Lóerőt a mellékutakra – Mini Countryman John Cooper Works ALL4 teszt

SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA

A Mini Crossoverje, a Countryman is rendelhető mérges, JCW-kivitelben, aminek köszönhetően a márka legkevésbé sportos típusa is szárnyakat kap. De vajon mennyire alkot harmonikus elegyet a sportosság és családokra optimalizált karosszériaváltozat?

Nemrég a Mini által szervezett rendezvényen próbálhattuk ki az összes John Cooper Works modellt, így volt már némi fogalmunk arról, milyen érzés az izmos Countryman-nel közlekedni. Őt ugyanis a többiekkel ellentétben nem a versenypályán teszteltük, hanem borzalmas – vagy inkább átlagos – minőségű hazai mellékutakon. Így hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a Countryman még JCW változatban sem esik kétségbe az ilyen jellegű kihívásoktól, és nem pattog el az útról, mikor éppen satut fékezünk a kikanyarodó mezőgazdasági munkagép miatt. Az, hogy talán nem annyira kihegyezett, mint a többi JCW itthon igazából inkább előny. Ezzel együtt azért szögezzük le, hogy minden szempontból extrémebb a futóműhangolása, mint a Coooper S változatnak. Bár úgy is fogalmazhatnánk: izgalmasabb. A JCW valóban hoz egy komolynak ható sportos atmoszférát, amely megszínesíti a hétköznapokat. Az egész ott kezdődik, hogy az alaposan gondozásba vett négyhengeres elképesztően jól szól. Zseniális a kipufogórendszer, amely úgy teremt versenyautós hangszínt, hogy közben egyáltalán nem válik hangossá. Gázelvételkor pedig ügyesen megkonstruált, csak a JCW modellekre jellemző durrogást hallatszik. Kanyarodni is jó vele, a márkára jellemzően meglehetősen direkt a kapcsolat az úttal, és valljuk be őszintén egy több, mint 1600 kilós, elsőkerékhajtásos, alapvetően magas építésű autóból sokkal jobbat aligha lehetne kihozni.

nyarvege_170831_1501_minieslilla_170831_1501_DSC_9848

Tűzben edzett családi autó

Nem is kell. Ez a JCW modell bizonyosan nem a pályanapokra való és ellentétben legkisebb testvérével semmifajta kompromisszumot nem követel. Karosszériája nagy és remekül kihasználható, van benne hely, sőt tekintélyes, 450 literes csomagér is. A reklámokban oly sokszor megcélzott sportosságra vágyó apukák, vagy fiatal családok ideális autója lehet, hiszen egyénibb, sportosabb hasonszőrű modell elég kevés van a piacon. A Mini legfőbb értékeit ráadásul egész ügyesen sikerült átmenteni ebbe a viszonylag testes autóba is. Ugyanúgy megtalálhatóak benne a márkára jellemző, egyéni kapcsolók, a központi, kerek formájú kijelző, vagy a kormányoszlopra aggatott – a trendekkel teljes mértékben szembemenő – analóg műszerek. A külseje pedig egyértelműen az egyik adu-ásza, hiszen a piros csíkokkal feldobott festésre mindenki felfigyel, csakúgy, mint a hatalmas, fekete-ezüst felnik mögül kikandikáló méretes Brembo féktárcsákra.

nyarvege_170831_1513_minieslilla_170831_1513_DSC_9941

iaa2017_170621_1447_mini1_170621_1447_DSC_1241Akinek sok a John Cooper Works kivitel, az néha letérhet az útról a kedvezőbb árú és nem annyira extrém Country modellekkel is, mint például a Mini Countryman Cooper D., amelyet már bő 8 és fél millióért hazavihet. Persze az autó 150 lóereje és dízel motorja nem adja messze ugyanazt az élményt, de az autó egyénisége még így is kiemelkedő. A fogyasztásról nem is beszélve. És persze látványosnak ez is látványos.

Közönségsiker

Ennek megfelelően sok elismerő pillantást gyűjtött be az autó a tesztút során. Lopva figyeltük az autóban ülve, ahogy hölgyek és urak egyaránt hosszasan nézegették, és méltatták a nagyra nőtt Minit. Nem vitás, az egyéniségre való törekvést mindenki értékeli, főként, ha megmarad közben a harmónia. A Countryman esetében a dizájn jól sikerültnek mondható, hiszen az ember nem egy felfújt kisautót lát, hanem egy egyéni modellt, amely, mint egy örökséget hordozza magán a márka főbb jellemvonásait. A John Cooper Works változat a Countryman esetében pedig nem feltétlenül az extrém sportosság és a pályaalkalmasság záloga, hanem sokkal inkább a fölényes erő és a menetdinamika maximalizálása ebben a szegmensben.

Szerettük:
– direkt kormányzás
– erős motor
– sportos hang
– praktikus belső tér
– szemet vonzó dizájn

Nem szerettünk:
– drága extrák, és magas vételár

Adatok:
Hossz/szél./mag.: 4299/1822/ 1557 mm
Motor: 1998 cm3, 231LE/ 5000-6000, 350 Nm/1450-4500
Végsebesség: 234 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h): 6,5 s
Alapár: 11 758 000 Ft
Tesztautó ára: 16 793 700 Ft
Tesztautó: BMW Magyarország Kft.