Teltházas izgalmak Mexikóban

A Forma-1-es mezőny egy év kényszerpihenőt követően látogatott el ismét az amerikai kontinensre, s az észak-amerikai futam után két héttel Mexikóban állnak rajthoz a pilóták. 2015-ben debütált az átépített mexikói pálya a Forma-1-es versenynaptárban, s nagy kedvencnek számít. A helyiek legendás vendégszeretete és a pálya különlegességei vonzzák a résztvevőket és a nézőket Mexikóvárosba. Mindenki örül, hogy a járványhelyzet lehetővé tette, hogy visszatérjen a mezőny erre a magaslati pályára.

Mexikó az a helyszín, amely sokak szerint nagyon hiányzott a versenynaptárból. Az amerikai kontinensen amúgy sem túl sok Forma-1-es versenyt rendeznek, s nem csak az elmúlt koronavírusos évet számítva. 2022-ig biztos a helye Mexikónak a Forma-1-es versenynaptárban és azután? Majd meglátjuk. Hozott sok furcsaságot az elmúlt két pandémiás év.

A koronavírus járvány ellenére nem igazán vannak korlátozások Mexikóban, így hatalmas tömegre számítanak a verseny rendezői. Az amerikai 400 ezres kilátogató tömeget nem lesz könnyű felülmúlni, még úgy sem, hogy a helyi hős, Sergio Perez teljesítménye az energiaitalos csapatánál és persze a mexikói pilóta neve nagy húzóerő lesz. A Hermanos Rodriguez pálya 110.000 nézőt tud egyszerre fogadni, s mivel az összes ülőhely elkelt a hétvégére, várhatóan kirakják majd a megtelt táblát.

Nehéz megjósolni a hétvége vagy akár a szezon hátralévő részének végkimenetelét. Miközben Austin hagyományosan a Mercedes pályája, Max Verstappen sima győzelmet húzott be ott két héttel ezelőtt. A Mercedes hibrid korszakbeli dominanciája ezzel véget ért a texasi pályán, s kérdés, hogy mennyire lesz a következő két helyszín a Red Bull sikereinek színtere. 2019-ben például Lewis Hamilton a Mercedes 100. győzelmét ünnepelhette Mexikóvárosban.

Mexikó és Brazília két magaslati pálya, amely a Honda motorok erőssége miatt kedvező a Red Bull autói számára. A hétvégi mexikói versenypálya a maga 2285 méteres magasságával valójában a versenynaptár legmagasabb helyszíne. A levegő nagyon ritka, s bár az autók nagy leszorítóerővel hajtanak, azért, hogy nagyobb legyen a tapadás a kanyarokban, ez a tapadóerő mégis eléggé lecsökken a ritka levegő hatására, s ez csúszkáláshoz vezethet.

Austinban megtanulhattuk, hogy nem mindig úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt várnánk, így megjósolhatatlan a hétvégi győztes személye. Az elmúlt két hétben nem ültek tétlenül a két világbajnoki aspiráns csapat tagjai. Szoros az állás, most mindennél fontosabb a lehető legjobb eredmény elérése.

A pályán nem sok versenyt futottak az elmúlt pár évben, így a pilóták koszos, csúszós aszfaltra számíthatnak a hétvége első részében. A pálya minősége persze vasárnapra, a verseny idejére drasztikusan javulhat. Az időjárás kiszámíthatatlan itt az évnek ebben a szakaszában. Enyhe idő és néhol zivatarok várhatóak a hétvége során.

A verseny és a pálya

Mexikóváros egyike azon Forma-1-es pályáknak, amely története a Forma-1 hőskorától íródik. 1992-ben rendeztek itt utoljára Forma-1-es futamot. Később, hogy 2015-ben visszatérhessen a versenynaptárba, Herman Tilke tervei alapján teljesen átépítették ezt a pályát. Így már a modern kor biztonsági előírásainak is megfelel. A jelenlegi pályán, az Autodromo Hermanos Rodriguezen 17 kanyar van, amely hárommal több, az eredetinél. A célegyenes a Forma-1-es versenynaptár egyik leghosszabbja. A versenypálya tengerszint feletti magassága egyedülálló. A versenynaptár leggyorsabb pályái közé tartozik.

A 71-körös Mexikói Nagydíj november 7.-én helyi idő szerint 13 órakor (nálunk 20 órakor) veszi kezdetét Mexikóvárosban. A pálya hossza: 4,304 km, a teljes versenytáv 305,354 km. A pályarekordot Valtteri Bottas tartja 2018-ból, ideje 1 perc 18,741 másodperc.

2019-ben Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte meg a Mexikói Nagydíjat. A brit pilóta győztes ideje: 1:36:48.904 volt. A második helyen Sebastian Vettel (Ferrari) ért célba. A bronzérmes helyezés Valtteri Bottasé (Mercedes) lett. Érdekesség, hogy Sebastian Vettel 2018-ban is a második helyen ért célba Mexikóban.

Forrás: facebook.com/amberprkft/