Marton Éva Énekverseny – Vörös Szilvia nyerte a nagydíjat

Vörös Szilvia nyerte meg a szombat este zárult I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny 15 ezer euróval járó nagydíját (Grand Prix).

    Az első díjat a román Alexandru Aghenie kapta, második az ukrán Tetyana Zsuravel lett, a harmadik helyen a lengyel Marcelina Beucher végzett. A közönségdíjat Tetyana Zsuravel vehette át a Zeneakadámia nagytermében megrendezett döntőn.     A fináléba jutott 11 énekes mindegyike 2 áriát adott elő a Medveczky Ádám vezényelte MÁV Szimfonikusok kíséretével. A zsűri ezután hozta meg döntését, majd át is adták a díjakat, a különdíjak kivételével, melyeket a vasárnap esti gálakoncerten vehetnek át az énekesek a Magyar Állami Operaházban.     Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Zeneakadémia professzor emeritája beszédében köszönetet mondott a verseny szervezőinek, a fiatal énekeseknek, a zsűrinek és a közönségnek. Kiemelte a Zeneakadémia előző és mostani rektorának munkáját a verseny létrejöttében: “Batta András még a bölcsőnél állt, Vigh Andrea már az újszülöttet ápolta” – fogalmazott.     A legendás drámai szoprán szerint a versenyek óriási szerepet játszanak egy fiatal művész életében. “Muszáj versenyeknek lenniük, hiszen a konkurencia az egyik legfontosabb előre hajtó erő a művészi pályán, különösen az előadóművészetben” – mondta.     Vigh Andrea rektor köszöntőjében arról szólt, hogy a liszti szellemiséget őrző, 139 éves intézmény méltó helyszíne volt az énekversenynek, melyen minden induló nyert, függetlenül attól, hogy nyert-e díjat. Batta András egykori rektor, kormánybiztos azt emelte ki: most, az épület átfogó felújítása után jöhetett el a történelmi pillanat a Zeneakadémia első nagyszabású nemzetközi zenei versenyének megrendezésére.     A díjak átadásával együtt csaknem 5 órán át tartó döntőn az énekesek két fordulóban adtak elő 1-1 áriát a zsűri és a közönség előtt, emellett minden énekes kisfilmmel is bemutatkozott a nézőknek. Az esten két neves operaénekes-díszvendég, a spanyol Juan Pons és a dél-koreai Samuel Youn is feltűnt.     A nagydíjat elhozó Vörös Szilvia az első fordulóban Mozart Titus kegyelme, a másodikan Donizetti A kegyencnő című operájából énekelt egy-egy áriát. Az 1988-ban született énekes a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Marton Éva osztályába járt, 2013-ban diplomázott opera szakon. Már tanulóévei alatt fellépett alt szólistaként Budapest nagy koncerttermeiben, részt vett Marton Éva, Meláth Andrea, Leonardo de Lisi, Alberto Gazale és Nicholas Clapton kurzusain.     A 12 ezer euróval járó első díjat elnyerő Alexandru Aghenie Gounod Faustjából és Verdi A trubadúrjából énekelt a döntőn. A román bariton 1985-ben született, 2004-től a brassói zeneakadémián tanult, majd 2010-ben a bukaresti Nemzeti Zeneakadémián diplomázott. Számos énekversenyen nyert már díjat, köztük Bukarestben és Manfredoniában (Olaszország).     A 9 ezer euró pénzjutalommal járó második díjat, valamint az 500 ezer forinttal és egy Zsolnay-alkotással kiegészített közönségdíjat elnyerő ukrán Tetyana Zsuravel Delibes Lakmé és Verdi Rigoletto című operájának egy-egy áriáját adta elő a döntőn. Az 1984-ben született szoprán először zongoraszakon végzett, majd a kijevi Csajkovszkij Zeneakadémián folytatta tanulmányait, ahol 2013-ban diplomázott. 2012 óta a Kijevi Férfikar szólistája, 40 férfi mellett egyetlen nőként – mesélte bemutatkozó filmjében.     A 6 ezer eurós jutalommal járó harmadik díjat megszerző Marcelina Beucher Mozart Figaro házassága című operájából és Johann Strauss A denevér című operettjéből énekelt. Az 1986-ban született lengyel szoprán a wroclawi Karol Lipinski Zeneakadémián tanult édesanyja, Maria Czechowska-Królicka osztályában, majd 2012-ben Rigában folytatta tanulmányait, 2013 óta pedig a Wroclawi Zeneakadémia doktorandusz hallgatója.     A Marton Éva elnökletével felálló zsűri tagja Jelena Obrazcova világhírű mezzoszoprán, Vittorio Terranova tenor, a Tagliavini verseny művészeti igazgatója, Sabino Lenoci, a rangos l’opera magazin igazgatója, a Sarzana operafesztivál művészeti vezetője, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Pal C. Moe producer, a Bajor Állami Operaház és a Glyndebourne Fesztivál casting menedzsere, Peter Mario Katona, a londoni Királyi Operaház casting igazgatója, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és Kocsár Balázs karmester voltak.

Forrás:MTI