Egy kurta-furcsa szezon vége

Finiséhez érkezett a világjárvány miatt nyáron indult 2020-as Forma-1-es világbajnokság. Márciusban, a koronavírus járvány kitörésekor, még nem lehetett tudni, hogy egyáltalán elindulhat-e a versenyzés és ha igen, milyen körülmények között. A Forma-1-es világ megrázta magát és egy 17 fordulós versenynaptárat hozott össze, amely rég látott fordulatokat eredményezett, de végeredmény tekintetében maradt minden a régi.

 Amber-Abu-Dzabi_F1_2019-rajt

Átalakult a Forma-1, a Liberty Media kampányokhoz csatlakozott és még kétnapos versenyhétvégét is próbálhattunk. Olyan új helyszínekre látogatott el idén a világbajnokság, ahol még soha nem járt, vagy épp visszatért olyan helyszínre, ahol nagyon régen járt. Két versenyhelyszín (Hollandia és Vietnám) bemutatkozása hiúsult meg, miközben Monaco 1950 óta először nem rendezett Forma-1-es futamot. Most először az is előfordult, hogy egy helyszínen két futamot is rendeztek, s ebben is volt különlegesség, hiszen vagy ugyanazon a nyomvonalon, vagy különbözőn.

Zártkapus futamokkal indult a szezon, majd nyáron egy-egy helyszín már fogadhatott korlátozott számú nézőket. A járvány erősödésével és a tél közeledtével a szezonvégi futamok újfent zártkapus versenyek lettek. A Ferrari motorbotránya és a Racing Point Mercedest másoló botránya is idén tört ki, de mindkét botrány hullámai végül viszonylagos csendben elültek.

Húsba vágó gazdasági hatásai is voltak a koronavírus járványnak. A Liberty Media idei bevételei csak a szokásosak töredékei voltak. Ez persze igaz volt a csapatokra, a pályákra és a promóterekre is. A McLaren és a Williams különösen nagy bajba került. Előbbi ezerkétszáz dolgozójától kénytelen megválni, s a Forma-1-es csapattól is 75 tagot kell elküldenie. A McLaren híres Forma-1-es autógyűjteményét is jelzálogosította. Utóbbi viszont teljesen kikerült a Williams család kezéből és irányítása alól. A Renault sem úszta meg. A részvényes francia kormánytól kért segítséget az életben maradáshoz 5 milliárd eurós hitel formájában. Jövőre már Alpine név alatt versenyez majd a csapat és biztosan marad a Forma-1-ben.

 

A régóta húzott-halasztott költségvetési sapkát is sikerült elfogadtatni a csapatokkal ebben az évben. Ez alapján 2021-ben 145 millió dollár lesz a költséghatár, 2022-ben 40 millió, míg a 2023-2025-ös időszakban már csak 135 millió dollár.

 Amber-Abu-Dzabi_F1_2019-dobogo

Sebastian Vettel távozása a Ferraritól és annak körülményei ismét alaposan felkavarták az állóvizet májusban. Vettel és a Ferrari szakítása a koronavírus-járvány időszakának legnagyobb autósportos bejelentése volt, bombaként robbant a médiában. Azonnal spekulációk indultak el azzal kapcsolatban, hogy ki ülhet a helyére a hőn áhított vörös autóba és azzal kapcsolatban, hogy vajon a háromgyerekes apuka visszavonul-e, hogy több időt töltsön a családjával, vagy ha folytatja, akkor vajon melyik csapatnál. Idővel kiderült, hogy a Racing Pointból Aston Martinná váló csapatnál folytatja Sergio Perez helyén. Vettelt pedig a McLarentől érkező Carlos Sainz váltja.

Sergio Perez a szezon nagy részében mindent megtett annak érdekében, hogy bent maradjon a Forma-1-ben, ahol 10 év óta először a Szahíri Nagydíjon sikerült a dobogó tetejére állnia. Bár ezidáig nem nyert a Forma-1-ben, de mindig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Elmondása szerint az idény végén derül ki, hogy a Red Bull leszerződteti-e, de arra is fel van készülve, hogy egy évet kihagyjon, ha más lehetősége nem lesz.

