Most is sikerült! Címvédésre készül Kiss Norbert

Óriási taktikai fegyelemről tanúságot téve az Oxxo Racing-Axxyss Motorsport versenyzője, Kiss Norbert a csehországi Mostban hétvégén lezajlott kamion Európa-bajnokság négy futamán egy első, egy második és két negyedik helyet szerzett úgy, hogy nem kockáztatta kiváló versenyautója szereplését a nagyon várt hazai megmérettetésen, a Hungaroringen. Az AutóKözlekedés – a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete magazinja – munkatársa még a csehországi verseny előtt beszélgetett Kiss Norberttel.

A fantasztikus sikerű Forma 1-es futam után a hazai szurkolók szempontjából még izgalmasabb esemény lesz a Hungaroringen: 25 év után újra kamionok róják a köröket az európabajnoki címért, amelynek legnagyobb esélyese idén „féltávnál” a tavalyi győztes, Kiss Norbert, aki csak öt éves volt az utolsó magyarországi kamionverseny idején. A vele készült interjúból elég egyértelműnek tűnik, hogy ki veszi át 2015-ben az európabajnoknak járó serleget.

– Alig hittem a szememnek: e-mail üzenetemre éjjel 2 óra 17 perckor válaszolt! Felborult a napirendje?

– Nem mondhatom, hogy szigorú napirend szerint élek, de az elmúlt napokban még a szokásosnál is bonyolultabbá váltak a dolgok. Az egyik sportcsatorna arra vállalkozott, hogy bemutatja, mivel telnek a napjaim, mit csinálok, kikkel találkozom, hogyan készülök a hazai Eb-futamra, stb. Ez nyilván egy sűrítmény, több nap alatt veszünk fel egy ütős műsorhoz történeteket. Az egyik nap már reggel hétkor megjelent a stáb Szentendrén, ahol lakom, aztán Pomázra mentünk. Itt dolgozik a versenykamion szerelőcsapata, szinte megállás nélkül bütykölnek valamit a gépen. A műhely éppen most költözik Sződre, ezzel kapcsolatban is van jó néhány tennivaló. Nem árulhatok el mindent a forgatásról, csak azt említem meg, hogy találkoztam a legendás kamionversenyzővel, Krasznai Jánossal, és jártunk annál a szívemhez nagyon közel álló macskamentő alapítványnál is, amelynek a lehetőségeim szerint igyekszem segíteni a munkáját. Aznap éjjel fél 1-re értem haza.

– Normális esetben gondolom azért nem ennyire sűrűek a napjai!

– Hétköznap általában otthon vagyok, de azonnal a műhelybe megyek, ha beépítenek valamit a gépünkbe. Természetesen én is tisztában akarok lenni az újdonságokkal, a legapróbb részleteket is alaposan kitárgyaljuk minden egyes változtatásnál, és azonnal ki is próbáljuk, hogy megtudjuk, képes lesz-e beváltani a hozzá fűzött reményeket a versenyeken. Hétvégén mindig van valami rendezvény, aminek az egyik díszvendége vagyok. Nagyon fontos, hogy minél többen megismerjék az OXXO Racing – Axxyss Motorsportot, a csapatomat, amely lehetővé teszi, hogy a FIA Kamion Európa-bajnokság futamain részt tudjak venni egy nagyszerű autóval.

– Az a hír járja, hogy nagyon jól sikerültek a magyar csapat fejlesztései, sok mindenben a többiek előtt járnak. Valóban így van ez?

– Az igazság az, hogy a többiek fejlesztéseiről nem sokat tudunk, de az tény, hogy önmagunkhoz képest szépen fejlődtünk az utóbbi időben. Persze nem világmegváltó dolgokra, inkább csak apró javításokra kell gondolni, a megbízhatóság került nálunk a célkeresztbe. Minden versenykamionba utcai fék van beszerelve, de a márka nincs megkötve. A féktávunk a kanyarbejáratoknál nekünk a legjobb. Őrült sokat próbálgattuk, hogy működik jól, mikor sikerül elérni vele a legjobb hatást. Megérte ennyit kínlódni a kezelésével, használatával, mert úgy tűnik, a rövidfékezésben előnyünk van. Remélem, a versenysorozat második felében még egyértelműbb lesz, hogy a versenytársaim hosszabban fékeznek, mert kevésbé hatékony a fékjük.

– Régi példa, hogy elindítani is csak a versenyzők tudják a Forma-1-es autókat. Mennyi idő alatt lehet megtanulni „használni” egy versenykamiont?

– Sok tapasztalat kell hozzá, a fékről ugye már szó volt, de a gumi hasonlóan fontos tényező a jó teljesítményben, és akkor még nem beszéltünk a versenyhelyszínek más-más minőségű aszfaltjairól, amelyek más beállításokat követelnek. Időnként számomra is érthetetlenek ezek a különbségek, de el kell fogadnom, hogy így van. Pár év kellett a kitapasztalásukhoz, addig néha megviccelte az embert. Ez az a ritkán előforduló helyzet, amikor a számítógépmonitor csalóka is lehet.

