Bryn Terfel: nagyszerű érzés ismét Budapesten lenni

Nagyszerű érzés ismét Budapesten lenni – fogalmazott Bryn Terfel szerdán a Magyar Állami Operaházban, ahol június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. A világhírű walesi basszbariton az intézmény által szervezett sajtóbeszélgetésen beszélt kedvenc szerepéről és elmondta azt is, hogy szívesen mutatkozna be Falstaffként a magyar fővárosban.

. Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója (b) és Bryn Terfel walesi basszbariton a Magyar Állami Operaházban rendezett sajtóbeszélgetésen 2016. június 1-jén. Az operaénekes június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

. Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója (b) és Bryn Terfel walesi basszbariton a Magyar Állami Operaházban rendezett sajtóbeszélgetésen 2016. június 1-jén. Az operaénekes június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

    Az eseményen az énekes hangsúlyozta: felemelő négy év után visszatérni Budapestre, ahol 2012-ben a Müpa színpadán láthatta először a magyar közönség. Mint fogalmazott, az elmúlt héten négy különböző helyen lépett fel Walesben, így nagyra értékeli azt is, hogy egy estét pihenéssel tölthet a magyar fővárosban.
    A walesi énekes csütörtökön először lesz látható az Operaház színpadán, ahol többek között Guiseppe Verdi műveiből énekel részleteket, így a Shakespeare-fesztiválhoz kapcsolódva a Machbeth című operából Macduff áriáját, az Ottelóból pedig a Balettzenét és a Crédót. A műsort Wagner-áriák is színesítik, hallható lesz A bolygó hollandi nyitánya, valamint Wotan búcsúja és a Tűzvarázs A walkür című darabból. Emellett felcsendül még Rossini, Donizetti, Boito, Gounod és Berlioz zenéje is.

Bryn Terfel walesi basszbariton a Magyar Állami Operaházban rendezett sajtóbeszélgetésen 2016. június 1-jén. Az operaénekes június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Bryn Terfel walesi basszbariton a Magyar Állami Operaházban rendezett sajtóbeszélgetésen 2016. június 1-jén. Az operaénekes június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

    “A műsor magába foglalja mindazt, amiről az elmúlt évem szólt” – fogalmazott az 50. születésnapját tavaly novemberben ünneplő Bryn Terfel. Hozzáfűzte: az elmúlt hónapok középpontjában a visszatérés állt, ugyanis újra kedvenc operaházaiban és koncerttermeiben állhatott színpadra Londonban, Bécsben és Münchenben is.
    Az MTI kérdésére, hogy mely szerepet tartja karrierje szempontjából a legfontosabbnak, úgy válaszolt: pályafutása első 15 évében fiatal énekesként főleg Mozart-karaktereket játszott. Az osztrák zeneszerző kompozícióit egyáltalán nem könnyű énekelni, ugyanakkor darabjait és karaktereit körülveszi a fiatalság csodája, így az éneklés minden percét élvezte a próbáktól az előadásokig.
    “Az énekhang fejlődésével azonban az ember élete is új irányt vesz. Ha egyetlen szerepet kell kiemelnem, olyat, ami már akkor is boldoggá tesz, amikor két órával az előadás előtt az operába érkezek, hogy egy órát töltsek a sminkszékben ülve, akkor az Verdi Falstaffjának a címszerepe. Falstaffként már a színpadra lépés előtt is nevetek” – hangsúlyozta Bryn Terfel, megjegyezve, hogy az operamű harmadik tételét kedveli a leginkább, és mára “öreg énekesként” talán erőteljesebb színészi játékkal viszi színpadra a szerepet, mint fiatalabb korában. Az operadarabból a budapesti közönség Falstaff monológját hallhatja csütörtökön.
    A walesi énekes újságírói kérdésre válaszolva beszélt arról is, hogy elfogytak a “kívánságlistájáról” azok a szerepek, amelyeket mindenképp szeretett volna színpadon alakítani. Az egyik utolsó ilyen karakter Borisz Godunov volt, a szerepet a londoni királyi operában énekelhette el áprilisban. Ezért egyre inkább vágyik egy olyan szerep után, amelyet személyesen rá, a mostani “biztosa nem mozarti” hangjára írna egy kortárs zeneszerző.
    A beszélgetésen Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója felidézte, hogy Bryn Terfel legutóbbi budapesti fellépésén egy üveg sört is megivott éneklés közben. Ehhez kapcsolódva az énekes megjegyezte, fontos, hogy a színpadon legyen némi vidámság, hiszen olykor furcsa dolgok történnek, amikre előzőleg senki nem számított. Véleménye szerint ilyen eset volt, amikor áprilisban a bécsi állami operaházban Angela Gheorghiu román szoprán egyszerűen lekéste a jelenetét, megállásra kényszerítve partnerét, Jonas Kaufmannt és a zenekart. Az előadásban Cavaradossit Bryn Terfel játszotta.
    “Ha hallgatnék zenét vezetés közben, akkor az valószínűleg egy tenor hangja lenne. Mindig is tenor szerettem volna lenni, olyasvalaki például, mint Franco Corelli. Micsoda képzelőerő volt a hangjában!” – mesélte. Felidézte azt is: először egy stúdióban hallotta Luciano Pavarottit élőben, és teljesen lenyűgözte az élmény, a világhírű tenor hangterjedelme.
    “Ugyanolyan hatalmas arca volt, mint nekem. Az ilyen arc vagy rögbizésre, vagy éneklésre termett” – jegyezte meg a walesi énekes, aki Ókovács Szilveszter felkérésére elmondta azt is: szívesen lépne fel a Magyar Állami Operaházban Falstaffként.
    Bryn Terfelt a világ egyik legmarkánsabb egyéniségként számon tartott énekese, aki szívesen látott vendég az összes jelentős hangversenyteremben és operaházban. A baritonra a kritika Figaróként és Falstaffként figyelt fel, az utóbbi években pedig Wagner-szerepekben tűnt ki: Wotan és Hans Sachs mellett A bolygó hollandi címszerepében is osztatlan sikert aratott. Repertoárja átnyúlik a klasszikus műfaji határokon, bemutatkozott a Hegedűs a háztetőn Tevjéjeként, valamint a Sweeney Todd című musical főszerepében is.
    A csütörtöki áriaestet Gareth Jones walesi karmester vezényli, aki gyakran dolgozik együtt Bryn Terfellel, szerte Európában dirigálta már önálló estjeit, szabadúszó művészként pedig számos fesztiválon fellépett már a világban Bregenztől Vancouveren át Brisbane-ig. Az esten közreműködik még Sáfár Orsolya, László Boldizsár és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Forrás:MTI