A vadonatúj ötajtós Civic

A Civic tizedik nemzedékének premierje jelentős előrelépés a Honda számára az alsó-középkategóriában, az új modell piaci bevezetését ugyanis a márka történetének legátfogóbb fejlesztési folyamata előzte meg.

 

A különös gondosság korántsem véletlen, elvégre a Civic a Honda európai kínálatának legfontosabb típusa, több százezer példány kelt el az elmúlt évtizedekben, és a márka történetében is jelentős szerepet játszott. Sok európai vásárló számára a Civic egyet jelent a Honda márkával, ezért a fejlesztőcsapat legfőbb célkitűzése az volt, hogy éppoly’ dinamikus formában folytassa pályafutását, mint amilyen maga a vállalat. Ehhez a karosszériaszerkezetet, az aerodinamikát és a futómű-konstrukciót illetően is új gondolkodásmódra volt szükség.

A negyvenéves modellmúlt tapasztalataira építve ismét olyan Civic született, ami megfelel az ősmodell kapcsán megfogalmazott irányelvnek: „Egy autó az embereknek, egy autó a világnak.” Egyszerre egyedi, sportos, sokoldalú és praktikus, ugyanakkor egyedülállóan dinamikus, s különleges vezetési élményt nyújt.

Egyedi megjelenés

A céltudatos sziluett sziklaszilárd állásfoglalás a sportos karakter mellett, csak úgy, mint a jelentős méretváltozás, tudniillik az új Civic szélesebb, hosszabb és alacsonyabb elődjeinél. Mindemellett rövid túlnyúlásai és „feszes” vonalai aerodinamikai hatékonyságáról árulkodnak, akárcsak az agresszív orr-rész, a hangsúlyos kerékjárati ív, valamint a markáns első és hátsó légbeömlő.

 

Vadonatúj padlólemez

A vadonatúj Civicet azért dolgozták át egészen az alapoktól, hogy még fürgébbé, agilisabbá váljon. A kis tömegű, nagy merevségű kocsitest új, innovatív tervezési és gyártási folyamatok révén jött létre, legfőbb ismérve az alacsony súlypont, és hogy olyan szofisztikált futómű alkalmazását tette lehetővé, ami jelentősen fokozza a vezetési élményt és a menetkomfortot.

Még kifinomultabb belsőtér következő generációs fedélzeti információs rendszerrel

A teljesen megújult kabin letisztult, rendezett benyomást kelt, vonzerejét kimagasló összeszerelési és anyagminőség, valamint sok-sok új kiegészítő növeli. Emellett a vezetőülés alacsonyabbra került, így a sofőr – átvitt és prózai értelemben egyaránt – közelebb érezheti magát az autóhoz, s még inkább élvezheti az vezetést. Hogy a kocsiban eltöltött idő a lehető legjobb hangulatban teljen, a Honda a legújabb szórakoztatóelektronikai és információs rendszert építette a Civicbe. A Honda Connect2 tucatnyi szolgáltatással jár az utazók kedvében, többek között Apple CarPlay és Android Auto kapcsolat kiépítésére is alkalmas.

Vadonatúj VTEC TURBO benzines erőforrások

A vadonatúj Civicben két – szintén vadonatúj – VTEC TURBO erőforrás debütál, melyet úgy terveztek a Honda mérnökei, hogy magával ragadó, dinamikus vezetési élményt nyújtson.

Alapfelszereltségként kínált Honda SENSING rendszer

A Honda SENSING egy ultramodern, menetbiztonsági és vezetést segítő eszközöket magában foglaló csomag, ami minden modellváltozathoz alapáron jár. Ezzel az új Civic a kategória egyik legbiztonságosabb modelljévé vált.

 

Sportos, friss és egyedi megjelenés

 

A letisztult, elnyújtott sziluett és a friss, egyedi formaterv erőteljes, sportos karaktert kölcsönöz az új Civicnek, nem mellesleg igazodik a Honda új arculatához. A markáns vonalak a kompaktszegmens legáramvonalasabb kocsitestét ölelik körbe, melynek alacsony légellenállásához a teljes alsó burkolat is hozzájárul.