A szezon végéhez közeledve Bahreinben talán az évtized legnagyobb balesetének is szemtanúi lehettünk, amely szerencsés kimenetelű volt. Romain Grosjean kisebb égési sérülésekkel bár, de megúszta a balesetet, viszont a Haastól az év végével távozó francia így nem tud méltó búcsút venni a Forma-1-től, amelyhez kérdéses, hogy van-e visszaút számára. A Haas 2021-re leszerződtette a Forma-2-es bajnok Mick Schumachert, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fiát és a Forma-2-es összetettben ötödikként végző orosz Nyikita Mazepint.

Bár extra volt ez az év, a végkimenetele mégis ismerősre sikerült. A Mercedes és Lewis Hamilton idén is nagyon fölényes formában volt, így nem csoda, hogy végül mind a konstruktőri, mind az egyéni világbajnoki cím maradt az azt megvédők kezében. Lewis Hamilton idén rekordokat állított be és döntött meg, ami igazán különleges volt annak fényében, hogy még a Michael Schumacher által annak idején felállított megdönthetetlennek tűnő rekordoknak mondhattunk idén búcsút.

A hétszeres bajnok nem lehet maradéktalanul elégedett. A Szahíri Nagydíjon nem állhatott rajthoz pozitív koronavírus tesztjét követően, s kérdéses, hogy a szezonzáró futamon el tud indulni. Lewis Hamilton és Romain Grosjean hiányában George Russell, Jack Aitken és Pietro Fittipaldi is egy váratlan lehetőséghez jutott. Sajnos egyik fiatal pilóta sem tudott igazán élni a lehetőséggel, de a tisztes helytállás mindannyiukra igaz volt.

Sokak sejtése beigazolódott. Hivatalos, hogy 2021-ben Juki Cunoda foglalhatja el Danyiil Kvjat helyét az AlphaTaurinál Pierre Gasly mellett. Így, ha a Red Bull úgy dönt, hogy nem tartja meg Alex Albont, s helyére Sergio Perezt igazolja, a fiatal thai pilóta ülés nélkül maradhat a következő szezonra.

A Forma-1-es csapatok a verseny végével nem utaznak tovább, hanem az újonc pilóták tesztelését folytatják az abu-dzabi pályán. Ez a teszt eredetileg egy kollektív tesztelés lett volna az összes csapat részvételével Mivel azonban a szabályváltoztatásokat és az új, 18 colos gumik bevezetését csúsztatták egy évvel, így ez a fiatal pilóták tesztjévé alakult. Külön érdekesség, hogy ezen részt vehet a Renault/Alpine-hoz visszatérő már egyáltalán nem újonc Fernando Alonso is. Mivel azonban kihagyott két évet a Forma-1-ből, engedélyt kapott a részvételre. Alonso mellett úgy néz ki részt fog venni a teszten más tapasztalt pilóta is, így a Red Bullnál Sebastien Buemi és az Alfa Romeónál Robert Kubica. A szabályzat szerint ugyanis azok vehetnék részt a teszten, akik 2020-ban nem versenyeztek. Jack Aitken, aki George Russell autójában körözött a Szahíri Nagydíjon, szintén részt vehet a teszten, annak ellenére, hogy ha Lewis Hamilton nem áll rajthoz a hétvégén, ismét ő vezetheti Russell autóját. Hamilton viszont azon van, hogy mihamarabb autóba ülhessen, akár már a hétvégén. Ehhez azonban negatív koronavírus tesztre lesz szüksége.

 

 

A verseny és a pálya

 

A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. A pályát az előző években finom homokréteg takarta, ami az abroncsok szemcsésedéséhez vezetett. Elég nehéz a pálya. 21 kanyarjából különösen a hosszú egyenes és az utána következő nyolcas kanyar tűnik ki. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokot eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével süt a nap.

A pálya különlegessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata tulajdonképpen egy alagút.

Az 55-körös Abu-Dzabi Nagydíj december 1.-én helyi idő szerint 17.10-kor (nálunk 14.10-kor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,554 km, a teljes versenytáv 305,355 km. A pályarekordot tíz év után tavaly megdöntötte Lewis Hamilton. A brit ideje 1 perc 39,283 másodperc.

 

2019-ben Lewis Hamilton (Mercedes) állhatott a dobogó tetejére, ideje 1:34:05.715 volt. A második helyezett Max Verstappen (Red Bull) lett, míg a bronzérmes helyen a Ferrarival versenyző Charles Leclerc ért célba.

 

Forrás: facebook.com/amberprkft/