Tovább bővül az MFE és az Orbit 2015-ös szájhigiéniai edukációs kampánya

Az MFE és az Orbit a Szájápolás Világnapja alkalmából jelentette be tavaly indított szájhigiéniai oktató kampányának folytatását. Bár a tavalyi kampány minden tekintetben sikeresnek bizonyult, továbbra is szükség van a magyar lakosság ismereteinek bővítésére a gondos szájápolás területén, összegezték a kampány szervezői.  Ezért az idei évben regionális kutatással és lokális aktivitásokkal szélesítik ki a kampányt.

2014 márciusában indult az MFE és az Orbit közös szájhigiéniai oktató kampánya, melynek célja a magyar lakosság megfelelő és informatív tájékoztatása a körültekintő szájhigiéniával kapcsolatban. A kampány szükségességét a 2014 év elején elvégzett megközelítőleg 1300 fős országos, reprezentatív kutatás indokolta, amely lesújtó eredményeket mutatott a 14 és 50 év közötti lakosság e témában való ismereteiről, attitűdjéről és szokásairól.

Az elmúlt egy esztendőben a szervezők több frontos támadást indítottak a szájhigiéniai edukáció területén, hogy elérjék elsődleges célkitűzésüket, a magyar lakosság szájápolási tudás szintjének javítását, száj-, és fogápolási attitűdjének, illetve rágózási szokásainak megváltoztatását. A kampány eredményességét egy 2015 év eleji reprezentatív kutatás volt hivatott mérni.

A kutatás alapján figyelemreméltó eredmény, hogy összességében a 14-50 éves lakosság túlnyomó többsége (83%) találkozott legalább egyszer szájhigiénia témájú hírrel az elmúlt egy évben. A nőknél, valamint a 14-24 évesek körében ráadásul ez az arány még magasabb, 90 százalék körüli volt. A megkérdezettek több, mint 75%-a a tv-ből, és kicsivel több, mint a fele (52%) az internetről szerezte be szájápolással kapcsolatos információit. A nyomtatott újságokat, magazinokat is majdnem ugyanennyien jelölték meg (48%) a szájápolással kapcsolatos információszerzés forrásául. A fiatal 14-24 éves korosztálynál az interneten belül a közösségi oldalak (pl. Facebook) álltak az első helyen.

Míg a rágózással kapcsolatos hírek esetén jelentős fölénnyel álltak az első helyen a közösségi oldalak, addig a száj-és fogápolás témáját tekintve a hírportálokat, valamint az online egészségügyi oldalakat is hasonló arányban említették a megkérdezettek.

A száj-és fogápolást fókuszba állító hírek esetén a megkérdezettek több mint fele szükségesnek tartja, hogy folyamatosan halljanak, olvassanak erről a témáról, mivel a cikkek komoly problémákra világítanak rá, és azzal is egyetértettek a válaszadók, hogy a száj-és fogápolással kapcsolatos hírek érdekes összefüggéseket tárnak fel. A 14-50 éves magyarországi lakosság körében tehát igény van arra, hogy folyamatosan tájékozódhassanak a rágózással, valamint a száj-és fogápolással kapcsolatos általános ismeretekről, illetve aktuális tudnivalókról, és jelentős többségüket el is érik ezek a hírek valamely csatornán keresztül.

A száj-és fogápolásról hallott vagy olvasott hírek a megkérdezettek több mint kétharmadára gyakoroltak pozitív hatást (68%). Emellett a kutatás eredményei a kampánnyal kapcsolatos pozitív várakozásokat is alátámasztották, hiszen a válaszadók nem csekély része változtatott pozitív irányba a rágózási, illetve a fogápolási szokásain, bizonyítva azt a tézist, hogy a válaszadók nemcsak elolvasták, de meg is fogadták az esetleges szájápolási javaslatokat, tanácsokat.

„Bár a Magyar Fogorvosok Egyesülete nagyon eredményesnek ítélte a 2014-es edukációs kampányt, amit a 2015 elején megismételt kutatás is bizonyított, ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy van még mit tennünk ezen a területen. Sajnos továbbra is aggasztónak találjuk a magyarországi lakosság szájhigiéniával kapcsolatos tudását, attitűdjét, és a témával kapcsolatos helytelen szokásait, ezért is döntöttünk közösen az Orbittal az országos oktató kampány folytatása mellett.” – mondta el Dr. Gera István, a Magyar Fogorvosok Egyesületének elnöke.

„Az Orbit számára nagyon fontos, hogy az emberek minél magasabb szintű száj- és fogápolási ismeretekkel rendelkezzenek, ezért is lettünk 2014-ben a Magyar Fogorvosok Egyesülete Szájhigiéniai oktató kampányának a főtámogatója. Látva a 2014-es kampány sikereit, hogy kézzelfogható hatása van mindannak, amit teszünk, úgy döntöttünk, hogy 2015-ben is főtámogatóként állunk a kampány mellé. S mivel a szájápolási ismeretek megszerzését nem lehet elég korán elkezdeni, ezért 2015 nyarától útjára indítunk egy, a gyermekek fog- és szájápolását fókuszba helyező szájhigiéniai edukációs kampányt.” – egészítette ki Román Judit, az Orbit Junior Brand Managere

Az idei szájhigiénia kampány központi eleme továbbra is a szájápolással kapcsolatos legfontosabb tudnivalók gyűjtőoldalaként definiált www.szajharmonia.hu microsite. Az oldalon a szájhigiéniával kapcsolatos kutatási eredmények, érdekességek és ismeretterjesztő cikkek mellett olyan hasznos funkciók is segítik a felhasználókat, mint az országos „Fogorvoskereső” adatbázis, vagy a „Szakértő válaszol” menüpont, ahova bárki fordulhat személyes panaszával.

Továbbá a szervezők 2015-ben tervezik egy nyári országos edukációs roadshow elindítását is, mely idén 3 régiót vesz irányba (Közép-; Kelet-; és Észak Magyarország).

A kampány és az oldal főtámogatója továbbra is az Orbit, amely évek óta maga is elkötelezett a téma fontossága mellett. A márka jóvoltából a rágózás szájhigiéniai szerepével és jelentőségével is megismerkedhetünk. Sőt, a márka idén nyártól egy önálló, gyerekes szülőket megcélzó szájhigiéniai edukációs kampányt is útjára indít.

A 2015. évi Szájhigiéniai Kutatás teljes anyaga megtalálható a www.szajharmonia.hu weboldalon a szájtudomány menüpont alatt.