 

Az atletikus alkat egyebek mellett az alacsony és széles kialakításnak, illetve az ebből fakadó szélesebb nyomtávnak köszönhető. Az ötajtós kivitel 30 milliméterrel szélesebb és 130 millivel hosszabb, mint az előző modell, s 20 mm-rel alacsonyabb is, így még egyenletesebbé vált a tetővonal. Ezek a nagyvonalú méretek még egyedibbé és sportosabbá teszik az összhatást, egyszersmind a menetdinamikára és az utastér helykínálatára is jótékony hatással vannak.

A nagyobb, szélesebb kerekek, illetve abroncsok révén az új Civic magabiztos, kiváló útfekvésű autó benyomását kelti, míg a nagy tengelytáv, a rövid első és hátsó túlnyúlás, valamint az elnyújtott kabin dinamikusabbá varázsolja a formatervet.

A sportos, szofisztikált dizájnt és a céltudatos kisugárzást többek között az olyan részletmegoldásokkal sikerült elérni, mint a markáns légbeömlő. Az eredmény nem más, mint a Honda „családias arcának” agresszív, kortárs interpretációja, melynek egyik fő alkotóeleme a jellegzetes fényszórópár.

 

A vékony, modern első lámpatestekben – modellváltozattól függően – nagy erejű fénydiódák (LED-ek) vagy vetítőlencsés halogénizzók gondoskodnak a kiváló látási viszonyokról. Maga a fénydiódás nappali menetfény minden modellnél szériafelszereltség, ami igen jó hír a vásárlóknak, a lámpatest külső élén végigszaladó LED-sor ugyanis még karakteresebbé és modernebbé teszi a Civic orr-részét.

 

A kocsitest letisztult, elnyújtott kontúrjához markáns övvonal társul, ami az első sárvédőtől egészen a jellegzetes C-oszlopig szalad hátra, miközben kettészeli az első és hátsó ajtó kilincsének mélyedését.

 

Ráadásként a hátsó lökhárító határozott élei és süllyesztett levegőzőnyílásai már-már drámai hatást keltenek,

így válik egyszerre letisztulttá, lendületessé és egyedivé az új Civic formaterve.

 

 

Teljesen új, minden porcikájában frissen tervezett platform a magával ragadó, dinamikus vezetési élmény érdekében

Figyelembe véve, hogy a Civic vásárlóköre a lehető legmagasabb minőségi színvonalhoz szokott hozzá, nem mellesleg kiemelkedő teljesítményt vár a Hondától, a Civic piacra lépését a márka legátfogóbb modellfejlesztési programja előzte meg.

 

Az volt a cél, hogy megőrizzék a Civic hagyományos értékeit, mindazonáltal olyan autó szülessen, ami egyedi és sportos, ezáltal kifejezi a Honda hitvallását. Már a tervezés kezdeti szakaszában azt tűzte zászlajára a fejlesztőcsapat, hogy a világ legjobb prémium kompaktmodelljét alkotja meg, és a kategória valaha volt legjobb modelljével rukkol elő. Ennek érdekében minden egyes fázist követően alapos tesztelésnek vetették alá az autót, vizsgálva a menetkomfortot, a kezelhetőséget, a kormányzást, az NVH-értékeket, az utasér minőségérzetét és úgy általában a kifinomultságot.

A mélyre ható változtatások dacára a Civic továbbra is „egy autó az embereknek, egy autó a világnak”, azaz megfizethető, takarékos és kedvező költséggel, a legmagasabb minőségben gyártható. Mindehhez a karosszériaszerkezetet, az aerodinamikát és a futómű-konstrukciót illetően is új gondolkodásmódra volt szükség a tervezési folyamat során.

 

Új, fejlett, önhordó padlólemez

Ahhoz, hogy minden eddiginél könnyebb és merev kocsitest jöhessen létre, az anyagválasztást, a mérnöki feladatokat és a gyártást is újra kellett gondolni, de feltétlenül megérte, hiszen az újonc karosszériaszerkezete 16 kilóval könnyebb, mint az elődmodellé, merevsége pedig 52 százalékkal javult.

Az új platform különlegessége, hogy a tűzfal és a hátfal szinte a teljes utasteret körülöleli, míg előre speciális keresztmerevítők kerültek, melyek a motortérben futó hosszanti nyúlványokat, valamint az A- és B-oszlopokat kötik össze.

