Németh Balázs: „Az eredményeket tekintve sikeres évet zártam, de a balesetem beárnyékolja”

Németh Balázs idén a FIM Superstock 1000 Kupa mezőnyében, a Pedercini Racing Team tagjaként futott teljes szezont, amely során több alkalommal is a legjobb tíz között végzett. A jerezi hétvégén aztán hatalmas balesetet szenvedett, amely miatt az idényzárót is ki kellett hagynia, s jelenleg is a rehabilitációval telnek a napjai.

Németh Balázst a 2014-es esztendő végén a FIM Superstock 1000 Kupában teljesített évéről, a szeptember elején elszenvedett jerezi bukásáról, az azóta eltelt rehabilitációs időszakról és a jövő évi terveiről kérdeztük.

Véget ért a 2014-es szezon. Hét éves világbajnoki pályafutásodba hogyan illeszkedik ez az év?
A 2009-es MotoGP-s, illetve a 2011-es Supersport 600-as szereplésem mellett az idei volt az egyik legjobb évem. Teljes szezont tudtam menni egy rangos csapatnál, és egy nagyon erős mezőnyben jó eredménnyel zártam az évet.

Hogyan alakult folyamatában és hogyan értékeled összességében a 2014-es évet?
Egy nagyon jó nevű csapat, a Pedercini Racing Team tagjaként versenyezhettem az idén. Ez az egyesület már 17 éve állandó résztvevője a Superbike világbajnokságnak, ami természetesen komoly rangot jelent. Hosszú évek alatt tökéletesedett tradíciók mentén működik. Egy letisztult családi vállalkoz​ás. Fontos momentum, hogy a csapatfőnök sikeres versenyzői múlttal rendelkezik. Hét versenyzővel miénk volt a világbajnokság legnépesebb csapata. Kategóriámban, a Superstock 1000-ben hagyományosan az élvonalban szerepelnek. Egy versenyképes csomagot tudtak számomra kínálni, mely a Kawasaki Europe háttértámogatásából, az Andreani futóműves asszisztenciájából, illetve a Pedercini szakmai tapasztalatából állt össze.
Az eredményeket tekintve sikeres évet zártam. Mind a négy befejezett versenyen pontszerző voltam, háromszor a top10-ben végeztem. 28 pontot gyűjtöttem, az összetett pontversenyben ez a 12. helyezést jelentette számomra. Pályafutásom során szerzett vb-pontjaim száma ennek köszönhetően száz fölé emelkedett. Idei teljesítményem idén is a legjobb a magyar motorsport egyéb kategóriáit is figyelembe véve.
A hangulatomat azonban beárnyékolja a balesetem. Pályafutásom legsúlyosabb sérülését szenvedtem el. Sajnos ennek következtében nem szólhattam bele a pontokért, pódiumért folyó harcba az utolsó két futamon. Külön szerencsétlenség, hogy pont azon a két versenyen buktam, ahol a legjobb rajtpozícióból indultam, és a legjobb eredményt érhettem volna el.
Folyamatában nézve, az év elején jól indultak a dolgok. A versenyévad előtt három alkalommal teszteltünk, ennek megfelelően erősen kezdtem. Egyenletes teljesítményt nyújtottam az egész szezon folyamán. Sajnos sérülésem miatt nem sikerült feltenni a pontot az „i”-re. Így aztán egyik kedvenc pályámon, Magny-Cours-ban nem lehettem ott, ahol a vizes körülmények között zajló futam újabb lehetőségeket nyitott volna meg előttem.

Tehát lehetett volna eredményesebb is 2014?
Igen. A baleset okozta pontveszteségen túl is látok még tartalékokat. Például sok időt veszítettünk az ideális futómű-beállítások keresésével. Egy kezdetektől jelenlévő problémát egészen Jerezig nem sikerült tökéletesen megoldanunk. A futóműveseink a rám vonatkozó adatbázis hiányára hivatkoztak – ami most már van –, de szerintem ennek a problémának gyorsabban meg kellett volna oldódnia.

Úgy érzem, azért nagyon nem vagy elcsüggedve, és valóban nagyon szép ez az eredmény. Szűkebb motoros berkekben nem volt titok, hogy a gyorsasági szakág, nem véletlenül, téged jelölt az „Év sportolója” címre. Nagy meglepetésre azonban nem te lettél a befutó annak ellenére, hogy szakágatok volt magasan a legeredményesebb 2014-ben. Ez hogyan történhetett?
Az elnökség másképp döntött. Valóban a gyorsasági szakág volt a legeredményesebb. Hat magyar pilóta szerepelt a Superbike világbajnokság különböző futamaiban, és öten pontszerzők voltunk. Ahogy korábban említettem, nekem három top10-es helyezésem is volt. A többi szakágban tudomásom szerint nem volt hasonló eredmény. A rossz döntésen kívül formai hibák is történtek. A díjat az elnökségi jóváhagyás előtt adták át egy utánpótláskorú cross versenyzőnek. Nem az én tisztem megítélni, de szerintem hibás döntés született.

Szezon elején kiegyeztél volna ezzel a pozícióval?
Előbbre vártam magam a tabellán. Most is az a véleményem, hogy jól mértem fel a lehetőségeimet a szezon kezdete előtt. Ha kicsit szerencsésebben alakultak volna a dolgaim – sérülésemre és a dobott futamokra gondolok – végezhettem volna nagyon előkelő helyen. Nagyon erős, de kiegyensúlyozott volt a mezőny. Sokan a szezon végén táltosodtak meg, és borították a papírformát, amit akár én is megtehettem volna.

