Közösségi vagányság – BMW 430i xDrive teszt

SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA

Kupétető, keret nélküli ablakok, látványos sziluett és egy erős motor. A Grand Coupe, amely három helyett öt ajtóval melengeti a senior playboyok szívét talán a legszebb BMW, ami ma kapható.

Persze jó dolog, mikor egy autó megosztó formájával lehetőséget kínál egy kis vitára, de itt ilyesmi szóba sem jöhet. Fiút, lányt, fiatalt, időset egyaránt lebilincsel az alacsony és széles Coupe. Persze nem volt ez soha máshogy. A hosszú orr, és az íves hátsó mindig is szexi volt, a Jaguárokon át a Porschéig bezárólag. És valljuk be, a SUV-ok és egyéb fura fazonok látványos menetét elég vagány dolog egy ilyen szépséggel végre megtörni. Nem vitás, ma az ötajtós Coupék azok az autók, amelyek ott táncolnak a racionalitás és az őrület vékony határvonalán. Ezért aztán nagyon kívánatosak, de még nem kényszerítenek senkit kompromisszumokra. Hiszen rendelkeznek nagy csomagtérrel, és hely is akad bőven a hátul ülőknek. Így a vagányság akár közösségi élménnyé is válhat: jöhetnek a haverok, a barátnő, vagy a szülők: ilyen egy újkori Grand Tourismo.

bmw430i-170222-1211-DSC_7989

Igazi sportautó

Persze az igazi élmény továbbra is az, ha a vezetőülésben foglalhatunk helyet. Ellentétben ugyanis a közel egy éve tesztelt 330i-vel, amiben kissé idegennek éreztük ugyanezt a 252 lóerős erőforrást, ebben az autóban végre otthonára talált. Tökéletesen illik az autó jellegéhez, és a keményebb futómű, valamint a tökéletesre hangolt kormányzás az első pillanattól kezdve élménnyé varázsolja a vezetést. Ez pedig annak ellenére is igaz, hogy a német márka még ezt a teljesítményszintet is egy négyhengeres, turbómotorral ugorja meg. De ez ne zavarjon senkit: a turbós erőforrást egyáltalán nem kísértik a feltöltött motorok démonai. Nincs turbólyuk, vagy késlekedő gázreakció. Sőt a bajorok még a motorhangot is mesterien megszerkesztették. Egyrészt egy remek kipufogó hangolással, másrészt az audiorendszerrel, ami gázadáskor vad hathengeres muzsikát kever a mechanikus zaj mellé. Nyilvánvalóan ez a sokhengeres illúzió volt a cél, hiszen könnyedén megoldhatták volna a derék, német mérnökök, hogy egy agresszív négyhengeres zajával, és a turbó jól hallható sivításával ruházzák fel a kétliteres motort, de ez nem illett volna a képbe: egy Grand Tourismóban sok henger van és nagy lökettérfogat. Így aztán ezt az illúziót kell létrehozni. A jó hír, hogy az összes többi, sportos kiegészítő viszont nem illúzió, hanem nagyon is valóságos.

bmw430i-170222-1207-DSC_7939

 A klasszikus, felépítésű autó, amelyben a motor jól hátratolva és hosszában foglal helyet, remek úttartást biztosít, és már az első kanyarban mosolyt csal az ember arcára. Nem véletlenül: a BMW-nél alapkoncepció, hogy a vezetőnek közvetlen kapcsolata legyen az úttal, a kanyarok ívével. Ez pedig hatványozottan igaz a kék-fehér emblémás márka sportos modelljeire. A 430i neutrális és kellőképpen direkt, ezért aztán hatalmas élmény lesz az összes szerpentin, szűk kanyar, vagy körforgalom. És mindehhez nem volt szükség még csak nagyon keményre se hangolni a futóművet: a 430i nem pattog el a rosszabbnál-rosszabb útburkolatokon. Persze tesztautónk összkerékhajtással is rendelkezett, aminek köszönhetően kisebb a félnivalónak, ha esetleg a kék-fehér embléma, és az erős motor előcsalogatná belőlünk a DTM-pilótát.

bmw430i-170221-1214-DSC_7839

Finomhangolás

Szerencsére az automata váltó is tovább finomodott, és a 330i-ben tapasztalható némi határozatlanság immár nem jellemzi az adaptív rendszert. Hiba nélkül, tökéletesen érzi a vezető szándékát, és gyorsult a váltások sebessége is. Jól jellemzi a technológia fejlettségét, hogy egy pillanatig nem merült fel bennünk, hogy felül kéne bírálni az elektronikát, és átkapcsolni manuális üzemmódba. A visegrádi szerpentinen ugyanúgy olvasta a gondolatainkat, mint a belvárosi dugóban. Ha pedig akarjuk, akkor tövig nyomva a gázpedált mindenkit magunk mögött hagyhatunk, hiszen a 430i-nek 5,9 másodpercre van csak szüksége, hogy elérje a 100 km/h-s sebességet. Ehhez képest egyáltalán nem sok az átlagban 9,5 literes fogyasztás száz kilométerenként.

A 14 és fél milliós alapár – noha a konkurenciával tökéletesen fedésben van – viszont már egyáltalán nem kevés, ráadásul az extrák listája is elég hosszú: ha valaki megkívánná a tesztautónk vajszínű bőrüléseit, vagy versenyautós kormányát, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Jobban utánagondolva viszont pár extra talán el is hagyható. Ha valaki le tud mondani például az összkerékhajtásról, akkor választhatja az autót manuális váltóval is, és máris másfél milliót spórolhat. Nem kevés, és a 430i úgyis hatalmas élményautó marad. A belső tér felértékelése viszont aligha maradhat el. A bőrborítások, és a finom anyagok olyan atmoszférát varázsolnak, amit az ember első látásra megszeret.

bmw430i-170222-1219-DSC_8024

Megmentett férfiasság

Nem vitás, a 430i hordoz magában valamit a régi kupék világából, és kifejezetten férfias autó. Vagy legalábbis valami olyasmi, amit a férfiak szeretnének birtokolni, mert tudják, hogy a szebbik nemből milyen egyértelmű tetszést vált ki a lapos, gömbölyödő, széles forma. Sosem kell több, hogy elkápráztasd a kedvesedet.

 Összegzés

Gyönyörű ötajtós kupé, amely nemcsak formailag meggyőző: a motor erős és mérsékelten fogyaszt, a vezetési élmény pedig intenzív és sportos. Az autó presztízse nagyon magas, csakúgy, mint a minősége, és a technológia színvonala, ami a kezelőszervek mögött megbújik. Nincs hibátlan autó, de a kupé szubjektív műfaj. Ezért csak az árán lehet morgolódni, de a német konkurencia sem olcsóbb.

Szerettük:

– szép formaterv

– remek utazási komfort

– sportos hangú, erős, halk motor

– nagyon jó tapadás (xDrive)

– gyors, automata váltó

Nem szerettünk:

–  sport állásban sem eléggé feszes

Hossz/szél./mag.: 4633/1811/ 1429 mm

Motor: 1998 cm3, 252 LE/ 5200-6500, 350 Nm/1450-4800

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás (0-100 km/h): 5,8 s

Alapár: 14 585 600 Ft

Tesztautó: BMW Magyarország Kft.