Eddig bírták cérnával a taxisok- az utóbbi 10 év legnagyobb demonstrác​iójára készülnek

Tovább lehetetlenítik az amúgy már jócskán megtizedelt taxisok munkáját. A 2013. szeptember 1-jén életbe lépett új taxirendeletet láthatóan továbbgondolja az állam. Mint megtudtuk, ez sem a jelenlegi taxisok javát szolgálja.

2014. szeptember 1-től csak 10 évesnél fiatalabb sárga taxival lehet utazni Budapesten, minden taxisnak meg kellett újítania engedélyét, annak egyik feltétele volt a jármű sárgára színezése, amelyet saját költségen finanszíroztak a gépjárművezetők.

Egyebek között (100 méterről látható szabadjelző, évenkénti minősítés és megemelt droszttdíj, amely szinte fölösleges, hiszen mindegy, hogy hol van a gépkocsi, ha GPS alapján osztja a számítógép a címet) kötelező minden gépkocsiban a bankkártya-terminál, működő légkondicionáló berendezés, és kötelezővé tették az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatát is, amely pl. teljesen független a valódi hőmérséklettől. Ennek alapján kötelező október 15-étől március 15-éig terjedő időszakban a téli gumi használata, ami ebben a meleg időszakban a szakemberek szerint igencsak kockázatos, balesetveszélyes.

Szintén nem gondolták át a rendeletet alkotók a csendes címkiadást, amely alapján egy tableten kapják meg a címet a gépkocsivezetők. Tekintettel arra, hogy a Kresz szerint a telefonálás tilos és büntetendő (mivel elveszi a figyelmet a vezetéstől, és a telefonáló saját magára és másra is veszélyt jelent a közúti forgalomban), értetlenül állunk a tablet használatának engedélyezése előtt. Hiszen ha menet közben kap egy címet a gépkocsivezető, amely hangjelzéssel hívja fel a figyelmet,  8-12 másodperc van arra, hogy elolvassa és megválaszolja, azaz elfogadja a címet. Ha ezt nem teszi, néhány pillanat múlva, egy másik taxis „tablete csörren” meg.

A 2013. szeptember 1-jén életbe lépett új taxirendeletet következtében, ez év februárjában már csaknem ezer taxi tűnt el a budapesti utcákról. Most újabb szigorítások várhatóak, amelyek szerint  2016. július 31.-ig újra meg kell szerezni a vállalkozóit, továbbképzésen és vizsgán kell részt venni, amit 5 évente meg kell ismételni. Természetesen mindezt saját pénzből, a vállalkozás tevékenységi engedélye pedig 5 évre lesz kiadva. Ha még ezt is teljesíteni fogja valaki, akkor újabb nehézség következik: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelettervezete alapján, 2016 január 1-től, legfeljebb hétéves autóval járhatnak, és ötévente meghosszabbítandó engedélyükkel kizárólag saját településükön vehetnek fel utast a taxisok.

Az egységes tarifa miatt kevesebbet költünk taxira, többet kénytelenek költeni viszont a taxisok a vállalkozásukra, így sokan nem tudnak majd megfelelni a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelettervezetének. Ezúttal nemcsak a fővárosi taxisokat érinti, hanem a vidékieket is a rendelettervezet.

A szakma az utóbbi tíz év eddigi legnagyobb Országos Taxis Demonstrációját tervezi.

Korábbi írásunk ebben a témában:

A DK-t is érdekli a taxisok helyzete

Marad a GPS-alapú csendes címkiadás