Milyen pozíciód volt a csapaton belül? Hogy kezeltek az olasz és a Kawasaki által támogatott francia pilóta árnyékában?
Deklaráltan minden pilóta azonos bánásmódban részesült. Ez természetesen nem így volt. Kicsit lejtett a pálya, de ez érthető, hiszen az olaszok tavaly is csapattagok voltak, Lanusse pedig a gyár részéről kapott kiemelt figyelmet. Ha nem így történt volna, most ők háborognának jogosan. Végül is tűréshatárokon belül mozogtak a bánásmódban érezhető különbségek.

Bukásaid körülményei nagyon hasonlóak voltak Aragónban, illetve Jerezben. Elemzések során sikerült rájönni az okokra?
Aragónban és Jerezben sem értettem pontosan, miért csúszott meg a motorom. Jerez után a telemetria is azt igazolta, amire én emlékeztem. Kanyarban haladva teljesen elcsukott gázállásnál csúszott meg a hátsó kerekem, amiből végül egy csúnya sérüléssel végződő high-side lett. Az igazi okra nem derült fény, marad a találgatás.

Úgy hallottam, hogy sérülésed ellátása nem volt zökkenőmentes.
Sajnos a helyi Medical Center és a Mobil Klinika sem volt a helyzet magaslatán. Egy komoly, piros zászlót eredményező bukás után elég lazán kezelték az esetet. Nem tudtam a lábamra állni, bokám és térdem háromszorosára dagadt. Úgy engedtek el a pályáról, hogy sem törést, sem szalagszakadást nem szenvedtem. Végtagrögzítés és véralvadásgátló nélkül ültem repülőre két nappal később. Itthon első utam a sportkórházba vezetett. Térdtöréssel azonnal megműtöttek. Hat héttel később derült ki, hogy a bokám is eltört három helyen és három bokaszalagom szakadt.

Hol tart a rehabilitációd?
A negyedik hónapot taposom. Bevetettünk minden technikát: elektromágneses Bemer-terápiát, fényterápiát, thermophorézist, oxigénterápiát, természetgyógyászt, agykontrollt, reikit, gyógyszeres támogatást. A mostani szakaszban a gyógytorna a legfontosabb. Még legalább egy hónapra van szükség, hogy elkezdhessem az alapozó edzéseket. Változtatnom kell a korábbi rutinokon. A térd- és bokaízületeket jobban kímélő módszereket kell majd előnyben részesítenem.

Hogyan lehet újra talpra állni és elfelejteni egy ilyen kellemetlen élményt?
A szerencsés eset az, ha a balesetet követően a versenyző gyorsan motorra ülhet, és kimotorozza rossz emlékeit. Ezt én hosszúra nyúlt rehabilitációm miatt nem tehettem meg. De „az idő a legjobb orvos”, ahogy mondani szokták. Ez viszont működhet az én esetemben is. A hosszú szünet fokozza a motorozás utáni vágyat, és mindent megszépít. A motorsport nem csak hobbi vagy hétvégi szórakozás. Pont a veszélyei és az érte kötelezően meghozandó nagy áldozatok miatt erősebb kötödést és elkötelezettséget jelent. Ez lényeges különbség a többi sportághoz képest. Ez életforma. A baleset, a sérülések, a törött csontok sajnos állandó kísérői pályánknak. Megtanultunk együtt élni ezekkel. Nem nyalogathatjuk hosszan a sebeinket, mert a saját dolgunkat nehezítjük csak meg. Most már én is beléptem abba a klubba, melynek tagjai büszkén mutogathatják korábbi sérüléseik nyomait.

Hogyan értékeled a kategóriát?
A Superstock 1000 a világbajnokság egyik legkeményebb kategóriája. 200 lóerő körüli a kerekeken megjelenő teljesítmény. Ezt egy sokkal szerényebb felszereltségű motorral, futóművel és elektronikai háttértámogatással kell megszelídíteni, mint a Superbike kategóriában. Mindössze négy garnitúra gumit koptathatunk el egy versenyhétvégén, és a hőmérsékleti viszonyoktól függetlenül egy keveréket használhatunk. Lényegesen kevesebb edzéslehetőségünk van versenyek előtt, ami megnehezíti a futómű-beállítást. Ezek a körülmények teszik különlegessé ezt a géposztályt.

Mi a véleményed a korhatár felemeléséről?
Én örülök neki, mert ennek köszönhetően még két évet tölthetek ebben a kategóriában. Nem titok, mindenki a top kategóriák – MotoGP, Superbike – felé igyekszik, de ennek nem könnyű az anyagi hátterét előteremteni. A Superstock 1000 egy olyan kategória, ahonnan nagyon könnyű továbblépni bárhová, ha a financiális feltételeket sikerül biztosítani.

Jövő évi tervek?
Tervek vannak, de konkrétumokkal sajnos pillanatnyilag még nem szolgálhatok. Még minden mozgásban van. Van néhány lehetőségem. A tárgyalások még javában zajlanak. Az idő sürget, de valószínűleg csak januárban születik döntés a jövőmről. A lehetőségeket elemezve az szinte biztos, hogy jövőre is ebben a kategóriában fogok versenyezni.