Czunyiné: a közeljövőben elindulhat a társadalmi vita a kilenc évfolyamos iskoláról

A köznevelési államtitkár szerint a kilenc évfolyamos iskola az egyik lehetséges jó válasz a köznevelés tartalmi megerősítésére, s ennek társadalmi vitája a szakmai egyeztetések után a közeljövőben elindulhat.

    Czunyiné Bertalan Judit a fővárosban hétfőn tartott szakmai tanévnyitó konferencián kiemelte: elvégezték az oktatási háttérintézmények megerősítését, profiltisztítását, ennek részeként megalakították a pedagógiai oktatási központokat tavasszal, a nyár elején. Ezek az Oktatási Hivatal feladatkörébe kerültek, és mostanra egységes hálózat alakult ki – mondta, hozzátéve: a központok létrehozásával az a cél, hogy érdemi támogató rendszer álljon az iskolák rendelkezésére.
    Felidézte, hogy a minőségi oktatás célja a hátránykompenzáció, a versenyképes tudás biztosítása és az esélyteremtés. Az iskolarendszernek ezeket egyszerre kell biztosítania – hangsúlyozta Czunyiné Bertalan Judit, aki az alapvető feladatok között említette a kisgyermekkori nevelés kiterjesztését, a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését, arányának csökkentését, és szólt a minden hároméves gyermekre vonatkozó kötelező óvodáztatásról.
    A köznevelési államtitkár a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ tanévnyitó rendezvényén kitért arra is: az óvoda esélyteremtő szerepének növelésére 1,3 milliárd forint áll rendelkezésre az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében.
    Rámutatott: az intézményrendszer átszervezése, a fenntartói struktúra átalakítása, a nemzeti alaptanterv átgondolása egyaránt a köznevelés tartalmi megerősítését célozta.
    Az elkövetkező időszak feladatai közül az intézményrendszer, a módszertan és a tartalom fejlesztését emelte ki.
    Az előbbiről szólva kitért az oktatási anyakönyv létrehozására, amely az adatok áttekinthetőségét segíti. Az iskolaközpontokkal nem egy iskolatípus jön majd létre, hanem a hátránykompenzációt, a tanulók eredményes oktatását, a fejlesztést segítik, s ezek alkalmasak lehetnek majd tartalmas nyári programok megtartására is – ismertette a köznevelési államtitkár, aki beszámolt a még az ősszel induló Nemzeti Köznevelési Portálról, amelynek célja a kapcsolatkialakítás és -tartás az iskolával és a pedagógusokkal.
    Megjegyezte: a tartalmi megerősítésre a kilenc évfolyamos iskola az egyik lehetséges jó válasz, ennek társadalmi vitáját a szakmai egyeztetések után a közeljövőben “megnyitják”.
    Az államtitkár szólt arról, hogy a köznevelési intézmények korszerűsítése és az informatikai fejlesztés mellett a  művészetoktatás, a mérés-értékelés, a pedagógiai szakszolgálat fejlesztését célzó pályázatok kiírását tervezik.
    Maruzsa Zoltán, az Oktatási Hivatal (OH) megbízott elnöke azt mondta: az átalakításokkal összefüggésben elvárás a szakmai párhuzamosságok megszüntetése, az intézményi, szakmai profilok tisztítása és a minőségi szolgáltatások biztosítása. Fontosnak nevezte, hogy a köznevelési és a felsőoktatási szereplők az igényeiknek megfelelő segítséget kaphassanak.
    Ismertetése szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól (Klik) a pedagógiai szakmai szolgáltatások, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettől a tantárgygondozói, nemzetiségi köznevelési feladatok, a közösségi szolgálatokat érintő területek kerülnek át. December 31-ével az Educatio kft. beolvad az Oktatási Hivatalba. A pedagógusok minősítési eljárása, a mérések szervezése a kormányhivataloktól szintén átkerül az OH-hoz – sorolta, és kitért arra is: 14 regionális pedagógiai oktatási központ kezdte meg munkáját önálló szervezeti egységként.
    Közölte: az országos pedagógiai szakmai szolgáltatásokat felmérték, és azt tapasztalták, hogy főként a szaktanácsadásra, a tantárgygondozásra mutatkozott igény.
    A felsőoktatás területén ide kerül a Diplomás Pályakövetési Rendszer, feladatuk lesz a magyar állami ösztöndíjas képzés feltételei teljesítésének nyilvántartása, és teljes egészében átveszik a felvételi informatikai, szakmai feladatait.
    Hanesz József, a Klik elnöke közölte: fenntartásukban 2200 intézmény működik, a feladatellátási helyek száma 5147. Júliustól a szakképzés leválásával 300 intézmény került el a Kliktől. Az intézményi férőhelyek száma 1,3 millió, a beiratkozó elsősök száma 74 121, négyezerrel kevesebb, mint tavaly. Az intézményekben több mint 748 ezer diák tanul. A pedagógusok száma több mint 95 ezer, a szakképzéssel mintegy 25 ezren távoztak, a technikai dolgozók száma pedig mintegy 50 százalékkal csökkent. A kormánytisztviselők 368-cal lettek kevesebben.
    Célként jelölte meg a tervezhető és tervszerű működés megvalósítását, ami az intézmények működését biztonságossá teszi. A költségvetésükről szólva elmondta: mintegy 500 milliárdból gazdálkodhatnak, de a feladatokkal forrásokat is adtak át.
    A kiadások több mint 90 százaléka személyi juttatás – jelezte, hozzátéve: a rendelkezésre álló forrást, ha okosan költik el, akkor a büdzsében baj nem lehet. Közölte, a működésük biztosított lesz, ugyanakkor azt gazdaságosabban kell megvalósítaniuk. Kitért arra is: az átszervezésekkel a Klik központi létszáma 50 százalékkal csökken. Ennek oka, hogy a központban stratégiai döntéseknek kell születniük, a “megtakarított” létszámot a megyeközponti és a területi tankerületek fogják megkapni. Sokkal erősebb megyei és járási központ a cél – közölte a központ elnöke, aki megerősítette: az intézmények működését, gazdálkodását segítendő kincstári kártya bevezetését tervezik.

Forrás:MTI