Szlalomverseny a város utcáin

Rendhagyó versenyt rendeztek Lajosmizsén. A Magyar Szlalom Bajnokság harmadik futamát idén egy utcai futammal színesítették. Június 11-én a város egy részén lezárt útszakaszokkal találkozhattunk, így mint versenypálya működött a nap során. 77 induló mérettette meg magát ezen a rallye-sprint jellegű versenyen.

Előkészületek

A városháza mögötti területen, egy kis tó szomszédságában gyülekeztek már kora reggel a versenyautók. Hűvös reggel fogadta a korán kelő résztvevőket és kísérőiket.

Sződy Szabolcs és Sződy Zsolt is felkészített autójával várta az edzést. De előtte természetesen ők is bejárták a pályát, gyalog:

”Gyalogosan úgy éreztük mi is, mintha nézőként mennénk a pályára, vagyis a pálya mellé, hogy egy izgalmas rallye versenyt lássunk. Emlékszünk, még anno 1993-99 között milyen sok autóversenyen voltunk nézőként, és alig vártuk, hogy érkezzen az első autó. Hát most már egy ideje mi is versenyzünk, de mindig eszünkbe jutnak az ifjabb kor emlékei. Visszatérve a jelenhez, ez a pálya igen trükkös. Szűk egyenesek, ráadásul még bójákkal tarkítva. Egy-két

helyen poros is az ív, biztos, hogy az első körben óvatosak leszünk és a mezőny is.” – meséltek nézői múltról és versenyzői jelenről a Sződy fivérek.

A kötelező gépátvétel majd a gyalogos pályabejárás után a szokásosnál részletesebb versenyzői eligazítás következett Hegedűs Csaba főszervező részéről, Ágó Béla szakágvezető jelenlétében. Ezt követően Baksy András polgármester úr lelkes szavakkal köszöntötte a résztvevőket.

A versenyzők zöme biciklivel, rollerral vagy gyalogszerrel nézte meg a pályát, melyet a gondos szervezők már lekerítettek a nézők elől. A kertes házak között mindenhol jól láthatóan húzódtak a piros-fehér szalagok, míg a négyzet formájú kerülő szakasz minden sarkában gondosan elhelyezett gumik védték mindenki biztonságát. A versenybírók mellett a helyi polgárőrség is segítette a munkát és ügyelt a néző biztonságára, mozgására. A pálya ugyanis egy teljes háztömböt, illetve a keresztező utcák forgalmát is elzárta, melyet rövid időre azért feloldottak. A pályabírók rádiós kommunikációja a szokásosnál is nagyobb volt a kanyarokkal teli pályán, melynél bármilyen apró problémát is azonnal jelezni kell. Így az edzés gond nélkül lezajlott, és jöhetett az első mért kör, ahol már az óra ketyegett…

Első kör

A Track Racing versenyzőinek sem volt semmi viszonyítási alapja, mivel az edzőkör csak a pálya megismerésére volt alkalmas. De most jött az első fontos kör, amit már mértek.

Zsolt 27-es rajtszámmal indult, és egy óvatosabb körrel, sajnos egy bóját feldöntve, teljesítette a mért szakaszt:

„Nehéz pálya, nagyon kell figyelni. Valahol egy bóját döntöttem, azt hiszem a legszűkebb pályaszakaszon. Bőven hagytam még javítanivalót ebben a körben, de a másodikban remélem gyorsulok. Köszönhetően a már tapasztalt vonalvezetésnek.” – mondta Zsolt. Első körének ideje 02:21,005 másodperc lett, benne a 2 mp-es büntetéssel.

Szabolcs 71-es rajtszámmal vágott neki a nyitókörnek. A visszafordító szakaszban autója megcsúszott és csak tolatva tudott visszaállni a pályára:

„Jól rajtoltam, a pálya vonalvezetése is a fejemben volt. Amikor egy szlalom sor után a derékszögű kanyarba mentem volna be, az autó hátulja megcsúszott és keresztbe állt. Szépen megfogtam, épphogy csak érintette a gumibálát. De az utolsó bóját feldöntöttem. Ez 2 másodperc büntetéssel járt. Ami a legkevesebb, mert a visszaállásom volt vagy 15-20 másodperc. Az előző két kanyarban picit rámentem a porra a pálya szélén. Ezért csúszhatott meg az autóm egy erősebb fékezéskor a porosabb gumival. Nem tagadom, kicsit nagyobb volt a tempó, mint kellett volna…  de bosszankodtam, mert ez a köröm eldobós, ráadásul csak két kört megyünk ma amiből egy lesz a végeredmény.” – mérgelődött Szabolcs, amiért körideje 02:43,840 lett.

