Évadot zárt és öt ősbemutatót hirdetett a Radnóti Színház

Ősztől várhatóan visszakapja eredeti méretét a Radnóti Színház színpada, melynek játéktere az elmúlt négy évadban a színház mögött zajlott építkezés miatt jelentősen lecsökkent. A következő évadra már az eredeti négyzetméterekre álmodhatják meg a díszleteket. Ezzel párhuzamosan egy fájó döntést is hozott a színház: nem tudják tovább bérelni a Radnóti Tesla Labort.

A főváros egyik legkisebb kőszínháza, a Radnóti az elmúlt négy évben a szomszédban zajló építkezés miatt csonka színpadon kényszerült színre vinni darabjait. Ez akkor arra kényszerítette a színházat, hogy darabjait több helyszínen játssza. A hátrányból előnyt kovácsolva életre hívták a Radnóti Tesla Labort, mely az elmúlt három évadban egyedi és népszerű, nyitott színházi térré vált, helyet adva megannyi független társulat előadásainak is. „A fájó döntést az elmúlt évek csonka évadai eredményezte anyagi okok és a bizonytalan jövőkép indokolja, így a jelen helyzetben nem tudjuk tovább bérelni a Tesla Labort” – mondta Kováts Adél, a Radnóti igazgatója.

8 év után távozik a Radnótiból Martinovics Dorina, aki átigazol a Centrál Színházba. A társulat tapssal, virággal és sok öleléssel búcsúzott tőle.

Kiosztották az évad díjait is. A Kicsi-díjat, amely a színészek szavazatai alapján a legkisebb szerepben a legnagyobb alakítást nyújtó színésznek jár, Sodró Eliza kapta. Ő lett a Legjobb színésznő is a voksok alapján. A Legjobb színész pedig Pál András, aki a Közönségdíjat is hazavihette. A színház legjobb dolgozói hármas megosztásban Ari Zsófia (rendezőasszisztens), Kónya József (ügyelő) és Szijártó Ádám (színházi titkár és grafikus) lettek.

A 2022/2023-as évadot az Álom luxuskivitelben című előadással nyitják; Truman Capote kisregényének Magyarországon először látható színpadi változatát (írta Richard Greenberg) Valló Péter rendezi Sodró Elizával és Rusznák Andrással a főszerepben. Decemberben mutatják be Szálinger Balázs legújabb drámáját, a Kályha Katit, Rusznyák Gábor rendezésében, a címszerepben Kováts Adéllal. A vége, Bartis Attila 2015-ben megjelent ikonikus regénye, amit Nagy Péter István visz színre Mikó Csaba adaptációjában. A bemutatók sorát tavasszal Hajdu Szabolcsrendezése zárja egy saját, a Radnóti Színház színészeire írt darabbal, a Legközelebbi emberrel. Az évad során továbbá bemutatják Rusznák András önálló estjét, a Bródy Sándortól és Bródy Sándorról született írásokon alapuló, az író alakját megidéző Bródyt |link|, az előadás rendezője Szőcs Artur.

Kováts Adél igazgató szerint „Egy évad kitalálása sok izgalommal jár. Mindig keressük az újat, a megújulást. Ez a feladatunk önmagunkkal és a közönségünkkel szemben is, különösen két ilyen hányattatott év(ad) után. Új impulzusokra vágyunk, együttlétre, nem egzisztenciális, hanem szellemi izgalmakra.”

Ennek jegyében a tervezett öt bemutató mindegyike ősbemutató, ebből négyet magyar szerző is jegyez. A 2022/2023-as évadban a Radnóti Színház eredeti méretét visszanyert színpadán azonban nem csak ezekkel, hanem a repertoáron maradó előadások mellett olyan régi kedvencekkel is újra találkozhat a közönség, mint A párnaember és a III. Richárd.

