A sportkombi megújulása: az új Audi RS 4 Avant

Az Audi Sport GmbH finomhangolta a 2017. szeptemberében bemutatott új RS 4 Avant számos részletét (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 9,2 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 211 – 210 g/km). Az orr rész megújult formavilága és az új MMI touch kezelési koncepciót magába foglaló sportos belső tér kiemeli a legendás elődöket felvonultató sikermodell atletikus karakterét. A kiemelkedő nyomatékkal rendelkező, két turbófeltöltős V6 erőforrás teljesítménye 331 kW (450 metrikus lóerő), elképesztő, 600 Nm nyomatéka pedig igen széles, 1 900 és 5 000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban folyamatosan biztosított. Az RS 4 Avant a DTM hockenheimringi záróhétvégéjén mutatkozott be október 4. és 6. között. A modell értékesítése Németországban és más európai országokban 2019. októberében indul. Az új RS 4 Avant 2019. decemberében érkezik a kereskedésekbe, a nagy teljesítményű kombi modell ára 81 400 eurótól indul majd.

 

„A következetesen alkalmazott sportosság és a mindennapi használhatóság kombinációja szokatlan ötletnek tűnhet egyeseknek, de számunkra ez a nagy teljesítményű kombi 25 éves történetünk egyik legjobb ötlete.” – nyilatkozta Oliver Hoffmann, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója. „Az Audi RS 4 Avant hosszú ideje legkelendőbb modellünk és jelentős mértékben hozzájárul az Audi Sport GmbH. sikeréhez.”

 

Erőteljes megjelenés: a külső formavilág

 

Az új RS 4 Avant orr részét teljesen újraalkották, az A4 Avant és az RS 4 Avant között pedig szemmel láthatóan igen jelentős a különbség. A Singleframe hűtőrács szélesebb és laposabb az alapmodellhez képest. A többi RS modellhez, az RS 6 Avant (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 11,7 -11,5 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 268 – 283 g/km) és az RS 7 Sportback (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 11,6 – 11,4 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 265 – 261 g/km) modellhez hasonlóan az RS 4 Avantot is azzal a fényes fekete, háromdimenziós méhsejt mintázatú rácsozattal szerelték, ami az RS sorozat sajátja. A letisztult látványt a keret nélküli Singleframe hűtőrács teszi teljessé. Az új RS 4 logóval díszített méhsejt mintázatú hűtőrácsa a nagyméretű oldalsó légbeömlő nyílásokkal és a függőleges elemekkel együtt az első lökhárítóba integrálva kapott helyet.

Az RS 4 Avant LED fényszórói is új formát kaptak. Az opcionálisan elérhető, sötétített betétekkel szerelt Mátrix LED fényszórók teszik teljessé a nagyteljesítményű Avant modell megújult külső formavilágát, ezzel is megkülönböztetve az A4 modellcsalád többi tagjától. A kerékjárati ívek és azok domborulatai („quattro blister”) mind az első, mind a hátsó kerekeknél 30 milliméterrel szélesebbek, mint az Audi A4 Avant modell esetében. A fényszórók mellett közvetlenül elhelyezett fényes fekete dizájnelemek tovább erősítik a szélesség érzetét az új RS 4 Avant formavilágában (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 9,2 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 211 – 210 g/km).

 

A fényes fekete, matt alumínium és szénszálas optikai csomagok egyedi megjelenést kölcsönöznek az oldalsó küszöbbetéteknek, a külső visszapillantó tükrök házainak és az első illetve hátsó lökhárítóknak. Igény esetén a fényes fekete és szénszálas optikai csomagok az Audi négy karikájának és az első és hátsó RS emblémának a fekete változatát is magukba foglalják. Az RS emblémák a még tartózkodóbb megjelenés érdekében akár teljesen el is hagyhatók. A tetősínek az alapfelszereltség részeként matt fekete kivitelben készülnek. Az RS specifikus tető légterelő, a diffúzorbetét és az RS kipufogórendszer króm végcsövei még jellegzetesebb megjelenést biztosítanak a megújult modell számára. Az opcionálisan választható, fekete kipufogóvégződésű RS sport kipufogó rendszer pedig különösen sportos hangélményt kínál. A vezető az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszeren keresztül állíthatja be, hogy éppen a sportos vagy a visszafogottabb hangzásra szavaz.

