Radák „Radír” János: „A bírói döntéssel nincs mit tenni”

Eredménytelenül zárult a Tomracing Motorsport versenyzőinek a hétvégi MNASZ Magyar Profi Drift Bajnokság futama.

Alaposan felborzolta a kedélyeket a Tomracing Motorsport csapatánál, ami a hétvégén történt az MNASZ Magyar Profi Drift Bajnokság hungaroringi futamán. Előbb a kvalifikáció során nem jutott be a legjobb 16 közé a csapathoz idén érkező Tápai Attila, majd egy érthetetlen bírói döntés miatt esett ki a nyolcaddöntőben a korábbi magyar bajnok Radák „Radír” János. Utóbbi – bár eddig sosem véleményezte a döntnökök ítéleteit –, egyértelműen állítja, a felvételek alapján rossz döntést hoztak a bírók.

A hétvégén folytatódott az idei bajnoki szezon a drift szakágban: a Hungaroringen ezúttal az MNASZ Magyar Profi Drift Bajnokság újabb futamát rendezték meg. Noha azt már előre tudni lehetett, hogy nem lesz egyszerű a Tomracing Motorsport két pilótájának – a gárdánál a harmadik idényét kezdő, korábbi magyar bajnok Radák „Radír” Jánosnak és a csapathoz idén érkező Tápai Attilának –, ám arra senki sem számított, hogy a remélt jó szereplést a szabályokkal ellentétes, rossz bírói döntés fogja meggátolni.

A legjobb 16 közé a tizenkettedik helyen kvalifikáló Radír első csatájában ugyanis megforgott az ellenfele, amiért nullázás és vereség jár a szabályok értelmében, ám a bírók úgy ítélték meg, hogy a korábbi magyar bajnok szögtörése, majd lassítása miatt riválisának az összeütközésük kivédése miatt kellett megforognia, így visszahívásra került sor, amiben aztán Radír alulmaradt. A csapat a meglévő videofelvételek alapján óvni szeretett volna – ezeken jól látszódott, nem a Tomracing versenyzője okozta a megforgást –, ám a bírák közölték, óvásnak helye nincs, így Radír számára a nyolcaddöntőben ért véget a verseny.

„Sajnos azt már a verseny előtt tudtuk, hogy az új futóművet kizárólag a kvalifikáció előtti háromórás edzésen lesz időnk beállítani, ám ez kevésnek bizonyult. Az első körök abszolút az ismerkedéssel teltek, és mire véget ért a gyakorlás, úgy éreztem, az autó megbízhatóan üzemel, és sikerült a felmerülő gondokat kezelnem vezetés közben. A kvalifikáció első körében megautóztam a továbbjutáshoz szükséges biztonsági kört, majd tovább folytattam az új alkatrészek tesztelését. Úgy éreztem, nem lesz gond, és most is állítom, ha a bírók szigorúan alkalmazzák a leírt szabályokat, akkor továbbjuthattam volna a legjobb nyolc közé. Amióta ebben a szubjektív pontozáson alapuló sportágban vagyok, még sosem kérdőjeleztem meg a bírák döntését, ám most nem titkolom, a felvételek visszanézését

 

 

 

 

követően egyértelműen kiderült számomra, indokolatlan volt a visszahívásom. A döntéssel szemben sem akkor, sem később nem tudtam mit tenni, ám mindez arra sarkal engem és a csapatomat, hogy még több munkával és gyakorlással olyan szintre emelkedhessek, hogy ne adjak alkalmat arra, hogy hasonló esetben ismét a másik fél javára döntsenek. Az irány abszolút jó, és az idei tesztévet követően jövőre már az új autóval ismét a csúcsokat szeretném ostromolni” – árulta el Radák „Radír” János.

Csapattársa, Tápai Attila még a korábbi magyar bajnoknál is rosszabbul járt, ugyanis egyszerűen képtelen volt egy hibátlan menetet összerakni, így a legjobb 16 közé sem tudta beverekedni magát.

„Ezúttal én voltam a gyenge láncszem. Egy normális kört sem tudtam összerakni a nap folyamán, így pedig nem juthattam be a legjobb tizenhat közé. Nem keresek kifogásokat, de nekem a Hungaroring sosem feküdt. Most sem találtam meg azokat a viszonyítási pontokat, amikhez tudtam volna igazodni. Nem éreztem rá arra, hogy hol kell az autót megindítani, meglendíteni, hol mit kell valójában csinálnom egy tiszta körért. Sokat kell még tanulnom a sportágról”– jelentette ki önkritikusan Tápai Attila.

A Tomracing Motorsport csapatkoordinátora szerint minden adott lett volna ahhoz, hogy versenyzőik jól szerepeljenek a hétvégén, ám a bírák érthetetlen döntése megakadályozta mindezt.

„Egy olyan objektív sportból jöttünk, mint a gyorsasági-motorsport, ahol egyértelmű szabályok vannak, és a szerint történik az értékelés, ami valójában a pályán történik, nem pedig a bíróktól kell függnünk. Korábban a Slovakiaringen azt mondták, hátul menőként is tudni kell kezelni az elöl haladó lassúságát, erre most tessék. Radír a negatív szögtörés miatt nem tudott már hova gyorsulni, amit az ellenfelének nem sikerült lekövetnie, és megpördült. Ez innentől kezdve nullázás, és Radír továbbjutásnak kellett volna következnie. Azonban az egész csatát újrahívták. Mikor a bíróktól egyértelmű választ kértünk, hogy ezt mégis mire fel, közölték, hogy Radír hibázott, és ellenfele csak így korrigálta a hibát. Őszintén megmondom, az is felmerült bennünk, hogy befejezzük a tevékenységünket egy olyan sportágban, ahol bajnokságonként más és más szabályokkal találkozunk, illetve a bírói hiba és ennek orvoslása, az óvás ismeretlen fogalom a szabálykönyvben. Ám sosem szoktuk feladni, így inkább megpróbálunk alkalmazkodni, és elfogadni azt a tényt, a pontozásos sportágakban mindig is jelen lesz a szubjektivitás. Attila nem tudott összerakni egy normális kvalifikációs kört, így idejekorán búcsúzott. Sokat kell még tanulnia, és ami nagyon fontos, hogy minél többet menjen és menjen”- fogalmazott Biel Richárd.