Lazítás helyett munka, ezúttal Japánban

Az őszre helyezett Malajziai Nagydíj után nem pihenhetnek a csapatok, alig egy hét múlva már Japánban állnak rajthoz. A pilóták szeretnek itt versenyezni. A japán sportismerő és szerető nemzet, s a fanatikus rajongók nagy lelkesedéssel fogadják a mezőnyt. A Forma-1-es résztvevők örömét az időjáráson kívül csak Jules Bianchi tragikus balesetének szomorú évfordulója ronthatja el. Tetemes hőmérséklet különbség várható Malajziához képest, amely megterhelő lehet.

amber-japan_f1_2015-dobogo

A tengerentúli futamok során nem nagyon van lehetősége a csapatoknak nagy változtatásokat végrehajtani autóikon. A nagy távolság és a versenyek közötti szűk időkeret nem ad lehetőséget nagy bakik orvoslására. A Mercedesnél pedig nagy a baj, már ami Lewis Hamilton motorját illeti. Borzalmas malajziai teljesítményét követően a Mercedes minden bizonnyal azon lesz, hogy az ottani csorbát kiköszörülje, s a felkelő nap országában megmutassa, hogy mire is képes. A konstruktőri címvédés is elmaradt Szepangban, köszönhetően Hamilton kiesésének és Rosberg harmadik helyének. Ráadásképpen a Red Bull élni tudott a kínálkozó lehetőséggel és pilótái behozták az első két helyre autóikat és szereztek nagyon fontos pontokat a szárnyaló bikának.

 amber-japan_f1-hamilton

Hamilton nagyon elkeseredetten nyilatkozott a Mercedes motorokról és elmondta a malajziai futamot követően, hogy ő, a mérnökei és a szerelői azon lesznek, hogy a legjobbat hozzák ki a versenyből, de kérdés, hogy autójának motorja kibírja-e majd. Toto Wolff elmondása szerint nem találtak összefüggéseket a motormeghibásodások között. Mindig valami mással volt probléma, semmi közük nem volt a problémáknak egymáshoz. Hamilton azonban még mindig válaszokat akar. „Meg kell értenem, hogy miért történnek ezek a dolgok az autómmal. 43 motor van és nyolc Mercedes-motorral hajtó autó. Ezek mind ugyanolyan motorral mennek, mint az enyém és egyik sem hibásodik meg az enyémen kívül.”

 

Nico Rosberg ezzel szemben csak dörzsölheti a tenyerét, hiszen ő jó úton halad első világbajnoki címe felé. Japán viszont újfent egy olyan helyszín, ahol még nem sikerült a német pilótának nyernie, miközben Hamilton már többször is a dobogó legfelső fokára állhatott, így ha csak autója nem hagyja cserben (amely elég nagy skandallum lenne két egymás utáni futamon), ő is a dobogó csúcsára várható.

Mi történt Japánban 2015-ben? Jól jött a Mercedesnek az akkor egy héttel korábbra – szeptember 27-re -hozott Japán Nagydíj. A ragyogó időben rendezett futamon ugyanis Lewis Hamilton elemében volt, s egy, a határozottnál kissé erősebb előzéssel már a rajtnál magához ragadta a vezetést és végig el sem engedte a kezéből. Nico Rosberg nem panaszkodott, elfogadta a második helyezést. A harmadik helyezett Sebastian Vettel boldogan ünnepelt a szuzukai dobogón.

Míg tavaly verőfényes napsütés jegyében telt a japán hétvége, most ismét októberi esőzések várhatók. 2014-ben is heves esőzés zavarta meg a versenyt. Az egy emlékezetes év volt, hiszen Jules Bianchi borzalmas balesetet szenvedett a nagydíjon. A futamot piros zászlóval intették le a francia pilóta balesete miatt. Adrian Sutillal kezdődött az incidens, aki a rázendítő esőzés miatt a hetedik kanyarban kicsúszott a pályáról és belecsapódott a gumifalba. A német pilótának nem lett komolyabb baja és a pályamunkások elkezdték a Sauber elvontatását. A Marussia francia pilótája azonban ugyanabban a kanyarban csúszott ki a pályáról és belecsapódott a pályamunkások darujába. Kezdett komolyan besötétedni is a pályán, így a versenyt hamarabb lefújták és az akkori eredményt hirdették ki. Jules Bianchit később eszméletlen állapotban szállították el a pályáról kórházba, s súlyos koponyasérülését meg is operálták. A francia pilóta soha nem épült fel, 2015. július 17.-én csatlakozott az égi versenypályákon köröző pilótákhoz.

 

A verseny és a pálya

 

A sokak szerint a belga Spa-Francorchamps-i vagy éppen a monzai pályára hasonlító szuzukai aszfaltcsík gyors és egyúttal kanyargós pálya. Szuzukában nagy aerodinamikai leszorítóerőt és stabil felfüggesztést biztosító beállítás szükséges, hogy a legnagyobb sebesség mellett is a lehető legstabilabbak maradhassanak a versenyautók. A pályán minden megvan egy jó versenyhez: gyors kanyarok, sikán és hajtűkanyar. Emellett kiváló előzési lehetőségeket rejt ez az egyedülálló nyolcast leíró pálya, amelynek a felülete – egy korábbi újraaszfaltozás ellenére – elég durva.

Az olyan gyors kanyarok, mint a 130R vagy éppen a Spoon nagyon igénybe veszik a gumikat. A Pirelli idén a szokásos keményebb összetételű abroncsai (kemény, közepes) mellett a lágyakat is elviszi Japánba.

A Japán Nagydíj október 9.-én, helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét (Európában reggel 7 órakor). A szokatlan vonalvezetésű, 5,807 km hosszú szuzukai pályán a pilóták egy 53 körös versenyen mérik össze tudásukat. Kiemelt jelentőségű a jó szereplés az időmérő edzésen, mivel nehéz az előzés a pályán. A pályarekordot 2005-ből Kimi Raikkönen tartja, ideje 1 perc 31.540 másodperc. A teljes versenytáv 307.471 km.

 

Érdekes módon 2014-ben és 2015-ben is ugyanazok álltak a dobogón pont ugyanolyan sorrendben. Lewis Hamilton és Nico Rosberg kettős győzelmet szerzett a Mercedes-nek. A győztes Hamilton ideje tavaly 1:28:06.508 volt. A bronzérmes helyen Sebastian Vettel (2015-ben Ferrari, 2014-ben pedig Red Bull színekben) ért célba.

 

(Forrás: Amber PR)