 

Maximális vonóerő: a hajtásrendszer

 

A kettős turbófeltöltővel szerelt 2.9 TFSI V6 erőforrás használatával visszatér az Audi Sport GmbH másik legendás hathengeres aggregátjához, 2.7 literes erőforráshoz, amely 1999-től az első RS 4 Avant modellt hajtotta. Akkor a duplaturbós hathengeres motor teljesítménye 279 kW (380 metrikus lóerő) volt. Az új RS 4 Avant most 331 kW (450 metrikus lóerő) teljesítményre képes, amely literenként 155,5 metrikus lóerőt jelent. Ez lehetővé teszi, hogy az RS 4 Avant álló helyzetből mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsítson fel 100 km/óra sebességre. A TFSI motor súlya mindössze 182 kilogramm, amely 31 kilogrammal kevesebb, mint a 2012-ben megjelent elődmodell nyolchengeres aggregátjának tömege. Ez kedvezően hat a modell saját tömegére és a tengelyenkénti súlyelosztásra, amelyek meghatározó előfeltételei a kiemelkedő teljesítménynek. A kettős turbófeltöltővel szerelt V6 aggregát elképesztő, 600 Nm nyomatéka pedig igen széles, 1 900 és 5 000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban folyamatosan biztosított. Az RS Dinamika csomaggal a modell elektronikusan szabályozott végsebessége 250 km/óra sebességről 280 km/órára nőtt.

A 2.9 TFSI motor két turbófeltöltője egy-egy hengersorhoz van hozzárendelve és akár 1,5 bar töltőnyomás felépítésére is képes. Az Audi minden hathengeres és nyolchengeres motorjához hasonlóan a turbófeltöltők itt is a hengersorok által bezárt 90 fokos szögben kaptak helyet, ezért a hengerfejek kipufogóoldala a motor belső, a szívó oldal pedig a motor külső oldalán található. Ez az elrendezés kompakt szerkezetet tesz lehetővé, rövid gázáramlási utakkal és minimális áramlási veszteséggel, így a 2.9 TFSI különösen spontán reagál a gázpedál mozgására.

 

A nagyteljesítményű hathengeres erőforrás nem csupán erejével, de magas fokú hatékonyságával is hódít. Az új WLTP menetciklus alapján mindössze 9,2 liter üzemanyagra van szüksége 100 kilométerenként, amely 211 gramm szén-dioxid kibocsátásának felel meg kilométerenként. Ez az elődmodellhez képest 17 százalékos csökkenés a fogyasztást illetően. Ebben kulcsfontosságú szerepe van az új TFSI égésfolyamatának, amely B ciklusként ismert. Ez a megoldás kifejezetten a részterhelés, mint a normál használat során domináns működési mód támogatására jött létre.

A 2.9 TFSI vonóerejét egy sportos hangolású, nyolcsebességes tiptronic váltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé. Normál haladáskor a rendszer több erőt továbbít a hátsó tengely irányába. A tisztán mechanikus működésű differenciálműnek köszönhetően a nyomaték 60 százaléka kerül a hátsó tengelyre, míg 40 százalék az elsőre. Amennyiben az autó bármelyik tengelye nem várt módon megcsúszik, a rendszer az erőt automatikusan és gyorsan a másik tengelyre irányítja. Ekkor az első tengelyre az erő akár 70 százaléka, a hátsó tengelyre pedig 85 százaléka is juthat. A magas zárértékek egy egyértelműen meghatározott nyomatékelosztást tesznek lehetővé illetve az ESC elektronikus menetstabilizáló rendszerével és a kerekenkénti forgatónyomaték szabályzással való kiemelkedően pontos interakció lehetőségét teremtik meg.