A Radnóti Színház bemutatói 2022|2023

ÁLOM LUXUSKIVITELBEN
Truman Capote amerikai író Álom luxuskivitelben című kisregénye 1958-ban jelent meg, majd pár évvel később, a filmváltozatot is bemutatták; Audrey Hepburn alakítása nyomán a főszereplő Holly Golightly figurája ikonikus nőalakká vált. A fülledt-züllött New Yorkban a szerencséjét és önmagát kereső naivan bájos, dörzsölt és varázslatos lány, aki maga a féktelen szabadság, aki nem tartozik senkihez, egy nap talán megtalálja azt, akihez tartozhat. Addig pedig issza a koktélokat és tördeli a férfiszíveket. Elsősorban Fredét, a pályakezdő íróét, aki kitartóan és odaadóan igyekszik megszelídíteni ezt a megzabolázhatatlant tüneményt. A Radnóti Színház őszi bemutatójában Sodró Eliza és Rusznák András játssza a főszerepet, az előadást Valló Péter rendezi.

KÁLYHA KATI
Az első világháború után Nagybánya néhány hónapon belül a románok által megszállt területek egyik központjává vált. Szálinger Balázs új színdarabjának ez a történelmi „pillanat” a tere és ideje, helyszíne pedig a Kályha nevezetű kocsma, a Kispiac téren. Egy polifon élet-montázs bontakozik ki előttünk ebben a vihar előtti bénultságban és kiszolgáltatottságban. Megannyi emberi élet, akik különböző módon próbálják érteni, kihasználni, de leginkább is túlélni a körülöttük épp kifordulni készülő világot. Az előadást Rusznyák Gábor rendezi a címszerepben Kováts Adéllal, de a társulat szinte valamennyi tagja látható lesz a produkcióban.

A VÉGE
„Ez a regény megad mindent, amit egy regény adhat: igazságot, őszinteséget, atmoszférát, mesét. Meg mindehhez még valamit, amit Bartis Attila rajongói már ismernek: az érzelmek olyan elképesztő erejű sodrását, ami magába ránt, és nem ereszt.” – írja Kemény István Bartis Attila 2015-ös nagyregényéről, melyből Mikó Csaba készít adaptációt a Radnóti Színház számára. Egy fotográfus szerelmeinek, családjának, karrierjének, s ezzel együtt magának a huszadik századnak összegzésre, feldolgozásra vagy éppen lezárásra váró, viharos történetét követhetjük az előadásban. “Mindegy, hogy az olvasó mániákusnak tartja-e Szabad Andrást, vagy pedig halálosan beleszeret, mindenképpen azt érzi, csak úgy érdemes élni, ahogy ő: ezen a hőfokon. Az ilyen szereplőt nevezzük főhősnek. Vele kell menni.” – írja Kemény a több generáción átívelő történet hőséről, akinek szerepében Porogi Ádám, László Zsolt és Katona Péter Dániel egyetemi hallgató személyében három színészt is láthatunk. Az előadást Nagy Péter István rendezi.

LEGKÖZELEBBI EMBER
Az évad végén kezdi el próbálni Hajdu Szabolcs a Legközelebbi ember munkacímű ősbemutatót Mészáros Blankával, Sodró Elizával, Porogi Ádámmal és Baki Dániellel. A közös alkotófolyamat során létrejövő előadás alapgondolata, hogy mindnyájunk életében van egy legközelebbi ember, akihez mindenkinél erősebb szálakkal kapcsolódunk. Vannak közeli barátok, rokonok, testvérek, de szerencsés esetben az ember mellett áll egy Legközelebbi ember, akivel megosztja az örömét, a problémáit, akit elsőként hív, ha baj van. Sokszor a legközelebbi ember nem is tudja, hogy ő a legközelebbi ember, és hogy milyen sokat jelent a másiknak, és van, hogy azt hisszük, mi vagyunk a legközelebbi ember, de kiderül, hogy mégsem. Van olyan, hogy a legközelebbi ember visszaél azzal, hogy ő a legközelebbi ember, és van, hogy a legközelebbi ember egy szakítás vagy egy haláleset miatt eltűnik az ember életéből. Ez az a magány, amikor nincs legközelebbi ember – és ilyenkor keresni kezdjük azt.

BRÓDY
Kamaraprodukcióink sorát gazdagítja az évad bemutatójaként Rusznák András előadásában egy új, Bródy Sándor alakja, élete, életműve és öröksége körül forgó monodráma. Az izzó, saját izzásában magát már-már felemésztő, nyughatatlan művész portréja egy igazi jutalomjátékot ígérő előadásban kerül a Radnóti színpadára, a rendező Szőcs Artur, a zeneszerző és egyben zenei közreműködő Cser Ádám.