 

Ezt fejeli meg a karosszériaelemek összeszerelésénél alkalmazott innovatív, különösen hatékony kötési eljárás. Elsőként a belső vázat állítják össze, ezt követi a külső egység, majd a kötések elkészítése, szemben a klasszikus felállással, mikor elsőként a külső váz születik meg, s azután kerül terítékre a belső szerkezet, valamint a kötések kialakítása. Az új metódus jelentősen növeli a karosszériamerevséget,

miként a kritikus részeken a – korábbi 40-45 milliméter helyett – 20 milliméterenként alkalmazott ponthegesztések is. Fontos adalék, hogy a modern eljárásokból fakadóan a kocsitest élettartama is hosszabb lett.

A formatervezés, a gépészet és a gyártás kapcsán bevezetett újítások hatására a teljes kocsitest csavarodási merevsége 65 százalékkal lett jobb, míg torziós merevsége 41 százalékkal nőtt. Ez még finomabban hangolt futómű beépítését tette lehetővé, így klasszisokkal jobb lett a már eddig is kiváló a menetkomfort, s még könnyebb kezelni az autót.

 

 

Minden idők leggyorsabb és legdinamikusabb Civicje

Az ultramodern padlólemez optimális alapként szolgált a jelentősen továbbfejlesztett felfüggesztés számára. Ez különösképpen fontos volt a mérnököknek, hiszen menetkomfort és kezelhetőség terén egyaránt a kategória legjobbjává kívánták tenni a Civicet.

Így is lett, tekintve, hogy a futómű vadonatúj konstrukció, a súlypont alacsonyabbra került, maga a kocsitest pedig jóval merevebbé vált. A páratlan menetkomfort érdekében tett erőfeszítések példaértékűek, a tervezők a technikát és a technológiát is az alapoktól gondolták újra.

 

Ezt mutatja, hogy az üzemanyagtartályt áthelyezték, és a padló is közelebb került a talajhoz,  ami az új padlólemezzel és futóművel kiegészítve azt eredményezte, hogy a vadonatúj Civic súlypontja 10 millivel alacsonyabban van, mint a kilencedik generációé. Ezzel együtt a csípőmagasság 35 mm-rel kisebb lett, a vezető tehát közelebb ül a talajhoz, és sportosabb vezetési élményben lehet része.

Az első kerekeknél alkalmazott, alsó-lengőkaros MacPherson rendszerű felfüggesztés nagy oldalirányú merevséggel járul hozzá a pontos irányíthatósághoz, hosszirányban viszont kevésbé merev, hogy a menetkomfort is elsőrangú legyen.

 

Hátul vadonatúj, multi-link lengőkarrendszer állt szolgálatba, amelyet szintén teljesen új, nagy merevségű segédkeret közbeiktatásával rögzítettek a karosszériaszerkezethez. Ez a csillapítást és a kezelhetőséget is a legmagasabb színvonalra emeli, így rossz minőségű útburkolaton is gyorsan, kényelmesen autózhat a Civic pilótája.

A futómű bekötési pontjainak elhelyezésénél szintén nagy gondossággal jártak el a Honda mérnökei, ezzel is elősegítve a hatékonyabb csillapítást és a remek útfekvést. Hogy a felfüggesztések kellőképpen el legyenek szeparálva a kocsitesttől, s a vibrációk se juthassanak át a karosszériára, előre és hátra egyaránt hidraulikafolyadékkal töltött bakokat építettek. Emellett az új első és hátsó segédkereteket úgy formázták, hogy a kanyarodás során fellépő erők közvetlenül juthassanak át a felfüggesztésről.

 

A vadonatúj, 1,0 és 1,5 literes VTEC TURBO Otto-motorokat kategóriaelső teljesítmény és egyedülálló üzemanyag-hatékonyság jellemzi

 

A vadonatúj ötajtós Civic az első európai modell, ami megkapja 1,0 literes, háromhengeres és az 1,5 literes, négyhengeres VTEC TURBO erőforrást. Mindkét motor benzines és turbófeltöltő teszi agilisabbá, ugyanakkor éppoly’ hatékony és karakteres, ahogy azt a nagy teljesítményű, kimagaslóan fejlett és sportos Honda-erőforrásoktól megszokhattuk. A rendkívül motorerő persze csak egy a kedvező tulajdonságok közül, legalább ennyire fontos, hogy mindkét hajtómű rendkívül takarékos és károsanyag-kibocsátásuk is páratlanul alacsony. Az erőátvitelről hatfokozatú kéziváltó vagy CVT (Continuously Variable Transmission – folyamatosan változó áttételű automatikus váltó) gondoskodhat, előbbi teljesen új konstrukció.

