Felmérés szerint karácsonykor a családok együttléte a legfontosabb, utána pedig a játék

 Egy friss felmérésből és a korábbi évek tapasztalataiból is látszik, hogy a játék az egyik legnépszerűbb karácsonyi ajándék; a Játékszigetet működtető Formatex 2015 végén 3,837 Mrd forint nettó árbevételre számít, melynek 60-70 százaléka realizálódik az ünnepek előtt. A 8 üzlettel rendelkező vállalatnál a tavalyi évhez képest valamivel 10 százalék alatti bevétel növekedéssel számolnak. A Formatex több, mint 500 fős felmérése arra világított rá, hogy azt szeretjük a legjobban karácsonykor, ha együtt a család, majd pedig azt, ha együtt játszik a család. Ajándékot adni kétszer annyian szeretünk, mint kapni. A két ünnep között pedig a legtöbben játszunk a játékokkal, ami karácsonyra érkezett, vagy rokonokat látogatunk, vagy pihenünk. A válaszadók 9 százaléka kirándul, vagy utazik, a megkérdezett családok 4 százaléka pedig nem tud együtt lenni, mert a szülők dolgoznak.

 

Idén karácsonykor 8000 forint körül alakul a vásárlói kosár játékboltjainkban, ugyanakkor a webáruházunkban 11-12 ezer forintos átlagos költésre számítunk. A tavalyihoz képest 8 százalékkal nőhet a karácsonyi forgalom, ezzel egyidőben az online felületeken 230%-os fejlődés tapasztalható” – mondta el a Formatex ügyvezetője, Borhi János.

 

A Formatex több, mint 500 főt kérdezett meg arról, hogy mit szeretnek legjobban a karácsonyban. A válaszadók 45 százaléka azt szereti legjobban, ha együtt van a család, 33 százalékuk pedig azt, ha együtt játszik a család. 12% a legjobban szeret ajándékot adni, 5 százalék pedig ajándékot kapni, 5 százaléknak pedig a finom vacsora a kedvence. A kérdések arra is választ kerestek, hogy mivel tölti a család a két ünnep közötti napokat. A válaszadók 4 %-a állította, hogy nem tud együtt lenni a család mert a szülők dolgoznak, a megkérdezettek közel fele játszik a karácsonyra kapott játékokkal, 22 % rokonokat látogat, 15% pihen, 9% utazik, vagy kirándul, egy százalék körüli azoknak az aránya, akik visszaviszik a nem tetsző ajándékokat, vagy vásárolnak.

Az idén 20 éves, magyar tulajdonú Formatex Kft a magyarországi játékpiac harmadik legnagyobb szereplőjévé előlépő vállalat az elmúlt két évtized alatt 2 főről 108 főre növelte munkatársainak számát, az 1995-os 25 millió forintos árbevétele 3800 millióra gyarapodott, 2012-ben megvásárolták a Játéksziget bolthálózatot. A cég a 35-40 milliárdosra becsült magyarországi játékpiacon közel 4 milliárd forintos bevétele alapján nagyjából 10 százalékos részesedéssel rendelkezik.

A Formatex a magas játszóértékkel bíró játékokra és a játékipari újdonságokra építi üzletét. Elsőként tették játékboltban is kaphatóvá a korábban gyerekek számára elérhetetlennek számító, beépített mesterséges intelligenciával rendelkező rádió távirányítású beltéri helikoptert és egyéb, egy-egy játékipari kategóriáját megújító játékot, mint például a 3D nyomtatás elvén alapuló, különleges tollakkal megrajzolható, majd egy speciális eljárás segítségével három dimenzióban felépíthető készletet. Olyan technológiai újdonságokat felvonultató játékokat is behozott a Formatex, mint a gesztusokkal irányítható lebegést szimuláló játékok, vagy különböző, táskákat, melyekbe a beépített szenzorok lehetővé teszik, hogy egy-egy táska alkalmazkodjon a gyerekeken lévő ruha színéhez. A plüssállatok is új funkciókkal bővültek, némelyikbe pakolni lehet, vannak olyanok is, melyeket etetni lehet, mások pedig akár három különböző állatka alakjában jelenhetnek meg.

A Formatex stratégiájának sikerét az is alátámasztja, hogy a Tesco nemcsak magyarországi, hanem közép-európai központi játékbeszállítójának is választotta, így innovatív játékokkal látja el a cseh, a szlovák és a lengyel Tesco hálózatot is. Mivel a lengyel játékpiac az elmúlt években 10% fölötti növekményt mutatott fel, míg a magyar piacon ez az érték egyszámjegyű maradt, ezért a Formatex úgy döntött, hogy Lengyelországba nemcsak a Tescon keresztül, hanem más bolthálózatokon keresztül is értékesít, például a Toys’R’Us, a Smyk, vagy a lengyel Biedronka boltokban. Árbevételeinek 22 %-át a külföldi piacokról kívánja realizálni.