Szelíd autós hölgy

 

Családias, jó hangulatú sajtóvetítésen vehettem részt a minap, de ezen nincs is csodálkozni való: a gyártóként és hazai alkotások marketing ügynökségeként ismert JUNO11 Pictures alapítói férj és feleség, Topolánszky Tamás Yvan rendező és Sümeghy Claudia producer. Még arra is sikerült rávenniük, hogy „beüljek” a filmet reklámozó járgányukba, az eredmény a mellékelt fotójukon látható. A cég az elmúlt években olyan filmeket gyártott, mint a Curtiz – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot, vagy a Magasságok és mélységek, jelenleg pedig a Dvna című sorozattervén és a Véletlenül írtam egy könyvet című filmjén dolgozik.


A JUNO11 Distribution július 27-től külföldi filmek forgalmazásába kezd, az első fecske, a Roving Woman remélhetőleg meghozza a nyarat (ha jól látom, cikkem írása közben 17 fok van mindössze a szobám ablakának külső oldalán), Michal Chmielewski rendező és Lena Gora, a film főszereplője mindenesetre mindent megtettek a nemes ügy érdekében. A Wim Wenders produceri felügyelete mellett született road movie a szép képek, a hangulatos zenék és a magával ragadó történetek szerelmeseinek fog nyújtani kellemes szórakozást a forgalmazó meggyőződése szerint. Az új vállalkozás szellemiségét erőteljesen meghatározza a női látásmód, a stratégiai vezető Sümeghy Claudia, a marketing vezető a korábban Woody Allen és Pedro Almodóvar filmek hazai kampányain is dolgozó Molnár Kata Orsolya, az art director Topolánszky Tamás Yvan, a terjesztésért felelős vezető pedig a számos hazai produkció hagyományos és alternatív forgalmazását lebonyolító Teszler Tamás. „2023-ban a filmforgalmazói piacra belépni mondhatni őrültség, ráadásul a mi kis országunk számos disztribútorral büszkélkedhet – így az üzletág elindítása sokkal inkább a filmek iránti rajongásunk és lelkesedésünk újabb megnyilvánulása, mintsem várakozásokkal teli üzleti megfontolás – mondta a film vetítése előtt Sümeghy Claudia. – Mi a filmekre mindig is úgy tekintettünk, mint egy rendelkezésünkre álló eszközre, amivel a szórakoztatás mellett a közösségeink lelki állapotára is hatással lehetünk. Csapatunk közösen választ tartalmakat: a marketingvezetőtől kezdve a gyakornokainkon át mindenki együtt nézi a filmeket, majd hosszan beszélgetünk róluk, és szavazunk. Ahogy a filmkészítés során, itt is arra törekszünk, hogy a legkülönbözőbb érzékenységi szinteken értelmezhető filmeket mutathassunk be a hazai közönségnek, miközben azzal foglalkozunk, ami nekünk is örömet szerez, és minket is feltölt. A csapatban és a vezetőségben is jóval több a nő, így óhatatlanul is átjárja a mindennapjainkat egyfajta női erő – a filmválasztás során ez másfajta érzékenységet, új szempontokat, a hétköznapokban pedig családbarát munkakörnyezetet és kiegyensúlyozott légkört jelent nálunk.”


A Roving Woman első olvasatra elég egyértelmű magyarul, míg az ember utána nem néz a roving szónak. Nem gondoltam volna, hogy tizenhét jelentése is lehet, vagy több, de itt megálltam a keresgélésben. Nézzük: vándorló, kalandozó, barangoló, kószáló, kóborló, utazó, csavargó, csatangoló, (be)járó, cirkáló, mozgó, futó, forgó, haladó, sétáló, felderítő…
Michal Chmielewski filmjében Sara (Lena Gora), miután vőlegénye kirúgja, elköt egy kocsit. Pénz, iratok, telefon nélkül, egy szál elegáns ruhában, tűsarkú cipőben elindul világot látni, szerencsét próbálni. A világ elég sivár: a kaliforniai sivatag nem sok jót ígér. A végeláthatatlan utakon, bozótosokon autózva különös emberekkel találkozik, akik tapasztalatokkal, érdekes gondolatokkal ugyan gazdagabbá teszik, ám mindez egy lépéssel sem tudja közelebb vinni ahhoz, hogy értelmes döntést legyen képes hozni a holtpontra jutott életével kapcsolatban. A kocsiban talált zenékről, az autó tulajdonosának, egy zenésznek a szerelméhez írt számairól azonban úgy érzi, mintha neki szólnának. Egy borzasztó házban, valahol az isten háta mögött, rátalál a lepukkant, öreg gitárosra (John Hawkes). A történet vége alakulhatna úgy is, ahogy a mesékben szokott, csakhogy a mesék hősei nem ennyire bonyolult és maguknak való személyiségek, mint ennek a filmnek a főszereplői…
A film megtekintése után a forgatókönyvíró-rendező és a forgatókönyvíró-főszereplő hölgy jelentkezett be online egy kis csevegésre az újságírókkal. Adódott tehát a kérdésem, hogy a történet csírája kié, de mindketten állították, hogy egyenlő részt tettek hozzá a forgatókönyvhöz. Chmielewski elsősorban a brazíliai csavargásainak a tapasztalatait emelte ki, amelyből sok mindent sikerült beépítenie a filmbe, de az online bejelentkezés végén Lena Gora visszatért a kérdésemre, és arról beszélt, hogy a nekem adott válasza alatt látható arckifejezésemből ítélve számára egyértelmű, hogy értem őt. Ne csűrjük-csavarjuk, ez az ő története. Nem véletlen, hogy ilyen nagyszerűen játssza a csavargó nőt. Szívesen megkérdeztem volna, hogy látta-e a Szelíd motorosokat, eszébe jutott-e, hogy a punk-énekes anyukájától zenét tegyen be a filmbe, de akkor az online csevegésnek sem lett volna és ennek a cikknek sem lenne soha vége…

Előzetes: https://www.youtube.com/Watch?v=6rWQNo9XCFo

Horváth Gábor Miklós