Nem változik az agglomerációs járatok közlekedése május 1-je után

A BKK a főváros közösségi közlekedésének közlekedésszervezői feladatain túl kilenc agglomerációs település tekintetében is ellátja az autóbuszos személyszállítási szolgáltatás szervezésének és biztosításának feladatait. Az érintett járatok a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a települések részvételével kötött háromoldalú megállapodások alapján közlekednek. A BKK minden önkormányzattal (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Törökbálint, Szigetszentmiklós) a finanszírozás rendezése és a közlekedés paramétereinek rögzítése érdekében szerződést kötött 2012 során. A járatok esetleges Volánbusz üzemeltetésébe kerüléséről folytak és folynak tárgyalások, de utasaink érdeklődése nyomán fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a Fővárosi Közgyűlés mai, április 24-i döntése nyomán a BKK Budapest határát átlépő járatai a megszokott menetrend és utazási feltételek szerint közlekednek 2013. május 1-je után is.

A BKK a szolgáltatás ellátásához szükséges erőforrásokkal, intézményi struktúrával rendelkezik, tehát alkalmas és képes a szolgáltatás – az agglomerációs megrendelők által is elismert – ellátására. Az agglomerációs települések autóbuszos szolgáltatásának fenntartása érdekében a BKK továbbra is biztosítja a szolgáltatást a településeken és az üzemeltetés ellátását biztosító szerződés meghosszabbítását kezdeményezte az NFM-nél. Ennek értelmében 2013. május 1-je után is a megszokott menetrend és díjszabás szerint közlekednek továbbra is a BKK Budapest határát átlépő járatai, azok közlekedésében és a járatok igénybe vételének feltételeiben semmilyen változás nem lesz. A járatokat a BKK megrendelése nyomán többnyire a BKV, kisebb részben a VT-Transman Kft. üzemelteti továbbra is.

 Az NFM 2012 decemberében tájékoztatta a Fővárost és a  BKK-t, hogy az agglomerációs települések kiszolgálásának alapjául szolgáló, 2013. április 30-án lejáró háromoldalú megállapodásokat nem kívánja meghosszabbítani, hanem az agglomerációs települések kiszolgálására a BKK helyett a Volánbuszt tervezi felkérni. A szolgáltatás ellátásához szükséges autóbuszok biztosítása érdekében a Volánbusz több alkalommal is tendert írt ki. Ezek a tenderek eredménytelenül zárultak, ezért a feladatok 2013. május 1-jére tervezett átadás-átvétele ellehetetlenült, a tárgyalások azonban tovább folytatódnak az agglomerációs vonalak egységes kiszolgálásáról, a tarifák és a működési modellek egységesítéséről. A Fővárosi Közgyűlés mai döntése alapján azonban május 1-jétől változatlan formában a BKK megrendelésében működnek tovább az elővárosi busz- és hévjáratok is.

Éves szinten az agglomerációs településeket kiszolgáló autóbuszjáratok évente 50,4 millió utast szállítanak, a hév-vonalakat pedig 43,4 millió utas veszik igénybe utazásaik során. Az érintett járatokon a 2012. év folyamán és 2013. év elején több fejlesztés is megvalósult. Az agglomerációban emelkedett az alacsonypadlós autóbuszok száma, a helyi igényeket jobban figyelembe vevő menetrendek készültek. Újabb településrészeket kapcsoltunk be a közösségi közlekedés hálózatába Törökbálinton, a korábbinál hosszabb üzemidő került bevezetésre számos vonalon, a környéki településen belüli utazásokat szolgáló menetrendi és tarifális fejlesztések valósultak meg. Az agglomerációs települések kiszolgálása az érintett járatok Budapesten belüli szakaszaival együtt a 2013-as évi adatok szerint mintegy 10,379 millió kilométernyi teljesítményt jelent, az agglomerációs járatok teljesítménye a teljes autóbusz-ágazat teljesítményének 11,2 %-át teszi ki.

 2013 májusától a 150 darab új Mercedes Citaro típusú autóbusz forgalomba állásával az agglomerációba közlekedő vonalakon is további lehetőség nyílik az alacsonypadlós buszok részarányának további növelésére, melyre a nyár folyamán fokozatosan kerülhet sor, követve az idei év elején a BKV által beszerzett használt, alacsonypadlós buszokkal végrehajtott fejlesztéseket, amelyek szintén érintették ezeket a vonalakat is.

A BKK és a BKV felkészült a szolgáltatás folytatására, a korábbinak megfelelő egységes menetrend, egységes tarifarendszer, egységes utastájékoztatás és integrált forgalomirányítás szerint. Az integrált szolgáltatás fejlesztésének érdekében az NFM-mel tovább folytatódnak a tárgyalások.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*