A Volkswagen AG közleménye az Egyesült Államok piacán tervezett lépésekről

 

  • A Volkswagen a TDI motoros dízel járművei kapcsán egyezségi megállapodásokra törekszik az USA szövetségi hatóságaival, a magánszemély felperesekkel és 44 USA tagállammal
  • A Volkswagen szándékai szerint az egyezségi program (jóváhagyása esetén) jármű-visszavásárlásokat és idő előtti lízingből való visszavételt, valamint műszaki jellegű kiigazításokat foglal magában, továbbá az érintett vevők részére egyezségi kifizetéseket jelent 475.000 kérdéses 2.0 literes TDI motoros jármű tekintetében.
  • A Volkswagen 2,7 milliárd USA dolláros alapot hagy jóvá a környezeti kompenzációs intézkedések finanszírozására és ezen kívül hajlandó 2,0 milliárd USA dollárt fektetni a nulla kibocsátású járművek használatának támogatásába.
  • Az USA szövetségi tagállamaival kötött külön megállapodás a fogyasztóvédelmi pereket hivatott rendezniWolfsburg/Herndon VA/ Budapest, 2016. július 04. – A Volkswagen AG a mai napon tette közzé, hogy egyezségi megállapodásokat kötött az Egyesült Államok igazságügyi minisztériumával („Department of Justice”, azaz „DOJ”) és Kalifornia szövetségi tagállammal, valamint a szövetségi kereskedelmi bizottsággal („Federal Trade Commission”, azaz „FTC”) szervezettel és magánszemély felperesekkel, akiket a felperesi irányító bizottság („Plaintiffs’ Steering Commitee”, azaz „PSC”) képvisel abból a célból, hogy rendezze a Volkswagen és az Audi érintett kétliteres TDI dízel járműveivel kapcsolatos polgári jogi igényeket. A körülbelül 499.000 Egyesült Államok piacaira készült kétliteres TDI motoros járműből jelenleg 460.000 Volkswagen és 15.000 Audi márkájú jármű van használatban – amelyek a visszavásárlás, a lízingből való visszavétel vagy a hatóságilag engedélyezett műszaki átalakítások szempontjából érintettek. A Volkswagen alapot hoz létre a 2.0 literes TDI motoros járművek finanszírozására 10,033 milliárd USA-dollárig terjedően. Ez az összeg 100 százalékos részvételi arányon alapul, valamint azon a feltételezésen, hogy az érintett vevők 100 százaléka dönt a visszavásárlás vagy a lízingből való idő előtti visszavétel mellett.A 2.0 literes TDI motorokra létrejövő egyezségi programmal kapcsolatos megállapodásokhoz még Kalifornia tagállam északi körzetének bírósága („United States District Court for the Northern District of California”) részéről Charles R. Breyer bíró engedélye szükséges, aki a dízel-problémakörrel kapcsolatosan a szövetségi körzeteken átívelő peres („Multi-District Litigation”, azaz „MDL”) eljárást vezeti. A Volkswagen ezen kívül azt is bejelentette, hogy az Egyesült Államok 44 tagállamának főügyészével, valamint Columbia Kerülettel és Puerto Ricóval arra az egyezségre jutott, hogy a dízel-problémakörrel kapcsolatos már folyamatban lévő és a potenciális jövőbeni fogyasztóvédelmi pereket („State Consumer Protection Claims”) összesen körülbelül 603 millió USA dollár értékű egyezségi összeg útján rendezzék. „Nagyon komolyan vesszük azt az általunk kitűzött feladatot, hogy helyesen cselekedjünk, és e megállapodások ennek a feladatnak fontos állomásai.” – közölte Matthias Müller, a Volkswagen AG elnök vezérigazgatója. „Nagyra becsüljük minden érintett fél konstruktív együttműködését és nagyon hálásak vagyunk ügyfeleinknek az eljárás előrehaladtával tanúsított türelmükért. Tudatában vagyunk annak, hogy még sokat kell tennünk annak érdekében, hogy visszanyerjük az amerikai emberek bizalmát. Arra koncentrálunk, hogy a még megválaszolatlanul maradt kérdéseket megoldjuk, és így a Volkswagent olyan jobb és erősebb vállalattá fogjuk tenni – és ezzel következetesen követjük célunkat -, amely az integrált, fenntartható mobilitás világszinten vezető szolgáltatója ügyfeleink részére.”A bíróságnak három megállapodást nyújtottunk be engedélyezésre a 2.0 literes TDI egyezségi program részeként: (1) egy úgynevezett jóváhagyási megállapodást („Consent Decree”), amelyet az USA igazságügyi minisztériuma (DOJ) nyújtott be a környezetvédelmi hatóság („Environmental Protection Agency”, azaz „EPA”) nevében, továbbá Kalifornia szövetségi tagállam a Kaliforniai Levegő Erőforrás Testület („California Air Resources Board”, azaz „CARB”), valamint a kaliforniai állami főügyész nevében; (2) a szövetségi kereskedelmi bizottság („Federal Trade Commission”, azaz „FTC”) által benyújtott egyezségi rendelkezést („Consent Order”); és (3) egy célzott egyezséget a felperesi irányító bizottsággal (PSC) a Volkswagen és Audi márkájú 2.0 literes TDI motoros járművek bizonyos jelenlegi és korábbi tulajdonosainak és lízingbe vevőinek szövetségi szintű felperesi összefogása nevében az egyesített per rendezésének céljával. A felek meg vannak győződve arról, hogy a bíróságra benyújtott egyezségek korrekt és méltányos megoldást jelentenek a Volkswagen és az Audi érintett ügyfelei számára. A Volkswagen továbbra is azon fog fáradozni, hogy a 3.0 TDI V6-os dízelmotorral szerelt érintett járművekre is közös megegyezéses megoldást találjon. 2016. április 22-én a Volkswagen a 2015. évi beszámolójában összesen 16,2 milliárd eurós rendkívüli kiadásról számolt be, amely a járművek műszaki átalakítására és visszavásárlására, jogi kockázatokra, valamint a dízel problémakör következményeiként felmerülő további ráfordításokra képzett céltartalékokra vonatkozik. A korábban elmondottak szerint a kockázatok jövőbeni értékelése a dízel problémakör megoldásának komplexitása és az azzal kapcsolatos jogi bizonytalanságok miatt ettől esetleg eltérhet. „A mai nyilatkozat a már közzétett céltartalékaink és egyéb pénzügyi kötelezettségeink keretén belül mozog, így képesek vagyunk kezelni a következményeket. A nyilatkozat amerikai ügyfeleink és kereskedőink, valamint a tulajdonosaink számára is magasabb szintű tisztázást jelent. Az e nagyságrendű egyezségi megoldások kétség kívül jelentősen megterhelőek az üzleti működés szempontjából. Most a 2025-ös TOGETHER-stratégiánkra fogunk koncentrálni és azon munkálkodunk majd, hogy a Volkswagen csoport minden területén javítsuk a működés tökéletességét” – mondta Frank Wittle, a Volkswagen AG pénzügyi igazgatója. A ma kihirdetett megállapodások nem jelentik a Volkswagen felelősségének elismerését. Feltételeik szerint nem arra irányulnak, hogy befolyásolják a Volkswagen kötelezettségeit valamely Amerikai Egyesült Államokon kívüli jogrendi törvényei vagy jogszabályai alapján, vagy hogy azokat a Volkswagen kötelezettségeire alkalmazzák. A járművekre vonatkozó nitrogén-oxid-kibocsátás (NOx) értékeinek szabályozása az Egyesült Államokban lényegesen szigorúbb, mint a világ más részein, és a motorváltozatok ennek megfelelően jelentősen különböznek. Ez a műszaki megoldások fejlesztését az Egyesült Államokban jelentősen megnehezíti Európához vagy a világ más régióihoz képest, ahol már a hatáskörrel rendelkező hatóságok egyetértése mellett megkezdődött a TDI járművek átalakítására irányuló engedélyezett program megvalósítása, amellyel teljes egészében megfelelünk az UN/ECE és az európai kibocsátási szabványoknak. A 2.0 literes TDI motorokra vonatkozó javasolt egyezségi megoldásokA 2.0 literes TDI motorokra vonatkozó megcélzott egyezségi program keretei között – a bírósági engedélyezésétől függően –a Volkswagen többek között az alábbi intézkedésekre vonatkozó hajlandóságát nyilvánította ki:

