguk is motorokon élik az életüket. A H-MOTO TEAM 12 db speciálisan felszerelt kommunikációs eszközzel bővített sisakot adományozott a mentőmotoron szolgálóknak.
  • H-MOTO és a MAGYAR MENTŐMOTOR ALAPÍTVÁNY EGYÜTTMŰKÖDÉSE