Korszakváltás az ötvenéves Rali Világbajnokságban

A 2021-es szezont lezáró Monza Ralival véget ért a WRC-korszak a Rali Világbajnokságban és 2022-től új időszámítás lépett életbe. A hibrid-éra a tradicionális Monte-Carlo Ralival veszi kezdetét a hétvégén. A koronavírus járvány miatt idén is nehezített terepen zajlanak a csatározások, ennek ellenére egy elég erős, 75 autós mezőny képviselteti magát a 2022-es szezonnyitó versenyen.

Jubileumot ül a Rali Világbajnokság. Idén lesz éppen 50 éves, s ráncfelvarrást kapott. A környezettudatosabb lét magával hozta a változásokat az autósportban is, ami mostanra a raliba is megérkezett a fenntarthatóbb jövő érdekében. Az új hibrid autókat egy 100 kW-os elektromos motor és egy 1.6 literes turbómotor hajtja.

A Toyota, a Hyundai és az M-Sport hibrid autóit és új pilótáit a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új elnöke, Mohammed Bin Sulayem részvétele mellett mutatták be január közepén Ausztriában. Mindhárom gyári csapat biztosra ment és a Francia Alpokban tesztelte autóit a Monte-Carlo Rali és a 2022-es szezon előtt. A tesztelések főszereplője Craig Breen volt, aki egy balesettel mutatkozott be új csapatánál, az M-Sportnál. A brit csapatnak egy völgy aljából kellett kiemelnie a Ford Pumát, majd a szerelők egész éjszaka az autón dolgoztak, hogy másnap Gus Greensmithnek is lehetősége legyen tesztelni. Sebastien Loeb a Dakar Raliról hazatérve ült be a Fordba, s a szaúdi homokdűnék után Dél-Franciaország havas-csúszós útjain csapatta.

Tizenegy hibrid Rally1 autót neveztek a Monte-Carlo Ralira. A világbajnok Toyota három kocsival áll rajthoz Sebastien Ogierrel, Elfyn Evans-szel és Kalle Rovanperával a volán mögött. A nyolcszoros világbajnok Ogier Julien Ingrassia visszavonulását követően immár új navigátorával, Benjamin Veillas-szal mutatkozik be. Takamoto Katsuta ülhet be a negyedik GR Yarisba, az új Toyota Gazoo Racing WRT NG csapatának tagjaként.

A Hyundai i20 N Rally1-es autóit Ott Tanak, Thierry Neuville és Oliver Solberg állítja csatasorba 2022-ben. Az M-Sport még korábban Craig Breent és Gus Greensmith-t nevezte meg idei pilótáinak, s hozzájuk csatlakozott Adrien Fourmaux és Sébastien Loeb. Ők négyen idomítják idén a csapat Ford Puma Rally1-eseit. Sebastien Loeb nevére kaphatjuk fel a fejünket, aki ismét rajthoz áll a Rali Világbajnokságban. Navigátora egy régi csapattag, Isabelle Galmiche lesz azután, hogy Daniel Elena novemberben bejelentette visszavonulását.

Egy nagyon különleges versenyhelyszín következik a hétvégén, amelyet minden pilóta kedvel, s sajnálna, ha kimaradna a versenyek közül. Az ünnepeknek, teszteléseknek, csapatbemutatónak vége, itt a bizonyítás ideje.

2021-ben Sebastien Ogierről szóltak a hírek a szezon előtti tesztelések kapcsán. Akkor a francia pilóta csapott el egy fát és még kórházba is kerültek kivizsgálásra. Ennek ellenére Ogier nyolcadik Monte-Carlo Rali-győzelmét is behúzta és idén már a kilencedikre (!) hajt, éppúgy, ahogy kilencedik vb címére is. Ezzel beérné Sebastien Loeb rekordszámú győzelmeit.

Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár a gyorsasági szakaszokon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik, a jégkémek információival.

A tavalyi zártkapus verseny után idén tömegek várhatók a versenyre. Amennyiben a koronavírus helyzet is úgy engedi, idén már ellátogathatnak a rajongók az egyik leghíresebb és legkedveltebb versenyre, hogy végre megpillanthassák az új korszak új autóit.

A rali

A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb aszfaltos versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyait, az enyhe éghajlatú monacói aszfalt váltja. Különböző télies útviszonyok jellemzőek erre a versenyre, amelyek próbára teszik a csapatokat. Így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.

Tavaly több változtatás is volt az útvonalban, de idén visszatértek a gyökerekhez. A rajtceremónia visszakerült Monacóba. Idén ismét megrendezésre kerül a versenynaptár egyik leghíresebb gyorsasági szakasza, a Col de Turini is.

A 2022-es Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 296,03 km-t tesz ki.

FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG 2022-ES VERSENYNAPTÁRA

  1. január 20-23.                         Monte-Carlo Rali

február 24-27.                        Svéd Rali

            április 21-24.                          Horvát Rali

            május 19-22.                           Portugál Rali

            június 2-5.                              Olasz/Szardínia Rali

            június 23-26.                          Szafari Rali

            július 14-17.                            Észt Rali

            augusztus 4-7  .                       Finn Rali

            augusztus 18-21.                    TBC (Később derül ki, hogy hol lesz ez a rali)

            szeptember 8-11.                   Akropolisz Rali

            szeptember 29 – október 2.   Új-Zéland Rali

            október 20-23.                       Spanyol Rali

            november 10-13.                    Japán Rali

Forrás: facebook.com/amberprkft/