Második kör

Az ötvenperces ebédszünetet követően a második kört kezdték meg. Az első 15 autó fix rajtszámmal indult.

Zsolt most megfutotta azt a kört, amiről még nem is tudta, mennyire fontos és szerencsés.

02:13,027-es köridejével az S1-es kategóriában egy igen jó eredményt ért el. Elégedett volt.

Szabolcs is hibátlan kört ment, de később újra kellett teljesítenie egy harmadik kört, mert a fotocella és az óra hibás időeredményt mutatott előzőleg. Ezért ő zárta a lajosmizsei szlalom versenyt, mint utolsó induló. Azonban elég jó köridővel, 02:15,534 mp-cel ért célba.

A helyi lakosok meglehetősen aktívak voltak: a fiatalok felkészülten, kemping székekkel érkeztek és a szalaggal határolt területen kívül, a kanyarívekkel szemben illetve a visszafordítókban telepedtek le. Ahogy a nap emelkedett, úgy keresték az árnyékos oldalakat, kerítés talpazatokat. De az idősebb korosztály is kilátogatott a nem szokványos eseményre. A szerencsésebbek a pályán belül, házukban a függönyt csak félrehúzva az ablakból követhették az eseményeket.

A pálya nem volt egyszerűen megtanulható, ugyanis meg kellett találni a megfelelő egyensúlyt a gyorsaság, a pontosság és a biztonság között, mindezt porral szegélyezett aszfalt utakon, kisebb kátyúkkal tarkított kanyarokban. A szűk utakat még a bóják tovább lassították, az erősebb, épített autóknak kevés lehetőséget engedve, hogy igazán felgyorsuljanak. De az épített csodák berregő hangjukkal, farolásokkal, porfelhőkkel így is ámulatba ejtették a nézőket. A fiatalok azonban a legnagyobb ovációval az öreg Ladákat és Trabantokat bíztatták. A „kezdő” nézőknek csak az volt a fontos, hogy minél többféle autót, apró megcsúszást, farolást lássanak és természetesen senkinek ne essen baja. Ez teljesült is. Köszönhetően a gondos felügyeletnek, a közvetlen versenybíróknak, akik segítettek a nézőknek megfelelő helyeket találni és jelezték, mikor volt érdemes helyszínt váltani, biztonságosan.

A nap során és a díjátadón a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke, Oláh Gyárfás is tiszteletét tette, aki tovább emelte az esemény fényét.

Ismét dobogón

Zsolt teljesítménye, ha nem is egyenletes, de eredményes idén. A lajosmizsei futamon a harmadik helyért járó kupát kapta kategóriájában. Mindössze nem egész 7 tizedmásodperccel volt gyorsabb a negyedik helyezettnél. Ezzel stabilan tartja a bajnoki tabellán is a dobogó legalsó fokát.

Tabella:

Felfalusi István          24 pont

Nyári Barna Balázs    22 pont

Sződy Zsolt                17 pont

Hanák Gábor              15 pont

Sződy Szabolcs          14 pont

Mosonyi Márk            12 pont

Vödrös Rita                  5 pont

Összefoglaló:

„Nagy élményekkel távozunk erről a versenyről, nem csak egy harmadik helyért járó kupával. Ugyanis eredménytől függetlenül, mindketten jót autóztunk, belekóstoltunk egy nem pályaversenybe, ráadásul  új helyszínen. Azt gondoljuk, a két körös verseny ellenére jó szervezés volt, baleset nem történt, autó nem tört a nap során. Más hangulata volt, mint egy pályaversenynek, éppen ettől különleges. Autónk megfelelően ment, minden rendben volt műszakilag. Gumink jól tapadt, motorunk pörgőssége miatt meg volt a tempónk. Egy látszólag lassabb kör jobb időeredményt hozott, mintha nyomtuk volna vadul a gázt. Látva a tabellát igen szoros, és még nem is tartunk az év felénél sem. Most egy hosszú szünet következik, de most mindenki nyaralni fog, és ősszel folytatjuk a küzdelmet.” – foglalták össze a mozgalmas napot a Sződy fivérek.

 

Ezzel a versenyszezon első fele lezárul és szeptember első hétvégéjén folytatódik a Hungaroringen.

 

Fotók: Czárl Adrienn