Modern vásárlás, maradi fizetés

Egy, a GKIdigital által végzett friss kutatás szerint miközben hazánkban egyre lendületesebb növekedést mutat az internetes kereskedelem, az online vásárlók meglepően nagy hányada mégis inkább személyesen vagy utánvéttel fizet. Ennek valószínűleg oka lehet a technológia sokszor követhetetlen iramban való fejlődése, ami bizalmatlanságot válthat ki a digitális ügyintézés iránt. De a társadalomnak lépést kell tartania a technológiai fejlődéssel, éppen ezért a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő idén az általános iskolások (és szüleik, tanáraik) pénzügyi ismereteinek fejlesztését a digitális kultúra felől közelíti meg. A 2016/2017-es tanévi vetélkedő programja ennek megfelelően elsősorban a netbank és a mobilbank témaköre köré épül.

 

 

bizalom a vásárlásban, bizalmatlanság a fizetésben

 

 

A hazai online kiskereskedelem az előző évek tendenciáit folytatva idén is tovább növekedett. A GKIdigital Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei harmadik felmérése kimutatta: 18%-kal bővült a piac az év első félévben, ebben pedig szerepet játszottak a nyári kiemelt sportesemények is. 2016 második negyedévében 15 milliárd forinttal, mintegy 30%-kal nagyobb forgalmat bonyolítottak a virtuális áruházak, mint az év első negyedében. Ez első ránézésre két dolgot jelenthet: egyre jobban szeretünk vásárolni, és ezt egyre könnyedébben tesszük az internet világában. De vajon jelenti-e mindez azt is, hogy pénzügyileg és digitális tudásban is egyre felkészültebbek vagyunk?

Magyarországon, Lengyelországban, Ausztriában és Belgiumban is jellemző, hogy az online vásárlások összegének nagy részét még mindig utánvéttel egyenlítik ki. Ennek oka részben a bizalmatlanság, részben pedig a digitalizációnak és a pénzügyi ismereteknek az összehangolatlansága lehet.

pénzügyi ismeretek és tervezés

 

Ahhoz, hogy az internet adta vásárlási lehetőségeket valóban ki tudjuk használni, elengedhetetlenek a megfelelő pénzügyi ismeretek. Tisztában kell lenni például, hogy melyik bankkártya mire alkalmas, milyen szolgáltatásokat foglal magában, a vásárlás után milyen visszaváltási szabályok érvényesek az adott termékre vagy szolgáltatásra. Ugyanakkor az is fontos, hogy előre meg tudjuk tervezni a vásárláshoz szükséges időt, pénzt, és energiát. Hiába kényelmes vagy kedvező valamit online elintézni vagy megvásárolni, ha a kifizetéshez, átvételhez fizikailag is jelen kell lenni, vagy készpénzt kell felvenni. Mindezekre is érdemes figyelni, hogy valóban okos döntéseket hozzunk egy-egy online vásárláskor. A K&H Bank fontosnak tartotta, hogy az idei, hetedik alkalommal megrendezett K&H Vigyázz, Kész, Pénz! általános iskolásoknak szóló pénzügyi vetélkedőn a pénzügyi ismeretekben való tájékozottságot a digitális lehetőségek felől közelítse meg. Ezért az idei vetélkedő központi témája a netbank és a mobilbank. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem csak a vetélkedőn részt vevő diákok, hanem szüleik és tanáraik is intenzívebben foglalkoztak a pénzügyi tudatossággal a felkészülés során. Így most nemcsak a pénzügyek, hanem a digitális pénzügyi megoldások terén is plusz tudásra tehetnek szert a gyerekek mellett a közvetlen környezetükben élők is.