 

  •  
  • Visszavásárlás, illetve idő előtti lízingből való visszavétel végrehajtása vagy a járművek ingyenes műszaki átalakítása (az EPA és a CARB engedélyezése esetén), valamint egyezségi kifizetések a jelenlegi és bizonyos korábbi tulajdonosok és lízingbe vevők részére. Részleteiben ez a következőket jelenti:
  • A Volkswagen saját alapot hoz létre a 2.0 literes TDI egyezségi programhoz. Az alapba fektetett összeg nem haladhatja meg a 10.033 milliárd USA dollárt. A konkrét összeg a programban részt vevő ügyfelek számától függ, valamint az általuk választott opcióktól, amennyiben a javasolt műszaki átalakításokat jóváhagyják a hatóságok és ezzel megvalósíthatóvá válnak.

  • A vevők választhatnak, hogy visszavásároltatják járművüket a Volkswagennel vagy lízing szerződésüket szankció nélkül felmondják, vagy ha a műszaki megoldásokat engedélyezték, ingyenesen átalakíttatják járművüket és megtartják azt. Azon vevők, akik ezen opciók bármelyike mellett döntenek, a Volkswagentől egy további egyezségi kifizetést is kapnak.

  • A kérdéses járművek visszavásárlási értéke a tiszta visszaadáskori („Clean Trade-In”) értéken alapul, a NADA 2015 szeptemberében kiadott használt autó katalógusa („Used Car Guide”) címen közzétett adatai szerint, figyelembe véve a lehetséges kiegészítő felszereltséget és az eljárás előrehaladottságát.

  • Az USA-ban az alábbi környezetvédelmi programok támogatása az EPA-val és a CARB-el való egyeztetés alapján:
  • 3 éves időszakon keresztül 2,7 milliárd USA-dollárnyi összeget fizet be a bíróság által kirendelt vagyonkezelő által kezelt alapba a 2.0 literes TDI járművek megemelkedett nitrogén-oxid-kibocsátása (NOx) orvoslására.

  • 10 éven keresztül 2 milliárd USA dollárt fizet be a nulla károsanyag-kibocsátású járművek infrastruktúrájába, valamint olyan kezdeményezésekbe, amelyek támogatják a megfelelő hozzáférést és a nyilvánosság szenzibilizálásának növelését e technológia irányában.

A Volkswagen az egyezségi programot azonnal megkezdi, amint a bíróság jóváhagyja az egyezségi megállapodásokat. Ez legkorábban 2016 őszére várható.

A potenciális felperesek részéről jelenleg nem szükséges a kapcsolatfelvétel a Volkswagennel, az Audival, vagy azok kereskedőivel. A csoport egyes felperes tagjait átfogóan tájékoztatjuk majd jogaikról és lehetőségeikről az úgynevezett „Opt-out” jogot is beleértve (az egyezségi javaslat elutasítására vonatkozó lehetőség), amennyiben a bíróság kiadja ideiglenes engedélyét a 2016. július 26. napjára ütemezett meghallgatás során az összevont keresetre vonatkozóan.

A tervezett 2.0 literes TDI egyezségi programra vonatkozó további információk az egyezségi megállapodások teljes szövegével együtt az alábbi címeken érhetőek el: www.VWCourtSettlemen.com, valamint www.AudiCourtSettlement.com.

 

TÁJÉKOZTATÁS A SZERKESZTŐK RÉSZÉRE

 

Volkswagen az USA-ban

A Volkswagen Group of America (VWGoA), a Volkswagen AG százszázalékos leányvállalata, amely az USA-ban több mint 6.000 munkatársat foglalkoztat és több mint 1.000 kereskedelmi helyszínen van kapcsolata az USA mind az ötven tagállamában. A Volkswagen az USA-ban már több mint 60 éve jelen van. Ma a VWGoA több mint 30 telephelyet tart fenn az Egyesült Államokban, beleértve egy LEED Platin tanúsítvánnyal rendelkező gyártóművet is Chattanoogaban, Tennessee államban.

A chattanoogai gyár több mint 2.500 munkatársat foglalkoztat, és olyan beszállítókkal működik együtt, akik további 9.200 munkahelyet tartanak fenn. Chattanoogaban jelenleg a Volkswagen Passatot gyártják, 2016 végén pedig egy új, középkategóriájú hétszemélyes SUV gyártása indul ugyanitt. A Volkswagen 900 millió USA dollárt fektet be az új SUV gyártásával az USA-beli termelői tevékenységének bővítésébe, amely illeszkedik a Volkswagen AG azon tervébe, hogy Észak-Amerikában összesen több mint 7 milliárd USA dolláros befektetést eszközöljön a 2015 és 2019 közötti időszakban.