 

A kerekenkénti forgatónyomaték szabályozás minden típusú felületen aktív. Sportos vezetés mellett a kanyar belső ívén gördülő kerekeket fékezi meg enyhén az elektronikus menetstabilizáló rendszerén (ESC) keresztül, ezzel is növelve a kanyar külső ívén haladó, nagyobb kerékterhelésnek kitett kerekekre jutó nyomatékot. A vonóerő különbség bekormányozza az autót a kanyarba, lehetővé téve, hogy az autó tökéletesen kövesse a bekormányzás szögét. Az eredmény pedig pontos, agilis és semleges kezelhetőség. Az opcionálisan elérhető RS specifikus hangolású quattro sport differenciálmű még dinamikusabb választ garantál a kanyarban való kigyorsítások során. Ekkor a nyomatékot a hátsó tengelyen található kerekek között aktívan és célzottan osztja szét, ezzel is javítva a vonóerő-átadást, a stabilitást és a jármű dinamikáját. A kanyarban való elfordulás vagy gyorsítás esetén a nyomatékot túlnyomórészt a kanyar külső ívén haladó hátsó kerékhez irányítja a rendszer, az autót így lényegében az alulkormányzottság legcsekélyebb érzése nélkül beletolja a kanyarba. Túlkormányozottság esetén a differenciálmű a kanyar belső ívén futó kerékhez irányított nyomatékkal stabilizálja a járművet.

 

Sportos hangolás: a futómű

A futómű felépítését elől és hátul egyaránt ötkaros felfüggesztésekkel oldották meg, amely optimálisan veszi fel a hossz- és oldalirányú erőket. Az alapfelszereltségben szereplő RS-sportfutóművel az Audi RS 4 Avant (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 9,2 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 211 – 210 g/km) karosszériája hét milliméterrel ül mélyebben, mint a sportfutóművel szerelt Audi S4 alapmodell esetében.

 

Igény esetén elérhető a dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Ride Control – DRC) rendszerével kiegészített RS-sportfutómű plus, amely még agilisabb irányíthatóságot kínál. Ez a beépített stabilizátor egy különleges csillapítórendszert foglal magába, amely az elektronika használata nélkül azonnal képes ellensúlyozni a jármű karosszériájának mozgását. Amikor a jármű megkezdi a kanyarodást illetve a kanyarban halad, a csillapítás jellege megváltozik, így a jármű hosszirányú és keresztirányú mozgása jelentősen mérséklődik. A lengéscsillapítók mindegyike átlós irányban két külön olajvezetéken keresztül van összekötve egy központi szeleppel. Amikor a jármű kanyarodni kezd illetve a kanyarban halad az egymással átlós helyzetű lengéscsillapítók között, a központi szelepen keresztül egy olajáramot hoz létre, ezzel is további csillapítóerőt generálva. Az egyik oldal tompítása után a csillapítás karakterisztikája megváltozik, így a hosszirányú és keresztirányú mozgások szinte teljesen megszűnnek. Ennek eredményeképpen ez a gyorsan reagáló csillapítási rendszer garantálja az RS modellek kanyarokban mutatott kiemelkedő precizitását.

Az Audi drive select segítségével a vezető három fokozatban változtathatja a lengéscsillapítás jellegét, személyre szabva ezzel a vezetési élményt. Az integrált kapcsolószeleppel szerelt lengéscsillapítók új generációja még kompaktabb és könnyebb elődeinél. Ezen felül biztosítja, hogy a csillapítóerő még szélesebb tartományban álljon rendelkezésre a kényelmes és a dinamikus menetprofilok között illetve nagyobb csillapítóerőnél még pontosabban állítható futóművet garantál, amely különösen a nagy sebességgel bevett kanyaroknál előnyös. Az eredmény: a dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Ride Control; DRC) rendszerével kiegészített RS-sportfutómű érezhetően kényelmesebb gördülési érzést biztosít a „komfort” beállításnál. A „dinamikus” menetprofilnál a kivételesen feszes hangolás segít például a nagy sebességgel történő kanyarbevételnél.

