Karosszériafényezési műremek, a világ leggyorsabb betűje nevében: a BMW 3.0 CSL

Fennállása 50. évfordulóját ünnepelve a BMW M GmbH a valaha készült legexkluzívabb limitált szériájáról is lerántotta a leplet: bemutatkozott a BMW 3.0 CSL (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 11,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 249 gramm / km). A mindössze 50 példányban elkészülő kisszériát az 1970-es évek „Batmobile” néven emlegetett, ikonikus BMW 3.0 CSL modellje ihlette, rendkívül összetett, egyedi fényezését pedig a BMW Group Landshutban működő karosszériafényező üzeme készíti el. A limitált széria összetéveszthetetlen formanyelvének szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült elemeit és a mintegy húsz, teljesen egyedi fényezést viselő elemet egyaránt a landshuti üzem szakemberei alkotják meg.

Landshutban kiválóan értenek az ehhez hasonló, egyedi karosszériafényezésekhez. A kisszériában készülő és teljesen egyedi modellek mellett az üzemben naponta több mint 1 200 fényezett karosszériaelem lát napvilágot, amelyek a 40 alap és a további 200 egyedi árnyalat valamelyikét (vagy kombinációját) viselik. Ez éves szinten 273 000 darab karosszériaelemet jelent. Landshut kimagasló karosszériafényezési szaktudására az 50 példányban készülő BMW 3.0 CSL limitált szériája szolgál újabb ékes példaként: teljesen egyedi első és hátsó légterelőkkel, tetőre szerelt légterelő szárnnyal, csomagtérajtóra szerelt, nagyméretű légterelő szárnnyal, első és hátsó lökhárítóval, küszöbtoldatokkal, motorháztetővel, illetve szénszál-erősítésű műanyagból készült tetővel és csomagtérajtóval.

A modell szénszál-erősítésű műanyagból készült motorháztetejét és tetejét rendkívül összetett, speciális eljárással gyártják le Landshutban. A szénszál nagyarányú alkalmazásának köszönhetően a BMW 3.0 CSL teljesítmény / tömeg aránya mindössze 2,9 kilogramm / lóerő, amely az intelligens könnyűszerkezetes járműépítésre is párját ritkító, kiváló például szolgál.

A BMW 3.0 CSL formanyelve az elmúlt öt évtized motorsport-szaktudásának esszenciája, olyan karosszériafényezéssel, amely a klasszikus versenyautókat idézi. Az Alpine White alapszínt a BMW M GmbH kék, lila és piros trikolor-árnyalata díszíti. A mintázat a formanyelv erőtől duzzadó, sportos kialakítását hangsúlyozza, a kétajtós kupé atletikus kiállását helyezve előtérbe.

Dr. Christian Koch projektmenedzser szerint ezek a minták jelentik a legnagyobb kihívást a karosszériafényezésben. „Az M árnyalatok közötti átmeneteknek és az egyes elemek közötti illesztéseknek is abszolút tökéletesnek kell lenniük. Az első kerékjárati íveken például ugyanolyan magasan kell húzódniuk a csíkoknak, mint az ajtókon, hogy az optikai lendület egy milliméterrel se törjön meg. Ez hatalmas fényezési szaktudást, egyéni tapasztalatot és alázatot igényel” – fogalmazott. A látványos különkiadásokkal ellentétben itt ugyanis nem speciális matricákat alkalmaznak a készítők, hanem minden egyes elem minden egyes mintáját és árnyalatát fényezve viszik fel. Ehhez a BMW Group dingolfingi gyárában dolgozó kollégákkal is szoros együttműködésre van szükség – hiszen az autó vázát és ajtajait ők fényezik le.

A Landshutban működő karosszériafényező üzemet úgy alakították ki, hogy képes legyen megalkotni az ehhez hasonló, egyedi elképzeléseket. A szakemberek munkáját lézervetítéssel támogatott maszkolási technológiák és kontúrfóliák is segítik. Az egymás mellé illesztett karosszériaelemek maszkolását a speciálisan képzett fényezőmesterek manuálisan, árnyalatonként viszik fel a felületekre, a lézervetítés iránymutatása mentén. Minden egyes elem fényezéséhez nyolc egyedi kontúrfóliára és hét réteg festékre van szükség.

A trikolor árnyalat mellett a csomagtérajtóra szerelt, nagyméretű légterelő szárny „M Power” felirata és a tetőn olvasható „50”-es szám felvitele is látványos munkát ad a landshuti szakembereknek. A limitált széria ezen hangsúlyos jegyeit is kézzel maszkolva alkotják meg a fényezők, azonban nem a trikolor árnyalat mintájára: itt ugyanis nem több réteg festéket kell egymás mellé helyezniük, hanem a szénszálból készült elem eredeti felületét kell szabadon hagyniuk. A folyamat eredményeként enyhe bemélyedések keletkeznek a felületen, így az alkatrészek csúcstechnológiás anyaga kézzel is tapintható marad.

A BMW 3.0 CSL egyedi karosszériaelemeit a BMW Group dingolfingi gyárának külső, Moosthenning városban működő létesítménye szereli össze, az egyedi karosszériák építésében felhalmozott tapasztalatokra támaszkodva. Az 50 elkészült autót egyszerre szállítják majd át Münchenbe, a BMW Weltbe, ahol ünnepélyes keretek között adják át őket tulajdonosaiknak.

„Büszkék vagyunk arra, hogy magasan képzett, rendkívüli karosszériafényező mestereink tudása és innovatív hozzáállása ezúttal is egy olyan különleges limitált szériában ölt testet, mint a BMW 3.0 CSL” – tette hozzá Dr. Christian Koch.