„Elképesztően magas áremelkedés történt” – Szakmai interjú és portré Németh Balázzsal, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatójával

A globális és a magyar autóipar évek óta olyan problémákkal küzd, melyek korábban még sosem jelentkeztek egyszerre, pláne nem ilyen mértékben. Növekvő árak, kínálati hiány, szakadozó ellátási láncok, megnövekedett szállítási határidők nyersanyaghelyzet, világjárvány, háború, infláció. Ezekben az időkben értékelte Németh Balázs, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója a szektor helyzetét és mesélt arról, mi várható az elkövetkező évek magyar autópiacán.

Lencsés Csaba:
A legnagyobb újautó-forgalmazó céget irányítja, közben része az életének a humor. Van oka jókedvre a Porsche Hungaria vezetőjeként 2022 nyarán?

Németh Balázs:
Nincs.

L. Cs.:
Pedig az a furcsa helyzet látható, hogy miközben beszűkült kínálattal, elszállt árakkal és egy éven is túlnyúló szállítási határidőkkel szembesülnek az újautó-vásárlók, cége működésének három évtizede alatt most zárta a legjobb évet pénzügyileg.

N. B.:
Pénzügyileg.

L. Cs.:
Igen, pénzügyileg.

N.B.:
Meg egyébként nettó eredményben a második legjobb évünket zártuk. Bízom benne, a történelemkönyvekben 20-30 év múlva csak lábjegyzet lesz ez a két év, de akárhogy is nézzük, a Covid és a háború miatt alakult ki ez a nagyon furcsa helyzet.

Nincs okom jókedvre, mert vezetőként az ember nem szereti a kiszámíthatatlanságot. Mostanában a legabszurdabbnál abszurdabb, a közgazdaságtan alapszabályait meghazudtoló események sorozatával találkozunk, és nagyon nehéz alkalmazkodni ehhez. Nincs pánik, egy felsővezetőnek nyugodtnak kell lennie, de ennyire kiszámíthatatlan és váratlan fordulatokkal teli időszak soha nem volt az elmúlt 30 évben.

Szürreális, amikor több tízezer autónál arra kell várnunk, hogy jöjjön egy darab félvezető, ami a bal oldali visszapillantó tükröt irányítja, emiatt egy reptéren állnak az autók, amiket majd újra végig kell futtatni a minőségbiztosítási rendszeren. Nagyon sok gépkocsi nagyon sok specifikációval egyáltalán nem rendelhető.
(…)

L. Cs.:
Mekkora volt az áremelkedés önöknél az elmúlt két évben?

N. B.:
Ha a súlyozott átlagárakat nézzük a nagy mennyiségben vásárolt autóknál, akkor a Covidot megelőző időszakot összevetve 2022 júliusával 30 százalékos áremelkedés történt. Ami elképesztően magas. Elképesztően magas.

Mivel keresleti piac van, ezért a gyártóknak már nem kell akkora támogatásokat beletenni egy-egy autóba, hiszen a vásárló örül annak, ha vásárolhat, autóhoz juthat. És még jobban örül, ha mindezt minél hamarabb meg tudja tenni. Jelenleg azzal szembesülünk, hogy 1-1,5 éves várakozási idő mellett is boldog az ügyfél, ha rendelni tud autót. Merthogy nagyon sok gépkocsi, nagyon sok specifikációval egyáltalán nem rendelhető.

Vagy végleg fel lett függesztve a forgalmazása, mert az összes kvóta elfogyott mondjuk egy faceliftig, vagy az új modell bevezetésééig, vagy pedig egyszerűen nem tud a gyártó az alapanyagok hiánya miatt gyártani és ezért lett felfüggesztve.

A teljes interjú a Vezess.hu-n olvasható: https://www.vezess.hu/magazin/2022/08/26/porsche-hungaria-uj-szemelyauto-ertekesites-interju-nemeth-balazs-ugyvezeto/