 

Az RS modellekre jellemző dinamikus kormányzás választható elemként érhető el az alapfelszereltségben szereplő elektromechanikus kormányzáson felül. A dinamikus kormányzás során a vezetési sebességtől, a bekormányzási szögtől és az Audi drive select menetdinamikai rendszerben választott profiltól függően, akár 100 százalékig változtathatja annak áttételét. Alacsony sebesség mellett – városi forgalomban vagy parkolásnál – a dinamikus kormányzás igen közvetlen módon működik, a két végállás között mindössze két teljes fordulatot kell megtennie a kormánykeréknek. A szervórásegítés magas szintjével a parkolási műveletek játszi könnyedséggel teljesíthetőek. Az aszfaltozott úttól távol a kormányzás visszajelzésének közvetlensége és az elektromos rásegítés fokozatosan csökken. Autópályán nagy sebességgel történő közlekedésnél az indirekt áttétel és a kisebb kormányerő rásegítés elsimítja az ideges kormánymozdulatokat és támogatja magabiztos egyenesfutást illetve menetstabilitást. A dinamikus kormányzás szoros együttműködésben dolgozik az elektronikus menetstabilizáló rendszerel (Electronic Stabilization Control; ESC) a sportos kezelhetőség és a közlekedési biztonság garantálásán. Amennyiben szükséges, enyhén ellenkormányoz, apró, a vezető számára többségében észrevehetetlen korrekciókkal segíti a terhelés megváltozása miatt kialakult alul illetve túlkormányozottság csökkentését. A különböző súrlódási együtthatóval rendelkező útfelületeken való fékezésnél a rendszer célzottan, a kormányzási korrekció stabilizálásával segít.

A vezetőnek lehetősége nyílik személyre szabott vezetési élményének létrehozására az alapfelszereltséghez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével. Ehhez öt menetprofil áll rendelkezésére: comfort, auto, dynamic valamint az egyénileg konfigurálható RS-specifikus RS1 és RS2 üzemmódok. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével egyebek mellett a motor- és a sebességváltó-menedzsment, a kormányrásegítés, a futómű, a dinamikus összkerékkormányzás, a quattro sport-differenciálmű, a motorhang, illetve az automatikus légkondicionáló berendezés karakterisztikája változtatható. A személyre szabható RS2 üzemmód rendeltetése, hogy használatakor gombnyomásra közvetlenül befolyásolható az elektronikus menetstabilizáló rendszer (Electronic Stabilization Control; ESC) működése.

 

Az új RS 4 Avant alapkivitelben 19 col peremátmérőjű, 265/35 méretű kovácsolt alumínium keréktárcsákkal készül. Igény esetén különböző formavilágú, 20 col peremátmérőjű változatok is elérhetők, többek között egy új, teljes egészében matt bronz színű, ötágú keréktárcsa, amelyre 275/30 méretű abroncsok kerülnek. Az erőteljes, elől 375, hátul 330 milliméter átmérőjű RS acéltárcsás fékek perforált féktárcsákkal biztosítják a magabiztos fékezéshez szükséges feltételeket. Az RS logót hordózó, hat dugattyús féknyergek alapkivitelben fekete, opcionálian pedig vörös színben készülnek. Igény esetén az első tengelyen rendelkezésre állnak a fáradásnak még inkább ellenálló RS kerámia fékek. A féknyergek színe ebben az esetben vörös, szürke vagy kék lehet, perforált tárcsáinak átmérője pedig 400 milliméter.

