Tanévkezdés – Varga Mihály: a családok és az oktatás fejlesztése áll a kormány értékrendjének középpontjában

A családok támogatása, az oktatás fejlesztése és a környezet jobbá tétele áll a gazdaságpolitika, a kormányzás értékrendjének középpontjában – erről a pénzügyminiszter beszélt Budapest legújabb iskolája, a II. kerületi Gyermekek Háza új épületének átadásán kedden.

Varga Mihály pénzügyminiszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője beszédet mond Budapest legújabb iskolája, a II. kerületi Gyermekek Háza új épületének átadásán 2021. augusztus 31-én. Az építkezést a kormány 5,3 milliárd forinttal támogatta, és ez nem csak azt tette lehetővé, hogy új épületbe költözzenek, hanem azt is, hogy az intézmény gimnáziumi tagozattal bővíthesse profilját. MTI/Balogh Zoltán

    Varga Mihály, aki egyben a térség fideszes országgyűlési képviselője, azt mondta, háromszor annyi forrás áll rendelkezésre oktatási célra, a családok támogatására idén, mint 2010-ben. Hozzátette: a kormány évről évre többet fordít az alapfokú és a középfokú oktatásra; ezek a források az elmúlt tíz évben 735 milliárd forinttal emelkedtek.
    Közölte, jelenleg kilencszáz oktatási intézmény korszerűsítése, bővítése zajlik, és ezek között van a II. kerületi Völgy utcai iskola. Elmondta, a kormány 5,3 milliárd forintos támogatása nemcsak azt tette lehetővé, hogy új épületbe költözzenek, hanem azt is, hogy az intézmény gimnáziumi tagozattal bővülhessen.
    A koronavírus-járvány és az annak nyomán járó komoly kihívások nem változtattak azon az elven, hogy továbbra is “a legfőbb alapérték a család” – hangoztatta. Hozzátette: a kormányzati munka középpontjában továbbra is a családok erősítése, a gyereknevelés támogatása és – következő lépcsőként – az egyre magasabb szintű oktatás biztosítása áll.
    Elmondta, a II. kerületben 27 év után most először vehettek birtokba új iskolaépületet a gyerekek és a pedagógusok. Örömtelinek mondta azt is, hogy a városrészben növekszik a gyerekszám, és egyre többen jelentkeznek a – sikeres oktatási programmal rendelkező – Gyermekek Háza iskolába is.
    A képviselő a II. kerületet az elmúlt években érintő jelentős fejlesztések között említette a Szent Angéla ferences gimnázium bővítését, a Szent Ferenc kórház felújítását, az irgalmasrendi kórház, valamint a Millenáris kibővítését.
    Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár ismertetése szerint az intézmény felújítása, új épületbe költöztetése, amelyről még 2017 végén döntöttek, mintegy 5,3 milliárd forintba került.
    Mint mondta, a II. kerületi beruházás nem egyedülálló; szerte az országban mintegy kilencszáz helyszínen végeztek fejlesztéseket hazai és uniós forrásokból, összességében 350 milliárd forint értékben.
    Értékelése szerint a Völgy utcai, egyedi működési engedéllyel rendelkező speciális intézményben olyan útmutató pedagógiai munka folyik évtizedek óta, amely jó példa lehet számos más intézmény számára.
    Erre utalva arról beszélt, gyakran éri az a kritika őket, hogy az állami intézményi fenntartás homogenizáló, egyeniskolákat készít. Az államtitkár ezzel a véleménnyel szemben úgy látja, nincs két egyforma iskola Magyarországon, legyen az bármilyen fenntartású is.
    A II. kerületi iskolára utalva megjegyezte, “tudunk olyan csodát” is, hogy állami fenntartásban működik egy speciális, egyedi működési rendű – korábbi nevén alternatív programmal bíró – intézmény, amely pedagógiai elveit tekintve nem szokványos, mégis modellértékű.
    Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke is arról beszélt, bízik abban, hogy az iskola mintegy harminc éve elindított szakmai programja még jobban ki tud majd teljesedni az új épület átadásával. Szerinte a Völgy utcai “egyedi” iskola “olyan példakép, amiből sok kellene”.
    Elmondta, mióta elnökként dolgozik, az SNI- (sajátos nevelési igényű), illetve a fogyatékossággal élő gyerekek ellátása mindig prioritást élvez. Szerinte a gyerekeknek akkor tudnak a legtöbbet adni, ha integrációban nevelik őket, mert így élhetik meg a legnagyobb elfogadást. Hozzátette: szeretné, ha a Völgy utcai iskola programja – melynek egyik eleme, hogy az osztályokba meghatározott számú fogyatékossággal élő gyerek is jár – jó gyakorlatként terjedne az országban.
    A Klebelsberg Központ elnöke az iskola szakmai programját értékelve úgy fogalmazott: biztos abban, hogy az ebben az intézményben felnövekvő, onnan kikerülő gyerekeknél egészségesebb szemléletűek kevesen lesznek.
    Azt hangoztatta, a nevelés, az oktatás nemcsak tanulásról, sportról, művészetekről, fejlesztésekről, hanem egymás elfogadásáról, a szeretetről szól.

MTI