Címvédés távol Európától- Az Ausztrál Rali következik…

Három hét telt el az aszfaltos Német Rali után, s a hétvégén az idei év utolsó tengerentúli futama, a murvás Ausztrál Rali következik. Ez a verseny egy év kihagyás után tavaly ismét bekerült a Rali Világbajnokság versenynaptárába, amelynek sokan örülnek, hiszen ezt a helyszínt mindenki kedveli; és nagyon várja, bár nagyon messzire kell érte repülni. Itt végre nagy eséllyel megvédi konstruktőri világbajnoki címét a Volkswagen.

Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki rali futam lett. A verseny nagy ásza sokáig a legendás ralipilóta, Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzött a kenguruk földjén. Ez a siker később két másik finn raliversenyzőnek, Marcus Grönholmnak és Mikko Hirvonennek is kijutott.

A Rali Világbajnokságban domináns szerepet játszó Volkswagennek nem sikerült a bravúr Németországban, nem nyerte meg a hazai raliját és nem lett még világbajnok. Két pilótája, Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala azonban még mindig a fő esélyesei az egyéni világbajnoki címnek. Bár Ogier mutat jobb teljesítményt az idei évben, azért Latvala is fel-felér a dobogó tetejére néhány futamon. A német csapat az Ausztrál Ralit megelőzően bejelentette, hogy nem lesz csapatutasítás érvényben a távoli kontinensen, pilótái szabadon versenyezhetnek. Mivel a Volkswagennek több mint kétszer annyi pontja van, mint az utána következő Citroennek, nem meglepő, hogy hagyják versenyzőiket megvívni az elsőségért.

25 év után ismét!

A Volkswagennek mindössze öt pontra lesz szüksége ahhoz, hogy megszerezze a konstruktőri világbajnoki címet Ausztráliában. Tavaly ezen a ralin rendkívül domináns teljesítményt nyújtott a csapat és annak francia pilótája, Sebastien Ogier. 2013-ban csak balszerencséjének köszönhetően nem lett ezen a futamon világbajnok, pedig megérdemelte volna. A 22 gyorsasági szakaszból ugyanis 19-et ő nyert meg. Ezt látván nagyon nagy esélye van annak, hogy a német csapat már a hétvégén megvédheti világbajnoki címét. Ez esetben 25 éve után ismét megesik, hogy a világbajnokság ilyen korai szakaszában világbajnok lesz egy ralis csapat.

A három héttel ezelőtti Német Ralin a Hyundai elsöprő fölénnyel kettős győzelmet zsebelt be. Thierry Neuville mindazonáltal arra figyelmeztet, hogy nem szabad elszállniuk a sikertől és koncentráltnak kell maradniuk az Ausztrál Rali idejére. A csapatnak nem volt lehetősége tesztelésre Ausztrália előtt, de felkészülten vágnak neki a hétvégének. Neuville márkatársai ezúttal Chris Atkinson és Hayden Paddon (Hyundai Motorsport N) lesznek.

Ami a ralit illeti, nem lesz egy vasárnapi sétakocsikázás. Bár az Ausztrál Rali nem a szezon egyetlen murvás ralija, mégis hírhedt nagyon csúszós útjai miatt, s az erdős és nyitott szakaszok váltakozása miatt különleges kihívás a pilóták számára. Száraz időben a szezon legrosszabb murvás ralija lehet a ’sepregetők’ számára. Az elölről rajtolók takarítják majd az utat az utánuk startolók előtt. Mivel esőt jelenleg csak szombatra jósolnak, nem lesznek szerencsések az éllovasok, hiszen a neheze rájuk vár pénteken.

A rali

2012-ben nem rendezték meg az Ausztrál Ralit, s visszatérésekor 2013-ban mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, Coffs Harbourba került, s ez idén is így lesz. Újdonság az idei évben, hogy egy teljesen új kevert felszínű gyorsasági szakaszt is beiktattak a szervezők, amelyet pénteken és szombaton sötétben teljesít a mezőny. A szervizpark átkerült a Cex Coffs Nemzetközi Stadionba. A verseny utolsó szakasza, a Wedding Bells (esküvői harangok), lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők.

A szervezők tavaly megtartották a kedvelt gyorsaságikat 2011-ből és olyan új szakaszokat tettek be, amelyek nem lesznek messzebb 35 km-nél Coffs Harbourtól. Így nagyon kompakt lett az útvonal. Idén viszont péntekre berakták az új Hydes Creek gyorsasági szakaszt és szombaton a mezőny kétszer is végighajt a 49,37 km hosszú Nambuccán, amely a szezon egyik leghosszabb gyorsasági szakasza.

A 2014-es Ausztrál Rali három napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 319,58 km-t tesz majd ki.

Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:

2013                S Ogier (VW)

2011                M Hirvonen (Ford)

2009                M Hirvonen (Ford)

2006                M Hirvonen (Ford)

2005                F Duval (Citroën)

2004                S Loeb (Citroën)

2003                P Solberg (Subaru)

2002                M Grönholm (Peugeot)

2001                M Grönholm (Peugeot)

2000                M Grönholm (Peugeot)

1999                R Burns (Subaru)

1998                T Mäkinen (Mitsubishi)

1997                C McRae (Subaru)

1996                T Mäkinen (Mitsubishi)

1995                K Eriksson (Mitsubishi)

1994                C McRae (Subaru)

1993                J Kankkunen (Toyota)

1992                D Auriol (Lancia)

1991                J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a Német Ralit követően:

Egyéni

1. Sebastien Ogier (FRA)                  Volkswagen Motorsport                    187 pont

2. Jari-Matti Latvala (FIN)               Volkswagen Motorsport                    143 pont

3. Andreas Mikkelsen (NOR)           Volkswagen Motorsport 2                 110 pont

4. Mads Östberg (NOR)                    Citroën WRT                                       74 pont

5. Mikko Hirvonen (FIN)                  M-Sport WRT                                     73 pont

6. Thierry Neuville (BEL)                 Hyundai WRT                                     73 pont

7. Elfyn Evans (GBR)                       M-Sport WRT                                     57 pont

8. Kris Meeke (GBR)                        Citroën WRT                                       54 pont

9. Martin Prokop (CZE)                    Jipocar Czech National Team             37 pont

10. Henning Solberg (NOR)              Henning Solberg                                  26 pont

Gyártók

1. Volkswagen Motorsport                305 pont

2. Citroën WRT                                 138 pont

3. Hyundai WRT                               131 pont

4. M-Sport WRT                               128 pont

4. Volkswagen Motorsport 2             109 pont

6. Jipocar Czech National Team         40 pont

7. RK M-Sport WRT                           21 pont

8. Hyundai Motorsport N                    12 pont

(Forrás: Amber PR)