A háromhengeres 1.0 VTEC TURBO jelentősen megkönnyíti a hétköznapi autózást, ugyanis az alsó és középső fordulatszám-tartományban is tekintélyes nyomatékkal gyorsítja az autót. A hatfokozatú manuális váltóval felszerelt kivitel 200 Nm-es csúcsnyomatéka már 2250-es percenkénti főtengelyfordulattól kiaknázható, míg a CVT-változat esetében 1700 és 4500 között 180 Nm áll a pilóta rendelkezésére. A csúcsteljesítmény 129 LE (95 kW), ezt 5500 percenkénti főtengelyfordulatnál adja le az erőforrás.

 

A négyhengeres 1.5 VTEC TURBO erőforrás nagyobb teljesítményre és forgatónyomatékra lehet büszke, mint a modellnél korábban alkalmazott 1.8 i-VTEC hajtómű. Csúcsteljesítménye 182 LE (134 kW), amit a hatfokozatú manuális váltóval felszerelt kivitel 5500-as percenkénti főtengelyfordulatnál ad le, míg a CVT-verzió hatezernél. Előbbinél 240 Nm (1900-5000 f./perc), utóbbinál 220 Nm (1700-5500 f./perc) a csúcsnyomaték.

Kategóriaelső helykínálat és még magasabb használati érték

A vadonatúj Civic megőrizheti elődjei reputációját, hiszen az átgondolt építésmód eredményeként kategóriaelső utas- és csomagtérrel büszkélkedhet. A kiváló anyagminőség, az egyszerű, szofisztikált kialakítás és az új, digitális műszeregység egyedülálló hangulatot kölcsönöz az utastérnek, melyre a prémium jelző éppúgy’ ráillik, mint a friss vagy a modern.

 

Tágasabb belsőtér

A hosszabb, szélesebb platformnak és a 30 milliméterrel megtoldott tengelytávnak köszönhetően az utastér helykínálata jelentősen nőtt, sőt a karosszéria átláthatósága is javult, így a minőségérzetet is fokozták a Honda szakemberei.

A vezető és az első utas 35 milliméterrel alacsonyabban ül, mint a kifutó Civicben, így a modell szinte körülöleli őket, s biztonságosabb érzetet kelt.

Ráadásként jelentősen kitágult a pilóta látómezeje: az útra (lefelé) nyíló látószög egy fokkal nőtt, és a korábbinál 9 milliméterrel vékonyabb A-oszlopok most már kategóriaelső, 84,3 fokos horizontális látószöget biztosítanak.

A módosításoknak hála még légiesebbnek és tágasabbnak hat a kabin, minden perc jól esik a Civic utasterében.

10 milliméterrel nőtt az első sor válltere, míg a két első ülés közötti távolságot 30 millivel gyarapították. A hátsó válltérnél 20, a lábtérnél 95 milliméter növekedéssel számolhatnak a típus vásárlói, s 45 milliméter nagyobb hely várja a térdeket. Hogy a második sorban utazók is kényelemben róhassák a kilométereket, az ülőlapok állíthatók, a beszállás pedig mind a négy ajtónál könnyebb lett, mint valaha.

A könnyed, légies hangulat tovább fokozható a nyitható-billenthető panorámatetővel (csak a magasabb felszereltségi szinteken elérhető).

 

Kategóriaelső méretű csomagtér és variálhatóság

A 478 literes csomagtartó befogadóképessége továbbra is kategóriaelső, s pakolhatóság, illetve variálhatóság terén is a maximumot nyújtja. Hogy minden beférjen, a hátsó üléssor 60/40 arányban osztható, a padló teljesen sík és 1120 milliméter széles az ötödik ajtó nyílása. A kiemelkedő használati értéket szolgálja az alacsony rakodóperem is, hiszen így nehéz tárgyak is egyszerűen berakhatók, és remek ötlet a rejtett, padlószint alatti tárolórekesz is (kivéve a Sport modellenél), mely tovább növeli a csomagtér méretét.

