Szombati futammal indul a Forma-1-es szezon

Egy extra hosszú Forma-1-es szezon indul el a hétvégén Bahreinben. Bár a pihenés és az új szezonra való készülődés időszaka volt télen, az uborkaszezonban több hírbomba is élénken tartotta az érdeklődést a Forma-1 iránt. A csapatvezetők voltak terítéken, na meg az Andretti elutasítása. A legnagyobbat mégis Lewis Hamilton Ferrarihoz igazolása szólt. Az is tudott a Forma-1-ről, aki egyébként ebben az időszakban nem olvas sokat az autósportokról.

Toto Wolff és felesége Susie nyitotta a sort a hírekben még decemberben. Őket januárban Günther Steiner váltotta a címlapokon. A Haas csapatfőnökének szerződését Gene Haas tulajdonos nem hosszabbította meg. Ezután jött a hír, mely szerint a Forma-1-be ácsingózó amerikai autósportos legendás família, az Andretti kérését elutasították, így még jó sokáig várnia kell a Forma-1-es szereplésre. Alig telt el egy nap, s másnap Lewis Hamilton 2025-ös Ferrarihoz való igazolása borzolta a kedélyeket. Mivel ez a hír időről időre napvilágot látott, így el kellett telnie egy kis időnek, mire felkapta a világsajtó és mire tényleg hivatalosan is bejelentették. A 2024-es autóbemutatók szinte nem is kaptak nagy sajtót, főként, hogy a legtöbb autóról csak renderelt fotó jelent meg, élőben a tesztelésen láthattuk a betontorpedókat.

Christian Horner zárta a sort a hírekben még Valentin-nap előtt. A Red Bull csapatfőnöke idén kezdi meg 20. szezonát a csapattal, de közben meg kell küzdenie egy zaklatási váddal, amelyet állítólag a Red Bull egy női alkalmazottja emelt ellene. Nagyon keveset tudni az ügyről mind a mai napig, s az is lehet, hogy a teljes igazság soha nem fog kiderülni.

Ezúttal is Bahreinben, az elsőszezoni tesztek helyszínén rendezik meg az idei év első Forma-1-es futamát. Ebben a kellemes éghajlatú országban tartották a Forma-1-esek a szezon előtti háromnapos tesztjüket, amiből ezúttal sem érdemes túl nagy következtetéseket levonni. Egy biztosnak tűnik, a Red Bull, amely egy teljesen új autóval állt elő, még nagyobbat lépett előre, mint azt várták a versenytársai. A Mercedes 2022-es aero koncepciójának újragondolt változatát alkották meg, de úgy tűnik, ők sikeresebbek vele, mint Toto Wolffék voltak annak idején.

A március első vasárnapján zajló verseny közelebb hoz majd minket az idei autók teljesítményéhez, de el kell telnie jó pár versenynek, mire az autók teljesítményéről szóló tényleges kép kitisztul majd.

Új szelek fújnak a Forma-1-ben azóta, hogy a Liberty Media kezébe került a versenysorozat. 2023-ban egy helyszínen, Las Vegasban már volt egy szombati nagydíj, idén viszont több is lesz vallási okokból. Az első két helyszínen, Bahreinben és Szaúd-Arábiában ugyanis a Ramadán miatt vasárnap helyett szombaton tartanak futamot. Ezen kívül a november végi Las Vegas-i Nagydíj természetesen idén is szombaton kerül megrendezésre. Ez utóbbi inkább amiatt van, mert a legnagyobb showműsorokat szombaton rendezik a kaszinók fővárosában. Bár a szombaton rendezett Forma-1-es futam nem példa nélküli a Forma-1-ben, annak újkori történelmében eddig nem volt megszokott.

Újdonság az idei versenynaptárban az is, hogy az eddig ősszel megrendezésre kerülő Japán Nagydíj idén már tavasszal sorra kerül a Kínai Nagydíj előtt. Utóbbi helyszínre a pandémia kitörése óta nem látogatott el a Forma-1 mezőnye, így a rendezők a versenyt megfejelték egy sprinttel. Az idei hat sprintből egyet tehát Kínában rendeznek. Lesz még sprint Miamiban, Ausztriában, a texasi Austinban, Sao Paulóban és Katarban.

A sprinthétvégék lebonyolítása ismét változik, ésszerűbb lett. Pénteken tartják a hétvége egyetlen szabadedzését, amelyet a sprintidőmérő követ. Szombaton rendezik a sprintfutamot és a főverseny időmérő edzését. Vasárnap zajlik a főfutam.

A Forma-1-ről sorozatot készítő streamingszolgáltató ismét jó időben, egy héttel a Forma-1-es szezonkezdet előtt adta ki a tavalyi évadot feldolgozó hatodik szériát, így ezzel tudtak a rajongók hangolódni az idei maratoni 24 fordulós világbajnokságra.

