Európában is kezdetét veszi az „RC30 Forever” alkatrészprogram

A Japánban elért sikerek után Európában is meghirdette különleges alkatrész-értékesíti programját a Honda. Az „RC30 Forever” névre keresztelt akció keretein belül olyan részegységeket gyártanak majd újra, melyekre az RC30-tulajdonosoknak – a japán és európai klubok képviselői szerint – a legnagyobb szüksége van ahhoz, hogy ezeket a különleges motorokat a lehető legjobb, közúti használatra is alkalmas állapotban tartsák. A gyártó arra törekedett, hogy típus elkötelezett rajongói továbbra is biztonságosan és magabiztosan motorozhassanak.

The ‘RC30 Forever’ replacement parts scheme comes to Europe

A kezdeményezésnek köszönhetően nagyjából 150 gyári minőségű, eredeti alkatrész válik ismét elérhetővé az ikonikus versenymotorhoz, többek között az erőforráshoz, a futóműhöz, az elektronikai rendszerhez és az idomzathoz is kínál cseredarabokat a japán iparóriás. Hogy pontosan miket, természetesen nem a véletlen határozta meg. A listát a tulajdonosok, valamint a Honda gyártásért és fejlesztésért felelős munkatársainak ajánlásait figyelembe véve állították össze.

Az összetevők várhatóan 2021 májusától a Honda-márkakereskedésekben válnak elérhetővé az európai piacon.

A „RC30 Forever” program háttere

Az „RC30 Forever” projekt kezdő lépéseként archív anyagaihoz volt kénytelen nyúlni a márka, ugyanis egyetlen eredeti, gyártást megelőző famodell sem maradt fenn, sőt az egykori öntőformákat sem őrizte meg a Honda. Egyértelmű volt, hogy kiindulási pontként az eredeti, kézzel rajzolt, kétdimenziós, „drótvázas” ábrák szolgálhatnak, hiszen anno ezek alapján készültek a modellek és az öntőformák is. Szemben a modern, háromdimenziós, digitális modellekkel, illetve tervrajzokkal, ezek a vázlatok sokkal kevesebb információt hordoznak, tehát az alkatrészek újra gyártásának előkészítése is igen nehéz feladat volt.

The ‘RC30 Forever’ replacement parts scheme comes to Europe

Bárhogy is, először digitalizálták, majd életnagyságúra nagyították a terveket, ezt követően pedig összevetették a tulajdonosok eredeti alkatrészeivel, hogy ellenőrizzék pontosságukat. A rendkívül precíz és lelkiismeretes munka dacára nem minden információ állt rendelkezésre, ezért a Honda bevonta a fejlesztésbe egykori, ma már hatvanas éveiben járó munkatársait, hogy közösen idézzék fel a gyártási folyamatot. A végtelenül tapasztalt, nagy tudású csapat éppoly lelkesen vágott neki a feladat megoldásának, mint anno, s ahogy az várható volt, kiváló minőségben készítette el az új famodelleket és öntőformákat.

Hála a számítógépes terveknek, a fennmaradt, eredeti alkatrészeknek és a Honda család elkötelezettségének, a sok-sok bizonytalan tényező ellenére is sikerült elsőrangú alkatrészeket előállítani, ennek volt köszönhető az „RC30 Forever” program elképesztő, Japánban aratott sikere is.

A VFR750R (RC30)

A legendás RC30 a Tokiói Motor Show-n mutatkozott be 1987-ben, majd 1988-ban érkezett meg az európai piacra. Ez a korlátozott darabszámú, mindössze 5000 példányban gyártott versenymotor mindenben megfelelt az akkor indított World Superbike Championship előírásainak, nem utolsó sorban páratlanul fejlettnek számított a maga korában.

Különleges mivoltáról árulkodik, hogy kézzel szerelték össze a Honda hamamatsui gyáregységében, folyadékhűtésű, 748 cm3-s, 90˚-os hengerszögű, V4-es erőforrása pedig a legmodernebb műszaki megoldásokat sorakoztatta fel. A Honda fejlesztőcsapata olyan különleges anyagokat használt fel, mint a szénszál, a Kevlar (ti. aramid) vagy a magnézium, a nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval és versenyváltóval társított erőforrásban pedig titán hajtórudak jártak fel s alá. A gyorskioldó rendszerrel rögzített, pillanatok alatt leszerelhető kerekek, illetve fékek minden paraméterében állítható futóműhöz kapcsolódtak, melynek fontos eleme volt a Pro-Arm névre keresztelt, egykaros hátsó „lengővilla”, ami még könnyebbé tette a kerékcseréket.

Az RC30 azonnal beírta magát a történelemkönyvekbe, hiszen Fred Merkel 1988-ban és 1989-ben egyaránt megszerezte a Superbike-világbajnokság trófeáját. Diadalmenete később is folytatódott, egyebek mellett Joey Dunlop, Carl Fogarty, Steve Hislop és Philip McCallen is számtalan nemzetközi versenyen győzedelmeskedett. 

* Az értékesítés kezdőidőpontja alkatrészenként eltérő lehet. A kapcsoló információkat Honda hivatalos honlapján találhatják az érdeklődők. Az alkatrészek korlátozott példányszámba készülnek.