Magyar Téligumi-teszt – újra a Tanpályán

Immár hagyomány, hogy a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban tartják meg a magyar Téligumi-tesztet. Az esemény célja minden évben az – az idei már a harmadik volt –, hogy az autósok hazai környezetben mért eredmények alapján tudják összehasonlítani az idei legnépszerűbb abroncstípusokat. A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett esemény – amely idén is egyedülálló az országban – 15 szettet vizsgált, köztük két négy évszakos, és egy nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében.

A tesztek, melyeket a szakemberek 1-4 Celsius-fok közötti hőmérsékleti értékek között végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, sőt, a zajszintek mérésére is.

„Hamarosan téli útviszonyok közt kell helytállnunk, ezért sem árt, ha újbóli mérések is igazolják: életveszélybe kerülhetünk, ha az autón a nyári gumit hagyjuk  – hangsúlyozza Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője. – Míg a téli- és a négy évszakos gumik jeges úton,40 km/órás sebességről fékezve 22-29 métert tettek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 45 méterre volt szüksége! Másképpen szemlélve: míg a legjobb téli gumik éppen megállítják az autót a 22 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a nyári gumival felszerelt autók 32 km/órával sodorják kaszálják el őt. A különbség aránya a sebesség növekedésével pedig egyre nő.”

Tesztelés képgalériája: ITT

A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg száraz és nedves úton a Pirelli Snow Control 3, jégen a Goodyear új, az idei ADAC teszt idején még be sem mutatott UG9-es modellje végzett az élen.

Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek – a tavalyival azonos – súlyozásával kaphatunk választ. „Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak nagyon eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében idén olyan szoros volt a verseny, hogy az első 10 helyen lévő, egységesen megfelelő abroncsok közül teljesítményével egyedül a Goodyear és a Yokohama tudott érzékelhetően kiemelkedni. Ám fontos azt is hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon (http://www.autonavigator.hu/teligumi-teszt_2014) mindenkinek lehetősége van.” – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás.

A Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum névadó támogatója számára a megelőzés kiemelten fontos terület, ezért kommunikációs aktivitásaiban is mindig igyekszik felhívni a figyelmet a balesetmentes közlekedés fontosságára.

„A Groupama Garancia Biztosító 2011-től névadó támogatója a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumnak. A Tanpályán a sofőrök bármely évszakban, kiváló körülmények között és biztonságuk veszélyeztetése nélkül tudnak felkészülni a különböző váratlan közlekedési veszélyhelyzetekre, szakértői támogatással. Nagy örömmel tölt el minket, hogy együttműködésünknek köszönhetően immár harmadik alkalommal lehetünk részesei a magyar Téligumi-tesztnek és felhívhatjuk ezzel a figyelmet a helyes gumiabroncs kiválasztásának fontosságára”- mondta Csonka István a Groupama Garancia Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.

„Ha autóba ülünk, nemcsak magunkat, hanem elsősorban az autót is fel kell készítenünk az időjárás-változásra, ennek pedig elengedhetetlen és életmentő eleme a megfelelő téli gumi használata”- tette hozzá Csonka István.

A hétszeres abszolút ralibajnok, ifjabb Tóth János is meghívást kapott az eseményre, aki örömmel jött. nem csupán azért, mert szerinte is nagyon fontos a téli gumik használata és a biztonságos közlekedés, hanem a kíváncsiság is hajtotta, hogy vajon milyen különbségek vannak az egyes téli gumik között.

„Nagyon érdekes volt végignézni a teszteredményeket, már maga a mechanizmus, ahogy kipróbálják az abroncsokat, is megér egy misét – mondta ifjabb Tóth János. – A Tanpálya számomra nem jelentett újdonságot, jó néhányszor jártam már itt, s javaslom is mindenkinek. Egyrészt azért, mert itt vannak a legtapasztaltabb instruktorok az országban – jó néhány ismerős arcot láttam –, és mert a pálya felszereltsége is jó. Javaslom a friss jogsisoknak, és azoknak, akik keveset mentek téli viszonyok között, vagy úgy általában nagyon keveset vezetnek. Ugyanis télen, amikor megváltoznak a látási és felületi viszonyok, nem árt egy kis rutint magukba szívni, hogy tudják, milyen nehézségek jöhetnek szembe. A téma örökzöld, de nem lehet róla eleget beszélni, mert ma is sokan gondolják: nem rakatom fel a téli gumit, hiszen úgyis keveset megyek. De van az a helyzet, amikor el kell indulni, és téli gumi nélkül bizony ez nagyon veszélyes” – tette hozzá ifjabb Tóth.

Abroncs százalék* értékelés
Goodyear UG9 95% nagyon jó
Yokohama W.Drive V905 93% nagyon jó
Barum Polaris 3 92%
Bridgestone LM001 92%
Firestone Winterhawk 3 92%
Continental TS 850 92%
Michelin Alpin 5 91%
Hankook W442 91%
Taurus 601 XL 91%
Pirelli SnowControl 3 91%
Használt téli gumi 90% kielégítő
Kléber Quadraxer (négyévszakos) 90% kielégítő
Debica Navigator 2 (négyévszakos) 89% kielégítő
Imperial Snowdragon 88% kielégítő
Használt nyári gumi 80% nem ajánlott

A cikk teljes része: ITT