Magyar turisztikai és kulturális napok Grazban

Háromnapos turisztikai és kulturális fesztivállal mutatkozik be Magyarország Ausztria második legnagyobb városában, Grazban csütörtöktől.

Fotó: Juhász Melinda (www.amdala.hu)

.

    Az Auf nach Ungarn! (Irány Magyarország!) című fesztiválon valamennyi magyarországi turisztikai régió program- és szálláskínálatából ízelítőt kaphatnak a látogatók. Mellettük több tucatnyi kézműves és mezőgazdasági termelő kínálja termékeit az ENSZ Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) világörökségi listáján szereplő grazi belvárosban.
    A Magyar Turizmus Zrt. kezdeményezésére, a Balassi Intézet – Collegium Hungaricummal és a bécsi magyar nagykövetséggel közös szervezésében megvalósuló rendezvény három napja alatt 80-100 ezer látogatóval számolnak.
    A sokszínű zenei program keretében fellép mások mellett a Lajkó Félix-duó, az UniCum Laude, a Heaven Street Seven és Kállay-Saunders András, az Eurovíziós Dalfesztivál magyar döntőse.
    A bemutatkozó turisztikai régiók közül kiemelt hangsúlyt kap a kiállításon a Nyugat-Dunántúl és a Balaton, valamint a Graz-cal testvérvárosi kapcsolatokat ápoló Pécs és a Zsolnay Kulturális Negyed.
    “Nagyon jól működött 2010-ben a kulturális fővárosi kampányunk Ausztriában, Pécsen és környékén 300 százalékkal nőtt az osztrák vendégéjszakák száma, Pécs és az európai kulturális fővárosi cím ma is jó hívószó” – mutatott rá Kovács Balázs, a Magyar Turizmus Zrt. ausztriai képviseletének vezetője.
    A rendezvény keretében egy hagyományaira büszke, modern nemzetet mutatunk be – emelte ki. Így például a matyó hímzéssel a standokon hagyományos formájában, de modern felfogásban, újragondolva is találkozhatnak a látogatók.
    Tudatos választás, hogy a kultúra, a turizmus és a gasztronómia összekapcsolódik egy háromnapos, intenzív fesztivál keretében – mondta el az MTI-nek Szabó Dezső, a Balassi Intézet nemzetközi igazgatója, aki július 1-től a Külgazdasági és Külügyminisztérium kultúrdiplomáciáért felelős helyettes államtitkári tisztségét látja el.
    A fesztivál célja, hogy “nagyon intenzív csomagolásban megjelentesse mindazt, amit a magyarok és a külföld értéknek tartanak” Magyarországgal kapcsolatban és ezzel magyarországi látogatásra ösztönözzön. Ezt képviseli ma a magyar kultúrdiplomáciai gondolkodás is – mutatott rá Szabó Dezső. Kitért arra, hogy 2013-ban, Linzben mutatkozott be először az MT Zrt. ilyen típusú rendezvénye, nagy sikerrel.
    “Az egyik fő ok, amiért az osztrák utazók szívesen látogatnak Magyarországra, a városnézés és a kulturális központok, legyen az Budapest vagy Pécs”- mondta az MTI-nek Siegfried Nagl, a Mura-parti stájer tartományi székhely polgármestere. Vonzerőt jelent még a vendégszeretet, a Balaton, de például a vadászat is – sorolta.
    Nagl megnyitó beszédében az első világháború kitörésének századik évfordulójára utalva úgy fogalmazott, száz évvel ezelőtt lezárult Ausztria és Magyarország “első közös történelme”, majd pedig az egyesült Európában elkezdődött második közös történelmünk. Hangsúlyozta azt is, hogy a globalizált világban az európai államok csak együtt, egy erős Európa részeként állhatják meg a helyünket. Kiemelte, hogy az UNESCO címére büszke Graz nagyon fontosnak tartja az oktatás, a tudomány és a kultúra támogatását.
    A globalizáció korában is fel kell ismerünk a közelünkben, Közép-Európában meglévő értékeket – emelte ki Páva Zsolt, Pécs polgármestere. Rámutatott arra, hogy az elmúlt 10-11 évben az Európai Kulturális Fővárosi címet számos közép-európai város megkapta: Ausztriában Graz és Linz, Magyarországon Pécs, Szlovéniában Maribor, Szlovákiában Kassa. “Ez arra sarkall minket, hogy felismerjük, milyen erős ez a térség kulturális téren, és tovább erősítsük, fejlesszük meglévő kapcsolatainkat” – hangsúlyozta.
    Kovács Balázs az osztrák vendégek által Magyarországon eltöltött vendégéjszakák számáról elmondta, hogy az 2011-ben abszolút rekordot ért el, mintegy 810 ezer volt. Hozzátette: a 2011-es csúcshoz képest az elmúlt néhány évben a vendégek száma néhány százalékkal csökkent, életkor szerinti összetétele ezzel egyidejűleg a fiatalabb korosztály felé mozdult el, akik azonban többet költenek magyarországi tartózkodásuk alatt. Ez előre látható folyamat volt, amelyre a Magyar Turizmus felkészült – tette hozzá.
    “Megpróbálunk alkalmazkodni, a fiatalokat megszólító programokkal és kampányokkal is megjelenni” – mondta. Példaként említette a VOLT Fesztivál és a Sziget fesztivál bécsi hirdetési kampányait, valamint azt, hogy a közelmúltban a WAMP dizájnvásárt is sikerült “elvinni” Bécsbe.

Forrás:MTI