Hálózatba kapcsolt vezetőfülke: a belső tér

Az Audi RS 4 Avant (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 9,2 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 211 – 210 g/km) belterét a fekete szín határozza meg. LED irányfények emelik ki az ajtók formáját és a középkonzolt, teszik mindezt 30 különböző színárnyalatban az opcionálisan elérhető hangulatvilágítás csomaggal kombinálva. A műszerfal vízszintes vonalvezetésével a tágasság érzetét kelti. A vezetőt és a mellette helyet foglaló utast az RS 4 logójával díszített, megvilágított küszöblécek fogadják. Kérésre az RS dizájn csomag részeként az RS logó megjelenésével további színeket vihetünk a belső térbe, az embléma ekkor ugyanis feltűnik a középkonzolon, a könyöktámaszon, a biztonsági öveken és a szőnyegeken. A kormánykerék, a sebességváltó és a térdtámasz mind vörös kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült Alcantara bevonatot kaptak. A vörös szín mellett a kibővített RS dizájn már szürke színű megoldásokat is kínál az ügyfelek számára. A vörös árnyalatú RS dizájn csomag egyik újdonsága, hogy az üléstámlák szegélye is ehhez illő színárnyalatban készül.

 

Az MMI 10,1 col átmérőjű érintőképernyője az új kezelési koncepció irányítóközpontja, amely a műszerfal közepén, enyhén a vezető felé fordítva kapott helyet. Az érintésérzékeny kijelző nagyfelbontású grafikus animációval köszönti az RS 4 Avant vezetőjét. Az MMI érintőképernyője hangjelzést használ és átveszi a korábban használt, középkonzolon található forgatható nyomógomb szerepét. A vezető az RS kijelzőn keresztül kaphat áttekintést a hajtásrendszer komponenseinek hőmérsékletéről, a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett maximális gyorsulásértékekről, illetve a gumiabroncsok légnyomásáról és hőmérsékletéről. Az Audi virtual cockpit műszeregységen speciális RS-kijelzők tájékoztatnak a gumiabroncsok légnyomásáról, a pillanatnyi forgatónyomaték- és teljesítményértékekről, a motorolaj hőmérsékletéről, a köridőkről, a gyorsulásmérések eredményeiről és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett menetdinamikai erőhatásokról. A sebességváltó-kapcsolásjelzői a fordulatszámhatár elérésekor a szükséges felkapcsolásra hívják fel a vezető figyelmét, de az extrafelszerelésként rendelhető RS Head-up kijelző is szolgál RS-specifikus információkkal, mint amilyenek például a sebességváltó-kapcsolásjelzőjének adatai.

A vezető a két RS1 és RS2 üzemmódot az Audi drive select rendszerén keresztül, az alul egyenesített, multifunkciós bőr sportkormány új „RS MODE” gombjának megnyomásával aktiválhatja. Ez automatikusan megnyitja az Audi virtual cockpit műszeregységen az RS specifikus információkat kínáló kijelzőt. Az új, alumíniumból készült sebességváltó-kapcsolóbillentyűk lényegesen nagyobbak lettek. A kormánykeréken és a megvilágított küszöbléceken kívül az opcionálisan méhsejtmintázatú steppeléssel is rendelhető RS sportülések szintén az RS emblémát hordozzák.

 

Sokoldalú: a felszereltség

 

Az RS 4 Avant (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 9,2 l/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált: 211 – 210 g/km) mindennapi használhatóság tekintetében ugyanazt a magas szintet képviseli, mint az A4 Avant alapmodell. A csomagtér kapacitása 495 liter, amely a hátsó ülések lehajtásával és a teljes csomagtér tetőig való kihasználásával egészen 1 495 literig növelhető. A csomagtér ajtajának és csomagtér borításának működtetése alapfelszereltségként elektromosan történik, kívánságra pedig a lábmozdulat-vezérlés, mint a csomagtér nyitásának és zárásának módja is rendelkezésre áll. Az extrafelszerelésként kínált kihajtható vonófej elektromosan, gombnyomásra reteszelhető ki.

Kívánságra az RS 4 számos vezetési helyzetben segítheti a vezetőt. Több, mint 30 vezetéstámogató rendszer teszi teljessé a nagyteljesítményű Avant sokoldalú karakterét. A lehetőségeket a „tour” és a „city” csomagokba egyesítve tekinthetik át az ügyfelek. Itt megtalálhatják többek között az araszoló (Stop&Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás rendszerét (Audi adaptive cruise control; ACC), az útkereszteződés-asszisztenst, a sávváltások során figyelmeztető rendszert vagy az útpadka figyelmeztetés rendszerét.