A Hungaroringen, július 21.-én megrendezésre kerülő 39. Magyar Forma-1-es Nagydíj iránti érdeklődés töretlenül órási. A Hungaroring évközben szépül és átépül. A tavaly elkezdődött felújításának második üteme folyik jelenleg. A paddock kiszélesítése és a célegyenes alatti két alagút kiépítése zajlik. Az egyik egy szakmai alagút lesz a bennfentesek számára, a másik pedig, az épületen kívüli alagút a nézők számára készül. Ez utóbbi a pálya feletti gyalogos hidat váltja fel. Az építkezésből a nagydíj hétvégére érkezők nem sokat fognak látni. Az építtetők ugyanis 60 nappal a Magyar Nagydíj előtt átadják majd a terepet a szervezőknek, akiknek az lesz a feladatuk, hogy az ide látogató Forma-1-es résztvevők és nézők közvetlenül ne találkozzanak az átépítés jeleivel.

Pilótafronton semmilyen változás nem történt az idei évre. 2023-hoz hasonlóan idén is a csapatfőnökök terén történt mozgolódás. Günther Steiner helyét a Haasnál Komacu Ajao, az eddigi mérnökigazgató vette át. Franz Tost még tavaly elbúcsúzott csapatától az AlphaTauritól és a Forma-1-től. Az osztrák szakember helyét a Ferraritól távozó Laurent Mekies vette át.

2021, 2022 és 2023 után idén is Bahreinben nyílik a versenyszezon. Elsőnek mindjárt egy sötétben, villanyfények alatt rendezett futamot láthatunk igazi forró körülmények között. 2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére 2014-ben, a 10. évfordulón, esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt.

S mi történt itt tavaly? Nem csak az előszezoni tesztelés során hozták a formát a Red Bull pilótái. A 2023-as szezont megnyitó Bahreini Forma-1-es Nagydíjon Max Verstappen ért célba elsőként a Red Bullal. A holland pilótát csapattársa, Sergio Perez követte másodikként. A bronzérmes helyezés nem másé, mint Fernando Alonsoé lett az Aston Martin volánja mögött. Bár Carlos Sainz a negyedik helyen ért célba, csapattársa, Charles Leclerc autója műszaki meghibásodása miatt kiállni kényszerült.

A verseny és a pálya

Az 57-körös Bahreini Nagydíj március 2.-án, helyi idő szerint 18.00-kor (Magyarországon 16.00-kor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A sivatag közepén található pálya hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot egyedülálló módon még mindig Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc.

A csapatoknak a sivatagi pályáknál már ismert problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s nagy szél esetén, a pályára kerülő homok nehezíti a gumik tapadását. Ahogy egyre jobban felgumizódik a pálya, úgy javul a tapadása. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is fontos Bahreinben.

2023-ban Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a futamot. A holland pilóta győztes ideje 1:33:56.736 volt. A második helyezett Sergio Perez (Red Bull) lett, míg a bronzérmes helyre Fernando Alonso (Aston Martin) állhatott fel.

Csapatok és pilóták– 2024

 

Red Bull                                          Max Verstappen

                                                            Sergio Perez

Mercedes                                        Lewis Hamilton

                                                           George Russell

Ferrari                                            Charles Leclerc

                                                           Carlos Sainz

McLaren                                         Lando Norris

                                                           Oscar Piastri

Aston Martin                                  Lance Stroll

                                                           Fernando Alonso

Alpine                                              Esteban Ocon

                                                           Pierre Gasly

Williams                                         Alexander Albon

                                                           Logan Sargeant

Visa CashApp RB (VCARB)        Juki Cunoda

  (volt AlphaTauri)                             Daniel Ricciardo

Stake F1                                          Valtteri Bottas

  (volt Alfa Romeo)                            Guanyu Zhou

Haas                                                Kevin Magnussen

                                                           Nico Hülkenberg

2024-es Forma-1-es versenynaptár

 

  1. március 2.             Bahreini Nagydíj, Szahír

március 9.                   Szaúd-Arábiai Nagydíj, Dzsidda

március 24.                 Ausztrál Nagydíj, Melbourne

április 7.                     Japán Nagydíj, Szuzuka

április 21.                   Kínai Nagydíj, Sanghaj – sprintfutam

május 5.                      Miami Nagydíj, Miami – sprintfutam

május 19.                    Emilia Romagna Nagydíj, Imola

május 26.                    Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

            június 9.                      Kanadai Nagydíj, Montreál

június 23.                   Spanyol Nagydíj, Barcelona

            június 30.                    Osztrák Nagydíj, Spielberg – sprintfutam

            július 7.                      Brit Nagydíj, Silverstone

            július 21.                    Magyar Nagydíj, Hungaroring

július 28.                    Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

            augusztus 25.              Holland Nagydíj, Zandvoort

            szeptember 1.             Olasz Nagydíj, Monza

szeptember 15.           Azerbajdzsáni Nagydíj, Baku

szeptember 22.           Szingapúri Nagydíj, Marina Bay

            október 20.                 USA Nagydíj, Austin – sprintfutam

október 27.                 Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikó

november 3.               Sao Paulói Nagydíj, Interlagos (Brazília) – sprintfutam

november 23.             Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas

december 1.                Katari Nagydíj, Losail – sprintfutam

december 8.                Abu-dzabi Nagydíj, Yas Marina

Forrás: facebook.com/amberprkft/