Lehet-e nem létező termékkel közbeszerzést nyerni?

Nem létező termékkel úgy lehet közbeszerzést nyerni, mint labda nélkül gólt rúgni – gondolná a laikus adófizető. A foci-világbajnokság előtt a Philips közhíré tette, hogy százezer közvilágítási lámpát fog kicserélni Rio de Janeiróban. A hír önmagában már azért is elgondolkodtató, mert Rio ugyan nagy város, de százezer darab közvilágítási lámpa még ott sincs, legalábbis  erről a hivatalos, önkormányzati honlap sem tud.

„Mint ahogy arról sem tudtak tájékoztatást adni, hogy a Philips ezt a hatalmas megbízást elnyerte” –  hívta fel a figyelmet Nagy Zsolt világítástechnikai szakértő, a Hungaro Lux  Light Kft. ügyvezetője.

Ugyanezen az oldalon böngészve találtak rá  a Philips 200 lumen/watt fényhasznosítású, E27-es foglalatú izzójára. „A hír azért is meglepett, mert több egyetemmel is folyamatosan dolgozunk együtt K+F projekteken, ám jelen pillanatban úgy tudjuk, hogy a létező legjobb, kereskedelmi forgalomban kapható led az 160 lumen/watt fényteljesítményű. Igaz, nagy szériában még az sem elérhető, de folytatunk vele kísérleteket illetve méréseket” – kommentálja Nagy Zsolt a fenti hírt.

 

Eltüntetett referenciafilm

A Philips – egy közben a YouTube-ról már eltávolított videóban – viszont a 200 lumen/watt teljesítményű  izzóját reklámozta, ami már-már a jelenlegi gyárthatóság határait feszegeti. Az elméleti fényhasznosítás led-dióda esetében 380 lumen/watt körül mozog, a gyakorlatban elérhető fényhasznosítás  pedig 230-270 lumen/watt közé esik.

„Szerettem volna a Philipstől vásárolni abból az izzóból száz darabot, amelyről egy marketingfilm formájában félreérthetetlenül állítják, hogy ez a termék létezik.  Megvan a hivatalos levelezésünk, amelyben azt válaszolták, hogy csak kísérleti stádiumban lévő fényforrásról van szó, és még nem kapható kereskedelmi forgalomban. Jelen pillanatban ott tartunk, hogy én szeretnék belőle vásárolni, ők pedig nem tudnak belőle adni” – fejezi ki sajnálkozását a világítástechnikai szakember.

 

Amikor nem létező termékekkel nyertek közbeszerzést

A Szlovákiában idén induló közbeszerzések, illetve most már projektek kapcsán is volt egy hasonló tapasztalatuk. „Szomszédunknál a 2013-as év elején írtak ki egy olyan pályázatot, amely 100%-os európai uniós támogatás mellett intelligens közvilágítási lámpák felszerelését tette kötelezővé. Az unió tehát erre adott támogatást. A pályázati kiírás úgy készült el, hogy az pontosan a Siteco intelligens lámpájára volt hangolva (a termék a cég honlapján oda-vissza kommunikáló, intelligens lámpatestként szerepel). Végrehajtották az összes eljárást, megkötötték a támogatási szerződéseket, és elérkezett a pillanat, amikor az önkormányzatoknak ki kellett írni a közbeszerzést. Mindenki boldogan várta fent említett cégtől a megfelelő ajánlatot, amire az a válasz érkezett, hogy ez a lámpa jelen pillanatban még csak fejlesztés alatt áll. Ha viszont felmegyünk a honlapra, akkor úgy találjuk meg, mint létező terméket. Szó sincs róla, hogy fejlesztés alatt áll, vagy hogy jelen pillanatban ez a lámpa nem létezik, és vélhetően még úgy egy-két évig nem is lesz, pedig kiváló mérnökök dolgoznak ott is” – mondja Nagy Zsolt.

Nagy Zsolt szerint a fejlesztést nyilván mások is meg tudják oldani majd a szlovák piacra, de az nem egy-két hónapos projekt lesz. „Magyarországon pont a követelményeknek megfelelő intelligens világítási rendszert fejlesztettünk ki, amely a hálózaton keresztül kommunikál.” Magát a hálózati kommunikációs rendszert – azt a ’telefont’, amibe a Hungaro Lux lámpái bele tudnak szólni, a Prolan Zrt. fejlesztette ki 4,5 év alatt, 22 fejlesztőmérnök munkájával.

„A szlovák települések óriási bajba kerültek, hiszen az uniós támogatások határideje szorította őket. Kénytelenek voltak ezért a mi pályázatainkat befogadni, aminek következtében nem örvendünk jelenleg osztatlan népszerűségnek a versenytársak között. Viszont 8000-8500 darab lámpát nagy valószínűséggel mégis csak tőlünk kell hogy megvásároljanak, ha nem akarnak közvilágítás nélkül maradni az adott településeken, mert a támogatási szerződést bizony ott már aláírták a 2014-es évre (még azelőtt, hogy megvizsgálták volna a korábbi esélyes szállító valódi képességét). Úgyhogy Németország után Szlovákiába is sikeresen piacra tudunk lépni reményeink szerint, és bízom benne hogy magyar cégként előbb-utóbb Magyarországon is elérkezik a mi időnk, hogy  szó szerint fényt vihessünk  az éjszakába” – fejezte ki a jövőre vonatkozó reményét Nagy Zsolt, a Hungaro Lux  Light Kft. ügyvezetője.