Az RS 4 Avant vásárlói nyolcféle fényezésből választhatnak, köztük az újdonság Turbo-kék illetve az új metálfényű Tango vörös árnyalatokból. Az Audi exkluzív programja révén további számos egyedi fényezés is elérhető, mint például a gyöngyházfényű Nogaro kék. Ezzel a karakteres színnel készült az RS 2 Avant, az RS modellek legendás elődje 1994-ben.

Legendás: az RS történet

Nincs még egy modell, amely úgy egyesíti a kiemelkedő teljesítményt és a mindennapi használhatóságot, mint az új Audi RS 4 Avant. Elődjeinek 25 éves története egészen 1994-ig nyúlik vissza, amikor a legendás RS 2 Avant elsőként lépett színre.

 

1994 – Audi RS 2 Avant: egy divat megteremtője

 

Az Audi 1994-ben meghatározó irányzatot teremtett az RS 2 Avant modellel. Ez volt a világ első, nagy teljesítményű sportautója, amely öt ülést és tágas csomagteret kínált. A feltűnő külső megjelenés, a kifinomult, két szín kombinációjával megálmodott beltér és az Alcantara bevonatú ülések szintén meghatározták a stílust. Az öthengeres turbó 232 kW (315 metrikus lóerő) teljesítményt hozott ki a 2.2 literes erőforrásból. Az Audi RS 2 Avant álló helyzetből 5,4 másodperc alatt gyorsított fel 100 km/óra sebességre maximáis sebessége pedig elérte a 262 km/órát. A Porsche AG – mint fejlesztési és gyártói partner – biztosított olyan alkatrészeket, mint a fékek és a kerekek.

 

1999 – kompakt lökettérfogat és elképesztő teljesítmény az első generációs modellben

 

Az első RS 4 Avant fejlesztésénél a nem sokkal korábban a vállalatba integrált Cosworth Technology Ltd. lépett a képbe, mint együttműködő partner. A quattro GmbH az angol vállalattal együttműködve még erősebbé és nyomatékosabbá tette a 2.7 literes, duplaturbós V6-os erőforrást, amely már 279 kW (380 metrikus lóerő) teljesítményre volt képes. Az RS 4 kifejezetten a sportos vezetés élményére született, ugyanakkor nem kötött kompromisszumot a hétköznapi használhatóság terén sem. Olyan nagy volt iránta a kereslet, hogy az Audi megkétszerezte az eredetileg tervezett darabszámot.

2005 – Audi RS 4: dinamika három változatban

Az RS 4 második generációja 2005-ben mutatkozott be. Először lépcsőshátú kivitelben, majd Avant változatban volt elérhető, később pedig kabrióként is megvásárolhatták az ügyfelek. A hajtást tekintve a motorháztető alatt az újfejlesztésű nyolchengeres, 4.2 literes erőforrás kapott helyet. A közvetlen befecskendezésű motor 309 kW (420 metrikus lóerő) teljesítményre volt képes. Ez volt az első alkalom, hogy egy gyártó egy, a motorsportból érkező koncepció, a közvetlen benzin befecskendezés és a magas, akár 8250 percenkénti fordulatszámot is elérő egység mellett tette le a voksát. További technológiai újdonság az aszimmetrikus-dinamikus nyomatékelosztással működő quattro összkerékhajtás, amely a nyomaték 40 százalékát az első, 60 százalékát a hátsó tengelyre irányítja. Ezen kívül abban az időben újdonságként került be az opcionális tételek sorába a karbon-kerámia féktárcsa.

 

2012 – Audi RS 4 Avant: a dinamikus, sokoldalú jármű

 

2012. februárjában a quattro GmbH a Genfi Autószalonon mutatta be az RS 4 harmadik generációját, amely kizárólag Avant kivitelben készült. Az elődjéhez hasonlóan ezt a modellt is nagy fordulatszámon pörgő 4.2 literes V8-as erőforrással szerelték, megnövelt teljesítménye pedig elérte a 331 kW-ot (450 metrikus lóerőt).