Prémium színvonalú utastér

A vadonatúj utastér megalkotásakor olyan modern, letisztult, egyszerű és egyben esztétikus kabin lebegett a tervezők szeme előtt, ami tökéletesen illik az extravagáns karosszériához, s a kategória legkényelmesebb környezetével várja az utasokat. A vízszintes vonalak hatékonyan fokozzák a térérzetet,

és a kiváló minőségű anyagok is megteszik hatásukat – a hangulat a felsőkategóriás prémiummodelleket idézi. Ebben az egy darabból álló, puha tapintású, öltésekkel megspékelt műszerfalnak és a prémium üléskárpitoknak egyaránt fontos szerepe van.

 

Technikai központ a középkonzol

A pianofeketében tündöklő középkonzol afféle technikai központként szolgál.

 

Alsó részén, a váltókar előtt egy kétszintes tárolórekesz kapott helyet, ide helyezhetők a különféle mobileszközök. Ez a megoldás azonnali rálátást és hozzáférést garantál, s a legmodernebb technikai megoldást is elérhetővé teszi, hiszen a tárolórekesz – a magasabb felszereltségi szinteken – vezeték nélküli töltésre is alkalmas tálcával is kiegészíthető. A rendezett környezet érdekében apró furatot alakítottak ki a középkonzolon, így az első és a másodlagos rekesz között átvezethetőek a különféle kábelek. Mindez sötétben is gond nélkül megoldható, a pakolóhelyet ugyanis fénydiódák világítják meg.

 

A tárolórekesz felett ezüstszínű panelt találni, ezen sorakoznak rendezett, logikus formában a szellőzőrendszer kezelőszervei. Bár háttérvilágításuk is szemet gyönyörködtető, a prémiumérzetet a tetőbe integrált, fénydiódás hangulatvilágítás garantálja.

A középkonzol tetején foglal helyet a Honda Connect 2 rendszerhez kapcsolódó, hétcolos, színes érintőképernyő (a részletekért, kérjük, olvassa el a következő fejezetet). Ez amellett, hogy lehetőséget ad a szórakoztatóelektronikai és információs rendszer, valamint a légkondicionáló kezelésére, a legfelsőbb felszereltségi szinteken a tolatókamera képét is megjeleníti.

 

A tizedik generációs Civic vezetője vadonatúj, könnyen leolvasható, ösztönösen használható műszeregységgel nézhet farkasszemet. Ennek közepén áll a hétcolos, színes TFT-LCD kijelző, ami Driver Information Interface (DII), azaz Vezetői Információs Felület névre hallgat, s többek között a fordulatszámot és az aktuális sebességet jeleníti meg a lehető legkönnyebben értelmezhető formában. A DII képességeit kihasználva a vezető számos „oldal” közül választhat. Megtekintheti például a szórakoztatóelektronikai és információs rendszer különféle adatait, a navigációs rendszer térképét, illetve a kapcsoló utasításokat, elolvashatja az SMS-ek és emailek szövegét, sőt hangutasítások révén válaszolhat is, valamint listázhatja az okostelefonban elmentett kontaktokat, és az utazással, autóval kapcsolatos adatokat is előhívhatja.

Az elsődleges képernyő két oldalán további egy-egy TFT-LCD kijelzőt találni, melyek a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az üzemanyagszintet jelenítik meg. A megjelenítőeszközök nagy kontraszttal, könnyű olvashatósággal és kortárs stílussal járulnak hozzá a gondtalan, élvezetes autózáshoz. Amint a vezető beül az autóba. a műszerek háttérvilágítása bekapcsol és fokozatosan növeli fényerejét, így köszöntve a jármű urát.

A DII adatainak böngészésére, illetve kiválasztására a kormánykerék bal oldalára helyezett kapcsolókonzol szolgál. Ennek segítségével kapcsolhat a vezető a DII üzemmódjai között, mi több, akár szöveges keresést is indíthat, így könnyedén megtalálhatja kedvenc zeneszámait, felhívni kívánt ismerőseit stb-stb. Szintén a volán bal oldalára helyezett gombokkal vezérelhető a Bluetooth®3 HandsFreeLink® rendszerű telefonkihangosító. A multifunkciós kormány és a DII kijelző legfőbb erénye, hogy a vezetőnek nem kell elfordítania fejét az elektronikai rendszerek kezeléséhez, s csak minimális időre kell levennie szemét az útról.