Monaco: változó status quo?

Bár a 2020-as koronavírusos különleges versenynaptárba nem fért bele a Monacói Nagydíj, de tavaly, ha fél házzal is, de a Forma-1-es Nagydíj ismét elrajtolhatott Monaco legendás utcai pályáján. Idén egy héttel a Spanyol Nagydíjat követően látogat el a Forma-1-es cirkusz a milliárdosok Mekkájába, a szponzorok kedvelt találkozási helyére. Újdonság, hogy Monaco helyzete változott, itt is ugyanúgy zajlik a hétvége az idei évtől, mint a többi helyszínen.

Ez idáig Monacóban csütörtökön tartották a máshol pénteken megszokott eseményeket, s a péntek pihenőnapnak számított. 2022-től azonban itt is pénteken rendezik az első edzésnapot. A tavalyi közvetítési fiaskót elkerülendő, saját stábjuk által szeretnék lebonyolítani a közvetítéseket, nem pedig a helyiek közreműködésével. Mint ismeretes, 2021-ben az egyik legizgalmasabb jelenetnél (Vettel-Gasly előzés) kapcsolt el rossz időben a helyi rendező, s emiatt erről teljesen lemaradtak a TV közvetítést néző rajongók.

Még furcsább hír, hogy az a Monacói Nagydíj, amelyet eddig kihagyhatatlannak gondoltunk volna a Forma-1-es versenynaptárból, nem rendelkezik szerződéssel 2022 utánra. Eddig az volt a mondás, hogy ez az a nagydíj, amely nem fog egyhamar kikerülni a versenynaptárból, de most mégis úgy tűnik, ennek a réme fenyeget. S nem csak azért, mert ez a szűk, utcai pálya nem igazán alkalmas versenyzésre. Ehhez hozzájön az is, hogy korábban többszöri kérés érkezett a rendezők felé a pálya vonalának változtatásával kapcsolatban a nagyobb show érdekében, de ezek a kérések ez idáig süket fülekre találtak.

Az, hogy mennyire változott a monacói futam megítélése, mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a Liberty Media a többi helyszínhez hasonlóan szeretne érdemi jogdíjat beszedni az eddig nagyon alacsony jogdíjat fizető verseny rendezőitől. Az eddigi általános vélekedés az volt, hogy olyan sokat jelent a Forma-1 imázsának ez a futam, hogy még így is érdemes megrendezni. Ez mostanra nagyot változott.

Ha hosszabbítás történik a szervezőkkel, ami a legvalószínűbb forgatókönyv, több lehetőség is előáll. Olyan szerződés is születhet, mely több évre szól és minden évben rendeznek itt futamot, vagy olyan is, amelyben minden második évben rendeznek futamot Monaco utcáin. Bármi is lesz, Monaco kivételezett helyzete láthatóan megrendült. Valószínűleg összefügg ez a helyzet azzal, hogy idén már bekerült a versenynaptárba Miami, jövőre pedig a csillogó Las Vegasba is visszatér a cirkusz. Oda rengeteg ismert ember elfogadja a meghívást, és ott az értékes szponzorok megkaphatják mindazt, amit eddig a mediterrán hercegségben kaptak.

Most még Monaco a koronaékszer. Így a csapatoknak és a pilótáknak nagy presztízzsel bír egy monacói győzelem. A szokatlan és az idei versenyautók számára különösen szűknek ígérkező utcai versenypályán nemegyszer borul a papírforma, s egészen váratlan győztesek is születhetnek. Ezen a helyen tényleg a pilóták tudása a mérvadó, s nem annyira az autóik teljesítménye.

Öt verseny telt el az idei versenyszezonból, s bár Barcelonában a Red Bull és Max Verstappen átvette az első helyet az egyéni és a konstruktőri ponttáblán is, de a Ferrarit még nem szabad leírni. Akkor sem, ha 2021-ben Max Verstappen első győzelmét szerezte meg a Hercegségben. Tavaly Charles Leclerc indult volna a pole pozícióból Monacóban, de autója váltójának meghibásodása miatt rajthoz sem tudott állni. A második helyet Carlos Sainz szerezte meg, míg a bronzérmes helyre Lando Norris állhatott fel ünnepi overáljában.

A Mercedes Barcelonára valamelyest összekapta magát, bár az élen álló két konstruktőr szerint még messze van tőlük a brackley-i istálló mindkét pilótája. Az időmérős teljesítményükön van még mit csiszolni, de ha újabb fejlesztéseket hoznak, szakértők szerint felgyorsíthatják a felzárkózás a Red Bullhoz és a Ferrarihoz.

A verseny és a pálya

A szűk és kacskaringós utcák miatt elég kicsi Monacóban az átlagsebesség, ellek ellenére a versenyautók helyenként 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Utcai pálya lévén, itt nincsenek kavicságyak és a szűk utcák miatt nincs hely a hibázásra. Aki mégis megteszi, az nagy árat fizethet, akár azt, hogy kiesik a versenyből. A motorerő ezúttal nem játszik nagy szerepet, de fontos, hogy az autóknak jó legyen a húzásuk a kanyarokból kijövet és ami még fontosabb, hogy jól vezethetőek legyenek.

Technikai szempontból fontos, hogy a versenyautóknak nagy legyen a tapadása. A pálya finom tavaszi autóbeállítást igényel. A Grand-Hotel kanyar a verseny leglassabbja, amelyet nagyjából 40 km/órás sebességgel vesznek be a pilóták. A pálya leggyorsabb része a híres alagút, ahol a sebesség akár a 300 km/órát is elérheti.

A 78-körös Monacói Nagydíj május 29.-én 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 3,337 km, a teljes versenytáv 260,286 km.

2021-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a futamot. Ideje 1:38:56.820 volt. A második helyen Carlos Sainz (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes hely Lando Norrisé (McLaren) lett. A körrekordot Lewis Hamilton (Mercedes) tartja 2021-ből. A brit pilóta ideje 1:12.909 volt.

Forrás: facebook.com/amberprkft/