Munkába áll a ralis mezőny

Miközben a Forma-1-esek most indultak el nyaralni, a Rali Világbajnokság mezőnye számára véget ért a hathetes nyári pihenő. A hétvégén Finnországban csapnak ismét a húrok közé a csapatok, s ezzel a szezon második fele hivatalosan is kezdetét veszi. A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Annyira különleges ezen a pályán versenyezni, hogy bár többször is előfordult, hogy nem skandináv pilóta nyerte meg a versenyt, azért általában északi pilóta állhat a dobogó legtetejére.

Az elmúlt két évben Sebastien Loeb vihette haza a győztes trófeát Finnországból, de igazolt hiányzása révén ezúttal másként lesz. Jari-Matti Latvala (Ford), Sebastien Ogier (VW) és Mikko Hirvonen (Citroen) is esélyes lehet a győzelemre. Bár eddig idén Ogier mutatott jobb formát, a hétvégén mégis talán csapattársának, Jari-Matti Latvalának állhat a zászló. A hazai pálya előnye a finn pilóta kezére játszik, s az elmúlt években előkelőbb helyeket foglalt el illusztris csapattársával szemben a hazai raliján. Latvala ugyanis 2010-ben megnyerte ezt a versenyt, tavaly harmadik lett, s minden esélye megvan arra, hogy a hétvégén begyűjtse idei második győzelmét. A VW másik pilótáját, Sebastien Ogiert sem szabad leírni. Tavaly ugyan csak 10. lett itt, 2011-ben pedig bronzérmes volt, az Olasz Ralin megszerzett győzelem nagy löketet adhat a francia pilótának a hétvégén is.

 

Az idei Finn Rali több szempontból is különlegesnek ígérkezik. Két nagy ikonikus világbajnok, Marcus Grönholm és Tommi Makinen is részt vesznek a ralin, igaz, nem úgy, ahogy gondolnánk. Mindketten egy-egy gyorsasági szakasz erejéig veszik vissza a versenyoverállt, hogy kedvezzenek a hazai rajongóknak. Tommi Makinen még csütörtökön a Killeri szuperspeciális szakaszon áll rajthoz, mielőtt a mezőny nekivágna a ralinak. Azt még nem tudni, hogy milyen autó volánjához ül, de az biztos, hogy szeretné megmutatni a mai fiataloknak, hogy hogyan is megy egy négyszeres ralis világbajnok. Marcus Grönholm ellenben a ralihoz kapcsolódó support race-en vesz részt, amelyen off-road buggyk volánja mögött állnak majd rajthoz finn, spanyol és francia pilóták.

 

S hogy mi a finnországi győzelem kulcsa, azt pont a hétszeres Finn Rali-győztes Marcus Grönholm árulta el korábban. „A Finn Ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hogy hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin.”

 

Idén ismét a hagyományosabb háromnapos versenyhez közelít a Finn Rali, így szombaton be is fejeződik a versengés. Csütörtökön déli irányba, Lahti felé indul a mezőny, ahol az 1980 óta nem látott Torittu gyorsasági szakasz visszatér. A pénteki lesz a leghosszabb nap, amikor is 158,50 km-nyi gyorsasági szakaszon verekszi át magát a mezőny. Az utolsó nap tele lesz finn klasszikusokkal. Közülük is kiemelkedik a félelmetes hullámvasútszerű Ouninhohja, amely az ügyesség és bátorság végső tesztje.

 

A rali

 

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.

 

A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is.

 

A skandináv rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 332,14 km-t tesz majd ki.

 

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

 

2012                S Loeb (Citroën)

2011                S Loeb (Citroën)

2010                J-M Latvala (Ford)

2009                M Hirvonen (Ford)

2008                S Loeb (Citroën)

2007                M Grönholm (Ford)

2006                M Grönholm (Ford)

2005                M Grönholm (Peugeot)

2004                M Grönholm (Peugeot)

2003                M Märtin (Ford)

2002                M Grönholm (Peugeot)

2001                M Grönholm (Peugeot)

2000                M Grönholm (Peugeot)

1999                J Kankkunen (Subaru)

1998                T Mäkinen (Mitsubishi)

1997                T Mäkinen (Mitsubishi)

1996                T Mäkinen (Mitsubishi)

1995                T Mäkinen (Mitsubishi)

1994                T Mäkinen (Ford)

1993                J Kankkunen (Toyota)

1992                D Auriol (Lancia)

1991                J Kankkunen (Lancia)

 

 

A világbajnokság állása az Olasz Rali után:

Pilóták

 

1. Sebastien Ogier                 Volkswagen Motorsport                                154 pont

2. Jari-Matti Latvala              Volkswagen Motorsport                                  90 pont

3. Thierry Neuville                 Qatar WRT                                                      70 pont

4. Sebastien Loeb                   Citroën WRT                                                    68 pont

5. Mikko Hirvonen                 Citroën WRT                                                    61 pont

6. Dani Sordo                         Abu Dhabi Citroen WRT                                  59 pont

7. Mads Östberg                    Qatar M-Sport WRT                                        50 pont

8. Martin Prokop                    JIPOCAR Czech National Team                       37 pont

9. Jevgenyij Novikov               Qatar M-Sport WRT                                        31 pont

10. Nasser Al Attiyah             Qatar WRT                                                      30 pont

 

Gyártók

 

1. Volkswagen Motorsport                220 pont

2. Citroën WRT                                  174 pont

3. Qatar WRT                                       89 pont

4. Qatar M-Sport WRT                        89 pont

5. Jipocar Czech National Team          39 pont

6. Abu Dhabi Citroen WRT                  33 pont

7. Volkswagen Motorsport 2               26 pont

8. Lotos WRC Team                             20 pont

 

(Forrás: Amber PR)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*