– Számomra hihetetlennek tűnik, hogy csak húsz évesen szerzett jogosítványt. Azt hittem, hogy egy autóversenyzőnek minimum a legnagyobb gyerekkori álma, hogy a dobogó legmagasabb fokáról pezsgővel locsolja a legyőzötteket…

– Egy szombathelyi gyereknek az volt az álma, hogy űrhajós legyen. Persze erről elég hamar megtudja az ember, hogy minden valószínűség szerint álom is marad. Az autóversenyeket ellenben néztük a tévében, mindig érdekelt. Valahogy mégis a veszprémi egyetemre keveredtem programozó matematikusnak. Nem volt jó választás. A lineáris algebránál sokkal jobban feküdt nekem, hogy szimulátoron versenyeztem a haverjaimmal interneten. Jó időtöltésnek éreztem, rengeteg sikerélményt szereztem, jól mentem vele.

– Rommá verte a cimboráit!

– Mondhatjuk úgy is. Aztán már csak erre akartam ráérni. 2004-ben megnyertem az internetes szimulátor világbajnokságot. Tesztlehetőséget kaptam arra, hogy túraautót vezessek, aki addig soha semmilyen járművel nem próbálkozott. Jogosítványom sem volt. Nem vetette fel a pénz a családot, apám mozdonyvezető volt, majd felvigyázó, édesanyám népművelő.

– A tesztvezetés aztán sínre, persze nem vasúti sínre tette a pályáját.

– Akkora sikert arattam, hogy rövidesen igazi versenyautóval próbálhattam ki magam az Opel Astra Kupán. Három futamból egyet megnyertem, egyszer a második és egyszer a harmadik lettem. 2005-ben ötödik lettem az összesített pontszámok alapján úgy, hogy csak a felénél szálltam be. A következő évben egy teljes szezont autóztam egy Renaulttal. Úgy lettem bajnok, hogy a tizenhárom futamból tizet megnyertem.

– Hogy lett ebből Kamion Európa-bajnokság?

– A Dakar rallysaink akkor váltottak Kamion Eb-re. Egy sajnálatos tragédia folytán 2011-ben beültem valaki helyett versenyezni kamionnal. Olyan jól ment, hogy itt ragadtam…

– Mi a különbség a fuvarozó vállalkozások kamionjai és a versenykamionok között?

– A versenykamionok természetesen egyedi építésűek. Pár alapalkatrész egyezik, de más összeépítésben szerepel nálunk. A 7,5 tonnás vontatóhoz hasonló versenyautóm csak 5,4 tonnás, és mellé állva elérem a tetejét. A nyereg nincs is úgy kialakítva, hogy bármilyen szerelvényt hozzá lehessen kapcsolni. Persze meg lehetne oldani, a motor ereje bőven elegendő hozzá. Amerikában például gyorsulási versenyeket rendeznek farönköket szállító kamionok között. Ott aztán nem kímélik a technikát! A Kamion Európa-bajnokság futamain viszont eleve mozgórajt van, ami kevésbé autógyilkos, bár ezek a monstrumok már állórajtnál is jól teljesítenének.

– Mennyire ismerik egymást a versenyzők? Szövődtek-e barátságok az évek hosszú sora alatt?

– Valóban sok időt töltünk együtt, elég jól ismerjük egymást, de kevés az őszinte baráti kapcsolat. Ezen nem is lehet csodálkozni, hiszen a versenyeken a szó szoros és átvitt értelmében gyakran keresztezzük egymás útját. Szóval ahhoz képest normális a viszonyunk egymáshoz, hogy mindenki a lehető legjobb eredményre törekszik, és ebbe időnként belekeveredhet a másik kilökése is. Ez természetes, hogy érzelmeket vált ki a szenvedő alanyból. Nagyon erős a mezőny. A kamion Eb-n általában a rutinos, nálam idősebb korosztály játssza a főszerepet. Épp ideje, hogy változtassunk rajta egy kicsit.

– Féltávnál fantasztikus előnnyel vezeti a bajnokságot.

– Büszke vagyok az eredményünkre. A többes szám alatt magamat és a csapatot értem, mert jobban megyünk, mint bármikor, és minden futamon sikerült növelni az előnyünket. Egy hétvégén összesen 80 pontot lehet szerezni, és nekünk ennyi az előnyünk. Ezt már csak elrontani lehet.

– Ráadásul most hazai pályán mutathatja meg, hogy mit tud ez a kamion! Mennyit számít a hazai környezet?

– Nagyon sokat számít, hogy a Hungaroring újra a FIA Kamion Európa-bajnokság egyik állomása lehet! Örülök, hogy hazai közönség előtt, esélyesként, a versenysorozat tavalyi győzteseként szerepelhetek ezen a futamon. Most is és a továbbiakban is mindent megteszek, hogy megvédjem az Európa-bajnoki címemet! Hazai pályán szerepelni felemelő érzés. Azért szurkolok, hogy minél többen szurkoljanak nekem élőben a Hungaroringen. Nem ajánlok rossz programot. Nagyon jó show lesz!

Horváth Gábor Miklós