Az MDL eljárás (Multi-District Litigation)

A jelen esetben az „In Re: Volkswagen „Clean Diesel” Marketing, Sales Practices and Products Liability Litigation, MDL 15-2672” elnevezésű bírósági eljárásról van szó, amely Kalifornia tagállam északi körzetének bírósága (United States District Court for the Northern District of California) előtt, San Franciscóban, Charles R. Breyer bíró vezetése alatt jelenleg folyamatban van.

Az alábbi 2.0 literes TDI motorral szerelt járművek képezik részét a megcélzott 2.0 literes TDI motorokra irányuló egyezségi programnak:

VW Beetle VW Golf   VW Jetta  VW Passat Audi A3

 

2013-2015 2010-2015 2009-2015 2012-2015 2010-2013; 2015

 

A 2.0 literes TDI motorokkal kapcsolatos egyesített per rendezésére irányuló tervezett egyezségi programot a Volkswagen AG, a Volkswagen Group of America, Inc., a Volkswagen Group of America Chattanooga Operations, LLC és az Audi AG írták alá. E vállalatok megegyeztek abban, hogy viselik az eljárási költségeket, az ügyvédi költségeket és a felperesek egyéb költségeit. A Volkswagen ezen kívül jóváhagyta, hogy a bíróság egy követelés felügyelőt („Claim Supervisor”) jelöljön ki, aki a vevők kereseteit vizsgálja, és biztosítja, hogy a közigazgatási eljárás biztosan megfelel az FTC egyezségi rendelkezésének (Consent Order).

 

Az egyezségi megállapodások illetve az összevont kereset végleges jóváhagyása után el fogják utasítani azon felperesek igényeit, akik nem élnek az úgynevezett Opt-out jogukkal.

 

Az USA államaival közös határozat

 

Az USA szövetségi államaival, a Kolumbia Kerülettel és Puerto Ricóval kötött külön megállapodások a már meglévő, illetve a potenciális jövőbeni fogyasztóvédelmi kereseteket hivatottak rendezni a szövetségi államok tisztességtelen és félrevezető magatartásokat és gyakorlatokat szabályozó rendelkezéseinek megfelelően („Unfair and deceptive acts and practices”, azaz „UDAP”) a több mint 534.000 2.0 literes és 3.0 literes TDI motorral szerelt járművel kapcsolatosan, amelyeket eredetileg 2015. szeptember 18. előtt a megállapodásban részt vevő államokban vagy megyékben adtak el vagy adtak lízingbe. A megállapodás aláírói a Volkswagen AG, a Volkswagen Group of America, Inc., az Audi of America, LLC, a Volkswagen Group of America Chattanooga Operations, LLC, az Audi AG, valamint a Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG és a Porsche Cars North America, Inc.

A Volkswagen körülbelül 583 millió USA dollárt fog kifizetni az aláíró szerződő államok részére, valamint 20 millió dollárt az ügyészek állami szervezetének („National Association of Attorneys General”, azaz NAAG”), amely utóbbi összeget az ügyészség a fogyasztóvédelmi felügyeletre, oktatási és végrehajtási tevékenységekre, valamint az üggyel kapcsolatos költségek megtérítésére fog felhasználni. A résztvevő államok például Kalifornia, Florida, Illinois, New York, Pennsylvania és Texas. A jelen időpontban a megállapodásokat nem írta alá Arizona, New Jersey, New Mexico, Oklahoma, Vermont és Nyugat-Virginia. Ezek a tagállamok a következő 30 napon belül csatlakozhatnak az egyezségi megoldáshoz.

 

További jogi ügyek

 

A Volkswagen továbbra is dolgozik az egyesült államokbeli, még lezáratlan jogi ügyek megoldásán. Ilyen lezáratlan ügyek az Igazságügyi minisztérium, az FTC, valamint magánszemély felperesek polgári jogi igényei, akiket a 3.0 literes TDI motoros járművekkel kapcsolatban a PSC képvisel, valamint különféle más lehetséges egyesített keresetek, az EPA által szorgalmazott polgári jogi bírságok, az USA szövetségi államai által benyújtott lehetséges környezetvédelmi keresetek, valamint az Igazságügyi Minisztérium büntetőjogi vizsgálatai.