A gyereknap nem csúcsszezon a játékiparban

A gyereknapra általában könyveket, édességet vagy játékot szoktak kapni a gyerekek. A játékboltok értékesítés növekedése ilyenkor azonban korántsem olyan jelentős, mint húsvétkor, mely az éves forgalomnak akár 16-20 százalékát is jelentheti. Inkább a húsvét a ’kis karácsony’, nem a gyereknap. A játék kereskedelem sokkal szezonálisabb, mint a legtöbb ágazat.

„A húsvéti forgalomnövekedés igen jelentős a Formatex Kft. tulajdonában lévő Játéksziget bolthálózatban, körülbelül 5-7000 forintos átlagos kosárértékkel, mely a karácsonyi 12-15000 forintos átlagos vásárlás fele, de a gyereknap kapcsán nincs ennyire szembetűnő ugrás. Körülbelül átlagosan 3.200-4.000 forintért vásárolnak nálunk május vége felé, általában a kreatív játékok a legnépszerűbb termékek. Az idei év slágerei a Glitza csillámtetoválások, a színezhető Color Me Mine táskák, illetve a Plüssgombóc figurák. A fiúknál pedig még mindig sláger termékek a gyűjthető Kukabúvár figurák, illetve az XShot fegyverek ” – mondta Borhi János ügyvezető.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség adatai szerint egy-egy család átlagosan 15 ezer forint körül költ a húsvéti ünnepekre. A GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint ilyenkor fogy az éves édesség fogyasztás 4 százaléka, ami hasonló a Valentin-napi mennyiséghez.[1] A gyereknapon a gyermekek számára oly kedvelt ajándéknak számító édességek terén nem tapasztalható kiugrás, hiszen a GfK adataiból az látszik, hogy még akár nőnapra, vagy anyák napjára is többet vásárolnak a különféle finomságokból.

A játékkereskedelem sokkal szezonálisabb az édesiparnál, ugyanis a karácsonyi vásárlások idején realizálják az éves forgalmuk 60-70 százalékát. A legtöbb szektor sokkal kevésbé kiegyensúlyozatlan; például a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalomnak csupán mintegy 10 százaléka esik az év utolsó hónapjára,[2], bizonyos műszaki cikkeknek a negyede realizálódik a karácsonyi szezonban[3], sőt az online kiskereskedelemnek is körülbelül 25 százaléka. [4]

A játékkereskedők különböző új termékkategóriákkal igyekeznek az erős szezonalitás miatti forgalomingadozást kiegyenlíteni, például kültéri játékok akciós kínálatával vagy az iskolai szünetre gondolva különböző „vizes” játékok bevezetésével, vagy jégkrém, jégkása készítő készletekkel. A nyár eleji kuponos akciótól is fellendülést és visszatérő vásárlókat várnak, ugyanis ha valaki 2014. június 30-ig a Játéksziget üzletekben vásárol, 2500 forintonként 500 Ft-os kuponokat kap, melyeket július 1. és augusztus 31. között beválthat az üzletekben, így akár 20%-os kedvezmény is elérhető.[5]

[1]http://www.trademagazin.hu/hirek-es-cikkek/piaci-hirek/a-valentin-nap-edessegkereskedelmi-szempontbol-a-husvethoz-hasonlo-fontossaggal-bir.html

[2]  http://www.trademagazin.hu/hirek-es-cikkek/piaci-hirek/gfk-az-ev-vegen-tobb-hust-fogyasztanak-a-magyarok.html

[3] http://www.trademagazin.hu/hirek-es-cikkek/piaci-hirek/tudatosabb-ajandekvasarlasra-szamit-a-gfk-hungaria.html

[4]http://www.trademagazin.hu/hirek-es-cikkek/piaci-hirek/ideje-keszulodni-jon-a-nagy-karacsonyi-roham.html

[5]      1000 forintonként egy darab 500 Ft értékű kedvezmény vehető igénybe