Nemzetközi automatizált vezetési tesztüzemet indít a Volkswagen Haszonjárművek és az Argo AI

A fejlesztés elkezdődött, s idén nyáron már kigördülhetnek a München-környéki tesztpályára a jövőbeni ID. BUZZ műszaki alapjaira épülő, első önállóan közlekedő prototípusok. Mindez mérföldkő a vállalatcsoporton belüli nemzetközi együttműködésben, amely során a Volkswagen Haszonjárművek (VWH) önállóan közlekedő transzferjárművekben (shuttle) és áruszállítókban folytatja az automatizált vezetés 4-es szintjének fejlesztését. A könnyűkategóriájú haszonjárművek képezik logikusan a személyek és áruk automatizált szállításának az első alkalmazási területét. „Célunk, hogy 2025-től immár kereskedelmi forgalomban is lehetővé tegyük az ID. BUZZ önállóan közlekedő változatával a szállítási és kézbesítő szolgáltatásokat” – hangsúlyozta Christian Senger, a Volkswagen Haszonjárművek automatizált vezetési részlegvezetője egy digitális sajtókonferencia alkalmával. „Az ügyfelek így bizonyos városokban önállóan közlekedő járművekkel juthatnak majd el úticéljukhoz, de a csomagküldő szolgálatok kézbesítőit is jelentősen tehermentesítheti az automatizált vezetés.”

A Volkswagen Haszonjárművek saját üzletágat alapított az automatizált vezetés fejlesztésére, s e technika tisztán elektromos ID. BUZZ AD modelljébe történő integrációja érdekében részesedést vásárolt az úgynevezett önvezető rendszert (Self-Driving System; SDS) fejlesztő, amerikai egyesült államokbeli Argo AI vállalatban. Tavasszal az Argo máris felszerelt egy prototípust e rendszerrel, amelyet első ízben Németországban is tesztel. A fejlesztésről Bryan Salesky, az Argo vezérigazgatója számolt be a sajtókonferencián: „Müncheni telephelyünknél éppen tesztpályát alakítunk ki a repülőtér közvetlen közelében és az európai közlekedési viszonyokra ültetjük át többévi, széleskörű amerikai egyesült államokbeli tesztprogramunk tapasztalatait.”

A Volkswagen Haszonjárművek és az Argo egyaránt nélkülözhetetlennek tartja a járműbeli érzékelők és kamerarendszerek kombinációjának alkalmazását. Az Argo AI a közelmúltban LIDAR-szkennert (Light Detection and Ranging) mutatott be, amely a radarrendszerekkel ellentétben fényhullámokkal működik és akár 400 méter távolságból is érzékeli a különböző objektumokat. Szabadalmaztatott Geiger-módja a legkisebb fénymennyiség (kvantum) – azaz egyetlen foton – felismerésére is alkalmas, így a fényt csupán gyengén visszaverő objektumok is érzékelhetők vele, a környezet különösen pontos megjelenítésére kínálva lehetőséget. „Ezt a technikát alkalmazzuk a Volkswagen Haszonjárművek önvezető prototípusaiban is” – tette hozzá Bryan Salesky.

A jövőbeni technikák a különböző szállítási szolgáltatók felé tervezett kereskedelmi forgalmazására is konkrét tervek készültek, s 2025-ben a konszern MOIA leányvállalata lehet az automatizáltan közlekedő ID. BUZZ AD első felhasználója. „A MOIA széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a mobilitási szolgáltatások és a flottamenedzsment területein. A legrövidebb idő alatt építettük ki Európa legnagyobb, tisztán elektromos ridepooling-szolgáltatását és utasok millióit szállítottuk már. Ezt a szaktudást hozzuk a Volkswagen Haszonjárművek és az Argo AI részvételével zajló együttműködésbe. Hamburg kínálhat az első városként önállóan közlekedő ID. BUZZ modellel ridepooling-szolgáltatást” – fejtette ki Robert Henrich ügyvezető. A MOIA Hamburg legnagyobb sharing-szolgáltatója és jelenleg 1200 munkatársat foglalkoztat. Az automatizált vezetés jelentős lépés a vállalat új üzletága felépítésének útján.

A Volkswagen Haszonjárművek

„A siker, a szabadság és a jövő szállítója” („We Transport Success, Freedom and Future”) – A Volkswagen Haszonjárművek (VWH) a Volkswagen Csoport önálló márkájaként könnyűkategóriájú haszonjárművek fejlesztését, gyártását és értékesítését végzi. Ezek közé tartoznak a Transporter, Caddy, Crafter és Amarok modellsorozatok, amelyek Hannover (Németország), Poznań (Lengyelország), Września (Lengyelország) és Pacheco (Argentína) termelési helyszíneken készülnek. Járműveink éppúgy szállítanak munkásokat, mint családokat és világjárókat, illetve zsemlét, csomagokat vagy épp szörfdeszkát. Nap mint nap számtalan embernek segítenek a világ minden táján, hogy jól végezhessék munkájukat, közlekedjenek épp mobil műhelyként vagy szállítsanak mentőorvosokat és rendőröket rendeltetési helyükre. A Volkswagen Haszonjárművek emellett az automatizált vezetés, valamint a Mobility as a Service (MaaS) és a Transport as a Service (TaaS) fejlesztését vezető márka a Volkswagen Csoporton belül, így a jövőben megfelelő különleges rendeltetésű járműveket (Special Purpose Vehicles; SPV) – például robottaxikat és robotáruszállítókat – is fejleszt, illetve gyárt majd. Így szállít a márka egy egész társadalmat, a tiszta, intelligens és hosszú távon fenntartható mobilitás iránti minden elvárásuknak megfelelve. A Volkswagen Haszonjárművek világszerte összesen több mint 24 ezer munkatársat foglalkoztat termelési helyszínein, közülük mintegy 15 ezret Hannoverben.

Az Argo AI

A pittsburghi (Pennsylvania) székhelyű Argo AI az automatizált vezetés járműtechnikai platformjainak fejlesztését végző globális vállalat. Vezető autógyártókkal – köztük a Ford Motor Company és a Volkswagen Haszonjárművek – együttműködésben önállóan közlekedő technikákat fejleszt, hogy mindenki számára biztonságossá, egyszerűvé és kellemessé válhasson a városi mobilitás. Az Argo AI több mint 1200 munkatársat foglalkoztat, tervezőközpontokat működtetve Dearbornban (Michigan), Cranburyben (New Jersey), Palo Altóban (Kalifornia) és Münchenben (Németország). Az Argo AI jelenleg közúton is tesztel önállóan közlekedő járműveket Miamiban (Florida), Austinban (Texas) és Washington D.C. területén, valamint Pennsylvaniában, Michiganben és Kaliforniában. További információ: www.argo.ai

A MOIA

A MOIA a Volkswagen Csoport leányvállalata, amely Berlinben és Hamburgban működve mobilitási szolgáltatásokat fejleszt, valamint partneri együttműködést folytat városokkal, illetve helyi közösségi közlekedési vállalatokkal. A MOIA jelenleg ridepooling-rendszert fejleszt és működtet az egyéni autóközlekedés kiváltása és az úthálózati infrastruktúra hatékonyabb kihasználása, illetve a városok torlódás-, zaj- és kipufogógáz-mentesítése szolgálatában. A MOIA Hannoverben már 2018 nyara óta kínálja ridepooling-szolgáltatását, majd az első milliós nagyvárosként 2019. április 15-én Hamburg következett. További információ: www.moia.io